Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 4475 ggr
moppsan
4

konstiga tankar

Jag har konstiga tankar som dyker upp från ingenstans och sätter sig i mitt huvud. Det är svårt att få bort dom direkt. Jag måste göra något helt annat för att dom ska försvinna men dom kommer ofta tillbaka igen. Jag gör inte som jag tänker så det har ju inte hänt något förutom i mitt huvud men det är ändå störande. Ibland blir jag också rädd att det ska synas på mig vad jag tänkte när jag får en sådan konstig tanke.

Är det helt normalt att ha det så eller har jag någon sjukdom? 

Jag har haft såhär så länge jag kan minnas men aldrig vågat säga det till någon.

Jag är 21 år. Finns det psykiska sjukdomar som visar sig som så?

Ria74
0

Det beror lite på vad för tankar du menar.

Jag kan få en tanke om att jag inte låst ytterdörren när jag ska iväg t.ex och måste gå till dörren och dubbelkolla. Likaså att jag inte stängt kaffebryggaren. Det är vad jag förstår en form av tvångstankar, men eftersom jag inte lider nämnvärt av det och inte behöver göra det så ofta så bryr jag mig inte om det mer än konstaterar att sådan är jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

moppsan
0

#1. nej inte sådana "vanliga" tankar som säkert många har som du. Jag menar värre tankar. Jag kan ta exempel.

När jag kör bil kan jag tänka helt plötsligt "nu trycker jag gasen i botten och kör in i bergväggen där borta"

står jag i köket och skivar limpa med en vass kökskniv och någon kommer in i rummet kan jag tänka.

"nu sticker jag kniven i h*n"

Jag agerar såklart aldrig på det jag tänker men får helt sjuka tankar.

[Devya]
0

#2 Det är nog ingen större fara. :) Min chef berättade att då hon blev arg på någon så brukar hon föreställa sig grymma saker så att hon kunde senare lugna ner sig. :D

Jag tror du inte behöver oroa dig. Jag får också konstiga tankar i huvudet emellanåt, men det är bara tankar och inget jag någonsin skulle göra. :)

Scorpio97
0

Om du känner dig orolig över det, så kan du ju prova att kontakta en psykolog/liknande och prata om det.

Men jag tror inte det är farligt. Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt och sett framför mig hur jag skär sönder mig själv, hoppar framför ett tåg eller stryper någon. Jag upplever inte att det är något konstigt, så länge man inte gör det såklart. 

Sen låter det lite sjukt när man skriver det…

//Jessie

[Devya]
0

#4 Det låter alltid lite tokigt om man måste skriva ner det. Men som du säger, så länge man faktiskt inte lever ut det man tänker så är det ju inga problem. I det här fallet så är det faktiskt inte tanken som räknas. :D