Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: psykisk-hälsa
Läst 1015 ggr
emeliiiiieee
0

Vart kan jag vända mig?

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig. 

Är deprimerad och nu pga flera saker som har hänt så vill jag bara ta livet av mig. Har varit i kontakt med både hälsocentralen och ungdomsmottagningen men dom har inte tider förrän efter jul. Orkar verkligen inte mer så jag vände mig till psyk men då måste jag ha en remiss trots att jag är inskriven där då jag får min medicin därifrån. 

Vet inte vad jag ska göra längre. Ligger bara inne, käkar tabletter och orkar inte göra någonting.

Calcifer
0

Det man kan göra för att förhasta situationen är att lägga in sig hos psyk. Och ÖVERDRIVA. Vet att det kanske låter galet, men sanningen är att i Sverige har vi inte tillräckligt med resurser för att ge rätt hjälp till alla i tid. Men om man däremot ringer t:ex psykakuten och säger att man tänker ta livet av sig, att man vägrar leva mer om man inte får hjälp, etc, och lägger till gråt eller annat, så MÅSTE de göra något. Då har de inte rätt till att säga "nä, vänta några månader så får vi se" eller annan bs. 

Så jag skulle ringa hälsocentralen först, säga "jag kommer ta livet av mig om ni inte skickar en remiss till psyk omedelbart för jag orkar inte mer" eller något dylikt, eller vända dig direkt till psykakuten och säga detsamma. Ibland måste man verkligen överdriva för att folk ska ta en på allvar och det är vidrigt men det är sanningen. Nu när jag kontaktade soc senast kunde jag med ärlighet säga att jag hade tre självmordsförsök i bagaget om man bara räknade de senaste 2 månaderna, och jag fick en akuttid veckan efter.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fialialej
0

Har du nån anhörig (kompis, syskon, förälder/annat) som du har kontakt med? Isåfall kanske du kan berätta för den personen hur du känner dig och be om hjälp med kontakten med psykakuten?

"På natten är alla katter svarta"

bohan85
0

Psykakuten?

emeliiiiieee
0

Ringde psyk nu på morgonen och dom ska ringa upp under dagen. Hoppas verkligen det. Känns som om det är min medicins fel och att den inte funkar längre.

Anonym
1

Jag ringde psykakuten och grät att jag behövde hjälp NU! Efter ett kort samtal fick jag komma in.

emeliiiiieee
0

Ringde hc som är den som skriver ut min medicin tydligen. Får komma in idag vid 15 för remiss tll psyk så dom kan ändra min medicin.