Det känns helt hopplöst!
Jag har ett sexuellt trauma med mig sen jag var tonåring och har därför väldigt dålig relation till min kropp och har en tendens att vilja koppla bort kroppen. När jag är i en sån period(som jag för det mesta är) då jag kopplar bort kroppen känns det helt omöjligt med det här med sex. Jag vet intellektuellt att det är skönt men hela den här biten att måsta klä av mig och vi ska börja ta på varandra och innan man liksom "kommit igång" ordentligt känns jättejobbigt. Jag har dessutom rätt lite lust och måste oftast övertala mig själv litegrann till det så oftast är jag inte ens fysiskt sugen när vi sätter igång utan det kommer sen.
Det här som känns så jobbigt tar liksom över och jag glömmer typ bort det positiva med sex!
Och även fast jag själv vet vad det här är nu och förstår vad det kommer av så är jag rädd för att "pressa igenom" de här äckelkänslorna och göra något ändå för jag vet inte om jag vill förrän vi redan satt igång, det är inte förrän han är inne i mig som jag vet om jag vill eller inte och då känns det ju inte bra att säga nej heller. Så det är ju också rädslan att behöva neka honom om jag redan gett honom hopp att det ska bli något.
Så idag har vi väl sex max 2 ggr/månad och det är alldeles för lite. Jag vet inte längre vad jag ska göra. Det känns helt hopplöst. Sen har vi 2 barn också(1 är inte hans) och dessutom jobbar han eftermiddag varannan vecka så det faller ju liksom bort det där naturliga läget att ta det när vi ändå ligger och ska sova. Dessutom sitter han oftast uppe och ser på serier på netflix på kvällen och jag behöver oftast gå och lägga mig tidigare än honom.
Någon som har några tips?
Det känns som du behöver bearbeta ditt trauma i första hand. Jag tror det är där du måste börja.
/Maria
Jag har bearbetat det i typ 13 år. Däremot finns det följder efter traumat som jag inte kan ta upp här som jag kanske inte bearbetat riktigt, som jag heller inte vet hur jag ska bearbeta.
#2 Har du gjort det på egen hand? Annars rekommenderar jag dig att söka hjälp. Eftersom det är ett såpass stort problem så verkar det som om du behöver professionell hjälp.
/Maria
Nej jag har haft hjälp av psykiatrin men vi kom liksom inte så långt. Kanske inte var redo då, jag vet inte.
_Såg att det var ett tag sen någon skrev i den här tråden men ville ändå flika in.
_
Mitt tips är att du vänder dig till en vårdcentral som erbjuder samtalsterapi. Dagens psykiska vård är förfärlig och duger inte till mycket. Har själv psykiska hinder och vände mig till psykiatrin för att få hjälp med detta. Fick medicin utskriven direkt och blev lovad samtalskontakt med en psykolog inom 2 månader. idag har det gått snart 3 år och fortfarande har ingenting hänt.
Se till att den personen som du ev. träffar är någon som faktiskt bryr sig om att hjälpa andra människor så att du inte hamnar hos någon som bryr sig mer om vädret än dina problem. Det är alldeles för många såna människor inom det yrket idag.
Hur har det gått sedan du skrev inlägget?
jag räknar tre, fyra, fem ljug för mig, ja ljug för mig