Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 4226 ggr
Anon
0

Primolut Nor - få tabletter av mamma?

Jag ska på resa i två veckor och naturligtvis ska jag ha mens på första dagen när jag kommer dit. Jag har fått Primolut Nor utskrivet, men bara för 10 dagar och man ska ju ta dom tre dagar innan så jag kommer ju bara kunna skjuta mensen en vecka (kanske 9 dagar om man räknar med att mensen kommer två dagar efter). Det räcker ju inte!!! 

Jag har läst på internet om folk som har fått Primolut för att kunna skjuta på mensen i två veckor, men jag får det inte utskrivet pga en gammalmodig sjuksköterska säger "du ska inte laborera med kroppen". Folk använder ju Primolut för allt möjligt så jag förstår inte vad som är så farligt med att skjuta på mensen några dagar extra, speciellt eftersom man t.ex. kan skjuta på den i upp till tre månader med p-piller. 

Men grejen är att min mamma också ska äta Primolut Nor och hon har fyra tabletter kvar, så jag undrar om jag helt enkelt kan äta dessa fyra också?

ilenna90
0

hm vad konstigt sagt av sjuksköterskan, hur gammal är du? :)

Anon
0

#1 19 år. Det var väl det som var hennes argument. "Du är ju så ung det är inte bra att laborera så du ska inte få några fler tabletter".

ilenna90
0

konstigt ändå :o jag har tagit sånna tabletter när jag var 17, 18 och fick två askar utskrivna på en gång. Det kan ju faktiskt bli lite oregelbundet efter att man ätit dom, men det är säkert ´värre´ om man äter dom väldigt ofta. 

Jag är ju absolut ingen läkare som ska säga vad du kan göra och inte ;) men jag hade tagit dom där 4 extra tabletterna :) det står ju i bipackssedeln att max antal dagar är 14. Det enda jag tycker är jobbigt med dom där tabletterna är att det är fruktansvärt jobbigt när det väl sätter igång efter att man slutat med tabletterna - men det har inte varit någon skillnad när jag ätit dom i 10 dagar eller 4 så.

Anon
0

#3 Hur många tabletter fick du då, fick du alltså för 20 dagar? Du råkar inte komma ihåg vilken styrka det var eller hur förpackningen ser ut? Jag tänker på om det är svagare dos eller något om man får flera utskrivna.

Men ja jag ska nog äta dom där fyra… för jag förstår inte vad som kan hända riktigt?

ilenna90
0

ja det måste jag ha fått, för det är väl 20 tabletter i en ask om jag minns rätt? 
Jag tror bara att det finns en sort, alltså med samma styrka och sådär. Förpackningen var orange och vit. 

Nej alltså det som kan hända (med det är väl oavsett hur många dagar man äter) är väl att man kan rubba den lite så att den kan bli oregelbunden. Det står säkert mer i bipackssedeln. Det kan säkert vara värre om man är yngre. Har man haft sin mens i många år redan så borde det inte vara några problem - isåfall borde dom väl inte skriva ut den sorten överhuvudtaget tycker man :)

Åsa S
0

Kan även hända att man inte får tillbaka mensen efter att man ätit dem sa min gynläkare när jag fick äta dem när jag fick en follikelcysta men jag åt dem i ett par månader inte några dagar. Några dagar lär nog inte spela så stor roll fast det kan ju bli strulig mens efteråt.