Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: fysisk-hälsa
Läst 3409 ggr
emeliiiiieee
0

Hur tar ni hand om er downstairs?

Nyfiken bara. Smörjer ni in er nu på vintern? Märker att min hy på fiffin är rätt torr men vet inte vad jag ska smörja med. Vill ju ha en parfymfri olja/lotion :)

FemFem
0

Jag köper ACO soothing cream på apoteket. Tycker att den är bra iaf. :D

Aleya
4

Hur jag tar hand om mitt underliv? Enkelt: man använder endast vatten. Och är underlivet torrt så ska man förslagsvis inte raka sig. Om du inte gillar att ha långt hår så är det bara att köpa en trimmer. Mycket mer skonsamt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FemFem
0

#2 Jag tycker att det känns lite ofräscht att bara använda vatten. Jag tvättar med ACO cleansing wash, den som är till för där nere. 🎧 Den tycker jag är bra!

[Udoon]
2

kokosolja 5-ever här, återfuktar bra, ingen parfym eller nåt i heller. gillar kung markattas, använder den till håret och torra armbågar och dylikt också. tycker även den lindrar klådan dom gånger det hamnat i obalans där nere.

emeliiiiieee
0

Brukar köra med enbart vatten och sen upplever jag att det är skonsammare att vaxa än raka så det brukar jag göra men har ändå blivit sådär suuupertorr :/ Blir iofs alltid torr på vinterhalvåret men

emeliiiiieee
1

#4 har alltid funderat om man inte luktar typ kokos då? haha urdum fråga men :)

[Udoon]
1

#6 njo lite kokos luktar det, så kanske ingen höjdare om man inte är så glad i kokos. å andra sidan så brukar en ju inte gå och lukta sig själv i skrevet så ofta heller😃

emeliiiiieee
0

#7 Sant, är inte sådär jätteförtjust i kokosolja men har hört att den är grymt bra på torra ställen och i håret. Måste testa även om jag inte gillar doften :) Står inte ut med hur torr jag verkligen är nu

Sammet1
0

#8 Köp deodoriserad kokosolja. Den är doft- och smaklös. Brukar finnas ekologisk i välsorterade mataffärer (t.ex. märket Biofood).

**Surface of Velvet
**Core of Steel

IceTee
0

använder bara babyolja, blir så fruktansvärt torr av vatten och alla "tvätt-produkter"

Medarbetare på Skor iFokus

Ladydragon
0

Tvättar alltid enbart med vatten först och avslutar med Acos dusch och badolja 

utan oljan så känns det torrt och irriterat….

Åsa S
4

Rakar inte för håret skyddar mot smuts och uttorkning, + jag vill se ut som en vuxen kvinna och min man är helt OK med det.

+Det finns intimprodukter på apoteket ex. återfuktande gele och krämer som är menade att använda i det området. +Aldrig använda tvål där.

[Thiah]
0

Använder rapsolja om det blir torrt. Har även använt acos intim kräm när det var som värst. Den kylde och lugnade (har eksem där nere som kliar emellanåt)

[Devya]
0

Jag tvättar endast med vatten och jag har under mina 28 år aldrig någonsin haft några problem där nere så jag antar att det är ett fungerande koncept. 

Ofräsch har jag aldrig känt mig bara för att jag endast tvättar mig med vatten där nere. Ren blir man ju åtminstone oberoende om man nu inte slarvar?

Scorpio97
0

Tvättar med enbart vatten, sen brukar jag smörja med några droppar mandelolja. Rakar bikinilinjen och håller resten kort genom att klippa. 

Någon gång ibland använder jag dock min vanliga tvål (lactasyl), men det är ganska sällan numera. Har dock aldrig blivit torr av det.

//Jessie

Omorika
0

Sköljer noga med vatten sen smetar jag på ACO:s intimolja och sköljer igen. Det blir rent, fräscht, fuktigt. Hade problem med Svamp under lång tid men efter jag sluta med tvål och annan tvätt och bara använder olja blev allt frid och fröjd.

[Nettan120]
0

Rakar mej men kör vanligt vatten funkar fint för mej :)

Tjeja
1

Barnolja! Låt bli att tvätta med tvål och tvålcremer helt! Du behöver inte ens tvätta med vatten varje gång utan kan t o m tvätta helt med enbart barnolja! Det är hälsosammare för slemhinnorna samtidigt som det rengör och tvättar bort det som ska bort!

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[Devya]
1

#18 Varför är det hälsosammare att tvätta med endast barnolja? Jag har bara tvättat med vatten och har aldrig någonsin haft några problem.

Tjeja
1

#19 Vatten tvättar även bort de hälsosamma bakterier man behöver och ökar därför risken för Svamp väldigt mycket. Torkar även ut mer.

Du har det bra om du inte blivit drabbad av Svamp någon gång än. Det är däremot väldigt vanligt att kvinnor drabbas av och blir allt vanligare och lättare att få ju äldre man blir. Svamp orsakar lätt massor med sveda och klåda. Och även om enbart svampen i sig är helt ofarlig så är det inte alls skönt eller roligt att besväras av och endel får jättesvårt att bli av med svampen till sist.

Därför… onödigt att utsätta sig för risken! Hälsosammare att tvätta sig med enbart barnolja mellan varven. (säger inte att man aldrig ska använda vatten och alltid bara olja, utan byt ut tex varannan tvätt mot enbart barnolja, eller använd barnolja som standard och vatten bara ibland. Kan däremot berätta att har man mycket problem kan gynekologen ibland ge kvinnor mer eller mindre vattenförbud i underlivet ett tag för att slemhinnorna ska få återhämta sig, då är det parfymrfri barnolja som gäller!)

(tja det finns ju en anledning till varför man inte tvättar barnstjärtar med vatten varje gång utan emellanåt tvättar med bara olja eller kräm… det är helt enkelt snällare emot huden att inte blaska vatten allt för ofta och mycket.)

[Devya]
1

#20 Vad jag vet så är ju bebisars hy mycket känsligare än hur det är för oss vuxna. Deras hud är ju inte färdigutvecklad ännu vilket betyder att strukturen är annorlunda hos dem, så det går inte riktigt att jämföra deras hud med en vuxens hud.

Jag lär nog fortsätta att tvätta mig själv endast med vatten där nere eftersom det har fungerat hittills och jag vill inte utmana ödet. :) Det har ju som sagt snart fungerat i 30 år för mig så jag förstår inte varför man ska ändra på ett vinnande koncept.:) Det skulle kännas onödigt att börja göra något annorlunda då jag ändå är i bra skick där nere.

IceTee
2

#21 huden i vårt underliv är lika känslig som bebisars underliv, har jag fått veta i alla fall! Funkar vatten för dig tycker jag dock du ska köra på det! Har du inga problem med klåda, sveda eller illaluktande flytningar finns ingen anledning att ändra något

Medarbetare på Skor iFokus

Tjeja
2

#21 Säger som IceTee, har vatten fungerat för dig i alla år så är väl det toppen och kör på det! Men det är långt ifrån lösningen för alla och barnolja är snällare mot slemhinnorna där nere än vatten. Sedan kan du inte jämföra slemhinnor med övrig hud på kroppen, varken på vuxna eller babysar.

pyromanen
0

använder bara vatten på slemhinnorna men håret, som ju växer på hud, inte på slemhinna det shamponerar jag då och då med mycket snällt shampoo, Enda gången jag haft problem var engång på en resa där jag inte hade tillgång till dusch och tvättade mig med en trasa. Altså själva det mekaniska slitet med trasa mot slemhinna gav sedan irritation. I vanliga fall använder jag bara fingrarna i duschen.

[M1nho]
7

#12 Man kan väl se ut som en  vuxen kvinna även om man rakar sig. 

Jag har börjat använda barnolja som jag smörjer mig med när duschar. Det funkar för mig när jag är torr & lite irriterad där nere.

Skogsraah
0

Jag har en gel från apoteket som fungerar jättebra. Men jag använder den bara i syfte för att raka. Att raka med enbart vatten måste göra… ont. Kommer se väldigt rött ut och svida. Har nog gjort det någon gång på yngre dar, inget att rekommendera. Dessutom glider inte rakhyveln särskilt bra och det blir lätt att göra illa sig.

Sedan ska man ju inte tvätta "innehållet" på något sätt och vis. Inte med något annat än vatten, om det ens behövs.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[silkesnosen]
2

Jag tvättar aldrig med vatten, då får jag problem på fem sekunder. Det enda som kommer nära mitt underliv är Ceridal hudolja. Utanpå blir det vanlig barnolja.