Tidig mens??
Hur vanligt är det med för tidig mens egentligen? Min kan vara lite sen ibland och har hoppat över en mån för länge sedan. Men hade min mens för drygt 2v sen och så bara kommer det blod?! Fick en chock där hehe Någon mer som varit med om det? Kan det bero på något annat?
Ja! As we speak så är det 8 dagar kvar till min mens ska komma och istället kom den idag. Har alltid haft någorlunda regelbunden så länge jag kan minnas så för mig kom det också som en chock. Men jag tror att det är rätt normalt. Ibland gör mensen lite som den själv vill ju. Det är inget att vara orolig över så länge man inte märker övriga förändringar som extra ont i magen, mer blod än vanligt och sånt till exempel :)
Inget konstigt eller ovanligt om man är tonåring eller ung då hormonerna ännu inte är helt i balans. Sedan när man är i fertil vuxen ålder är det inte alls ovanligt och totalt ofarligt att få obalans i cykeln om man tex blir kär eller umgås mycket med andra fertila kvinnor som är gravida eller nyligen fått barn.
Det är nämligen så att hormoncykeln påverkas av något som heter feromoner. Det är ämnen "osynliga lukter" som kroppen hos förälskade och gravida och småbarnsmammor avger och som påverkar våra hormoner när vi "känner" lukten. (dvs lukten känns inte men ämnena uppfattas med näsan och påverkar våra hormoner.)
När man blir kär kickar det igång ens hormoner och kärleksferomoner.
När en kvinna är gravid, menstruerar eller har småbarn avger dem fertilitetsferomoner vilka påverkar andra kvinnors menscykler att ändra sig.
Det finns flera vetenskapliga teorier om vad och varför det finns för naturliga syften med att kvinnor som umgås mycket får mens samtidigt. Bla annat finns dem som anser att det var en fördel under tex stenåldern i jägarsamhällen att kvinnorna hade mens och födde barn samtidigt. För att inte sakta ner farten på vandringarna. istället för att behöva göra paus för en kvinna itaget kunde man göra en gemensam paus för alla samtidigt.. osv.. tja det är ett exempel på en teori om varför kvinnors mens ändrar sig och anpassar sig efter omgivningen.
Hur som haver, det jag vill säga med detta är helt enkelt att det är både vanligt och normalt för kvinnor i fertil ålder får för tidig eller senare mens än vanligt ibland. Bara det att man oftast inte tänker så mycket på det när det oftast bara ändrar sig en eller ett par dagar åt gången.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Sist jag sköt upp min mens kom den sen en vecka tidigt! Överraskningsmens kallade jag det!
Medarbetare på Skor iFokus