Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: fysisk-hälsa
Läst 6574 ggr
Anonym
2

Ni som har "ytliga" analproblem

Lite märklig rubrik kanske. Men jo, jag ska försöka förklara så tydligt jag kan - utan att bli för äcklig! Jag har sedan kanske något år tillbaka haft ganska lätt för att få sprickor, brustna blodkärl eller vad det nu kan vara ytligt vid analen. Detta medför att det kommer mer till mindre blod ibland då jag gör nr 2. Det är precis som att något "spricker" vid själva krystningen eller hur man ska säga. Väldigt ont gör det också. Sorry alltså om det låter lite vulgärt…

I alla fall så har jag pratat med sjukvårdsupplysningen om detta något annat år då jag hade det extra besvärligt, som jag har nu. De skrev då ut en kräm till mig som jag kunde prova smörja med ett tag, men de tyckte det annars inte var något att oroa mig för. De undrade om jag varit extra hård i magen, men så brukar det inte vara kopplat heller. Jag tror att jag smörjde litegrann med krämen, men sen har jag för mig att jag tappade bort den. Besvären brukar i alla fall gå över och det gjorde det rätt snabbt den gången, men oftast är jag inte helt fri dessa problem i mer än en månad. Det håller i sig i ungefär en vecka och sedan går det över. Men nu har det varit riktigt besvärligt att gå på toa i en och en halv vecka ungefär. Gör så ont när det "spricker" eller vad det nu gör, också kommer det ganska mycket blod. Åtminstone så att vattnet i toaletten liksom blir ljusrött. 

Har pratat lite med min mamma om det här och hon säger att hon ibland har så och att det som för mig kommer och går lite, men oftast går över rätt snabbt. Jag vet inte om det kan vara något speciellt den här gången då jag tycker det är mycket värre, men finns det någon av er som har dessa problem? Enligt sköterskan jag pratade med, och min mamma, så verkar det vara rätt vanligt. Men det är ju riktigt besvärligt när det kommer… Det är som att det är ett sår som hela tiden spricker upp på nytt när man behöver gå.

Tacksam för tips eller bara allmänna synpunkter/erfarenheter!

[Devya]
0

Låter som om du har hemorrojder.

Anonym
0

#1 Det jag vet om hemorrojder är väl att de ska se ut på ett visst sätt? Det ser nämligen "bra" ut där nere, om man säger så. Ingen stor bubbla eller hur man ska säga. Men jag antar att jag bör söka läkarvård om så är fallet? Är rädd att det blir värre för varje gång jag går på toa… Och det gör ju så ont.

Anonym
0

Det gör inte heller ont i allmänt. Det svider inte eller är ömt. Inte när jag sitter eller någonting. Utan det är bara vid själva krystandet som det gör ont, som på ett litet, ställe och känns som att det spricker.

[TanatosNyx]
0

nej det låter som att du har något som kallas analfissur, de kan vara riktigt svårläkta men ofarliga. Det är precis vad det känns som - sprickor som går upp om och om igen. Dålig blodcirkulation ger dålig läkning, vilket är typiskt där bak. Har man ont tenderar man dessutom att spänna sig, då kan det bli värre.

Anonym
0

#4 Det kan det kanske vara. Jag läste lite om det och det verkar stämma. Dålig blodcirkulation vet jag att jag har. Har du något tips på vad jag kan göra?

[TanatosNyx]
0

Prova salva som finns receptfritt på apoteket. T.ex. xyloproct bedövar och lindrar. Undvik förstoppning och håll rumpan ren och torr. Tvätta endast med ljummet vatten och inte för ofta. Det viktiga är att hålla avföringsrester borta då de fräter. Torka försiktigt efter toabesök.

Det kan ta lång tid att läka sprickor då de gärna envist kommer tillbaka. Trägen vinner. Funkar inte receptfri salva kan du gå till vårdcentralen och få recept på starkare salva.

Anonym
0

#6 Tack för tips! Xyloproct kan jag ha hemma faktiskt, så det är ju värt att använda. Ringde faktiskt 1177 just och hon tyckte jag skulle söka vård då det pågått i något år ändå. Bara det att jag känner sjukt obehag mot att de ska titta där nere… Gynundersökning - inga problem, men analen känns värre.

Har en del att göra nu i veckan och nästa vecka är det ju jul. Vet inte ens om jag kan lyckas få tid i veckan, är ju liksom inget akut. Undrar bara om det ska ge sig överhuvudtaget denna gång.

[TanatosNyx]
0

Det tog mig nog 3-4 år att bli kvitt mina sprickor. Dom är snabba att skicka iväg en på 1177, ofta helt i onödan 😛 känner du att det är hanterbart så prova en behandlling i lugn och ro över jul/nyår först, annars åker du på en undersökning och hänvisas till apotekets receptfria avdelning först ändå. Dom vill att man provar innan man får något starkare.

Ladydragon
0

är du förstoppad?? 

oavsett så kan det oxå vara ett förslag att använda till exempel Movicol 1-2 veckor som gör avföringen mjukare och gör det lättare att gå på toa det kan då hjälpa till att läka dina besvär 

och Xyloproct är verkligen guld värd när det är jobbigt o gå på toa och om du inte har tänkt på det så kan du smörja med lite salva nån minut innan toabesök så blir det lite uthärdligare….men oxå efteråt

[Thiah]
0

Jag tycker att jag har sådär till och från. Aldrig tänkt att det skulle varit nått annat än att jag varit lite hårdare i magen.

Anonym
0

#9 Nej jag är inte förstoppad… Får i regel gå två, tre gånger om dagen. Tack för tips, kanske bra att införskaffa Movicol 🙂 Och salvan måste jag antingen hitta igen eller köpa idag.