Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettarbetslivet
Läst 7480 ggr
NinjaKakan
1

Att säga upp sig

Hej. Jag känner att jag behöver lite råd av någon som inte känner mig eller vet vem jag är i all smet. Jag har slutat trivas på mitt arbete. En gång i tiden älskade jag det, och det senaste året har det gått utför. Jag får ångest när jag ska gå dit, är ständigt trött och stressad. Jag har ingen arbete på g om jag skulle säga upp mig, men en plan på att starta eget och driva andra saker framåt. Sambon tycker att jag ska säga upp mig.  Jag sitter i ett döläge där jag inte riktigt vet var jag ska vända mig. Chefen kör med kollektiv bestraffning och har gjort sen jag började. Också pågår trakasserier då folk kan dra mig i hårer eller pilla mig  håret fast jag säger sluta, jucka mot mig, smälla mig på rumpan osv. Problemet är att jag delvis inte kan prata med min chef om det då en av dessa personer som gör detta håller han alltid bakom ryggen oavsett vad det gäller. Spelar ingen roll vad men han gör det.  En annan kollega till mig var i en konflikt med en annan på arbetsplatsen där hon hade utalat sig om att; Alla snackar ändå bara skit om henne. Och hans svar var att hon bara inbillade sig. Kan tillägga att detta var med en i chefens familj som var inblandad. I i onsdagsnatt fick jag panikångest efter en del händelser och är hemma från jobb just nu. Och att prata med vårt skyddsombud/fackombud går inte då han ska ha tystnadsplikt men ändå berättar saker för folk. En stor mytoman och lögnare som inte går att lita på för 5 öre. Så jag sitter i ett döläge där jag vet varken in eller ut hur jag ska göra. Jag har velat sluta länge men i onsdags rann bägaren över och jag har gråtit konstant sen dess.  Någon som kan hjälpa mig i denna röran…alla tips mottages tacksamt.

Tanjis
1

Säg inte upp dig, det kan innebära problem ifall du behöver söka soc eller vill börja stämpla, i de flesta fall om inte alla så nekar de folk pengar ifall dom sagt upp sig. Börja missköta dig istället så att chefen blir tvungen att ta ett samtal med dig. Han kommer då ge dig en valmöjlighet att antingen fortsätta men förbättra dig eller sluta, om du säger att du vill sluta så kan han avskeda dig på de grunder som du misskött dig på. Det går inte att sparka någon som inte gjort nå fel

NinjaKakan
0

problemet är där också att han sparkar inte folk som missköter sig. Har 3 exempel på arbetet. Hen pyskar ut dom istället och behandlar dom fruktansvärt dåligt. En av dessa 3 har själv sagt upp sig nu då personen i fråga blev så knäckt efter ett samtal med chefen. En av dessa 3 har även sagt till chefen att hen är det största rövhålet som finns och är en värdelös chef och misskött sig. Personen i fråga är fortfarande kvar på arbetet trots detta och blir behandlad som smuts istället. Chefen vill inte säga upp folk, utan försöker psyka ut dom istället . Vad är stämpla för något ?

Karmatarerskanise
3

Hade inte sagt upp mig om jag inte hade sparade pengar att leva på eller nytt jobb.

Och definitivt inte misskött mig. Blir svårt att söka jobb sen.

Har du pratat med facket? Söker du nytt jobb?

NinjaKakan
1

Sambon har ett jobb som tjänar nästan det dubbla jag gör, sparade pengar har vi i 6 siffrigt belopp. Enda kruxet som är jobbigt är att jag är fast och inte sambon. Nej jag  har inte pratat med facket.. Vet inte riktigt vad jag ska säga heller. Plus att mina föräldrar känner min chef. Privat är han annorlunda än vad han är på arbetet och det ska han ju vara också. Bara det att han är en kräk som chef. Ja jag har sökt nya jobb men inget napp ännu.

Karmatarerskanise
5

#4 Du kan ringa facket och fråga om råd.

Vad spelar det för roll att dom känner din chef? Tror de tycker det är viktigare att du mår bra.

NinjaKakan
2

Då ska jag göra det. Jo iaf min mamma. Men min styvpappa tror jag inte tycker det. Han är själv chef och lika empatisk som en bajskorv ungefär. Han tycker man ska bita ihop. Visst kan jag göra det men det finns väl gränser antar jag.

Karmatarerskanise
1

#6 Visst finns det gränser. Man ska inte må dåligt var gång man ens tänker på sitt jobb och absolut inte behöva tåla skit.

NinjaKakan
1

Nä det känner jag också. Har en väldigt nära kollega på jobb som vet hur det ligger till iallafall. När man pratar med facket, behöver man säga var man jobbar då om man bara vill fråga om råd?

Karmatarerskanise
1

#8 Det tror jag inte.  Tror du kan fråga rent allmänt. Fråga när du ringer.

fruktgumman
1

Man kan ringa facket anonymt ja. Men jag tycker du ska ta upp allt som förekommer på ditt jobb. Alla har rätt till en bra arbetsmiljö. Man är på jobbet så pass stor del av tiden.

[Daisy-Moa-Elsa]
2

Du ska definitivt ringa facket, omgående (förutsatt du är medlem i facket). Det som de ju gör mot dig  är ju sexuella trakasserier. Sånt finns det lagar emot. Finns inget som heter bita ihop i det läget. Skit samma vad din styvpappa säger, det är inte han som blir daskad i rumpan och så.  Säg inte upp dig innan, du har ju längre karens då än om du blir uppsagd hos a-kassan och som du skriver är din sambo inte fast anställd.  Företaget sviker sina anställda på mer än ett sätt, trakaserier och bruten tystnadsplikt, vad är det för företag egentligen!!!

Är du inte med i facket, skaffa dig en advokat. Betala för nån timmes rådgivning, se vad denne föreslår, troligen en förlikning mellan dig och företaget. Då kan du få några månaders lön och slippa gå dit igen och ha lite mer tid att söka jobb på i lugn och ro.

Jag har för mig att du kan ställa en gratis fråga till juristjouren ( får man inte länka får ni ta bort den)

www.juristjouren.se

Sträck på dig och sluta ta skit från företaget, de tackar dig inte för du biter ihop och mår dåligt inte.

_Fisken
0

Har skumläst tråden. Jag har också lite problem på jobbet. Av annat slag kanske men fortfarande ett problem som gör att jag inte vill jobba kvar. Det gör att jag måste upprätta en handlingsplan över HUR jag ska ta mig ur skiten. Nr Ett är att ventilera här. Nr två är att anmäla sig på Arbetsförmedlingen. Gå in på deras hemsida. Du kan ju alltid söka annat jobb?
För min del kan jag också begära förflyttning till annan avdelning då företaget är ganska stort.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Inte dagsfärsk artikel…. men tar upp det du skriver. Hoppas du orkar ta tag i det, du är värd en respektfull arbetsplats

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/64-aring-doms-for-klapp-pa-rumpan

En gammal tråd på brott.ifokus . D kan ju alltid ställa en ny fråga där

http://brott.ifokus.se/discussions/4d7136f6b9cb46223304eb97-sexuella-trackasserier-pa-nytt-jobb

pyromanen
4

Om jag var i dina skor så skulle jag säga upp mig på direkten. Sån skit ska man inte ta och det låter inte som att det är något som går att lösa heller. Och så skulle jag gå till AF och anmäla mig som jobbsökande. Visst, fast arbete kanske väger tungt men inte så att det är värt att må så av det som du gör.

NinjaKakan
1

Tack för all hjälp. Det som gör mig mest ledsen är att jag är runt 20 års ålder och det är 40+män som gör såhär. Och att jag inte kan prata med någon om det som kan hjälpa mig med det. Facket är jag med i, men är rädd för att ställa till något.. Jag vill för ingen annan ska kunna bli behandlad så igen, men jag vågar inte peka ut folk eller trampa någon på tårna. Vilket är rätt lustigt eftersom jag i vanliga fall inte har problem med att säga ifrån. Men detta är lite känsligare och det är liksom mitt första fasta arbete. Men om jag hade sagt upp mig, får jag a-kassa ändå fast får vänta längre på den? Eller dom säger tvärblankt nej för att jag sa upp mig själv? Ang andra jobb har jag sökt men det står still på den fronten. Har ingen utbildning efter gymnasiet. Har tänkt att jag ska söka en som kostar pengar och sen starta eget därefter har inte kommit så långt. Men nu känns det mer pressat när allt blev så påtagligt och bägaren rann över på något vis. Det känns fruktansvärt jobbigt att gå upp och säga till min chef om detta, oavsett om det bara handlar om att säga upp mig eller om det handlar om vad som hänt på arbetet. Och sen är jag väl rädd för vad mina föräldrar ska säga Också. Speciellt eftersom fasta jobb inte växer på träd.

Karmatarerskanise
4

Tycker det är viktigt att du går till facket innan du säger upp dig. Något måste ju göras på arbetsplatsen.

_Fisken
1

Ibland stöter man på skit på vägen.  Finns inget tillfälligt jobb? Så löser det sig på vägen. Fast jobb är visserligen bra att ha men det är väl ingen långsiktig lösning att stanna kvar där du är när priset du betalar är så högt? Försök o hitta tillfälliga jobb och sen ta hand om dig.

NinjaKakan
1

Jo har ev 2 stycken tillfälliga arbeten som är intressanta. Som ev kan bli något. Men det får man väl se senare. Är mest frustrerad över hela situationen och att jag ska gå dit på måndag. Har ångest för det redan nu. Tack för alla bra råd och tips. Det värmer i hjärtat att ni engagerar er även fast ni egentligen inte behöver

[JeanetteK]
1

Jag var i liknande situation som du och jag sa upp mig. Vi hade möjligheten rent ekonomiskt att jag var utan jobb ett tag. För mig var det helt nödvändigt då jag kände det som att jag höll på att gå under på jobbet. Har du samma möjlighet som jag hade att klara dig ändå ett tag så skulle jag säga upp mig om jag var du. 🤗

[Daisy-Moa-Elsa]
2

För att du ska kunna få "full" a-kasseersättning förutsätt det att du varit medlem i ett år. Från unionens sida ( vet ju ej vilken a-kassa du är medlem i men det är väl en av de större)

Villkor

Om du inte har varit medlem i en a-kassa i 12 månader kan du ha rätt till ersättning enligt grundförsäkringen.  Ersättning från grundförsäkringen, grundbeloppet, betalas ut till dig som uppfyller ett arbetsvillkor, men inte ett medlemsvillkor. Ersättning enligt grundförsäkringen (grundbelopp) från Unionens arbetslöshetskassa kan beviljas dig som:

• uppfyller grundvillkoret
  • är medlem i Unionens Arbetslöshetskassa men har varit medlem kortare tid än 12 sammanhängande månader och
  • uppfyller ett arbetsvillkor .

Grundbeloppet kan tidigast betalas ut från och med den dagen du fyller 20 år.

Grundbeloppet betalas ut i förhållande till den genomsnittliga arbetstid du haft. Ersättning med grundbelopp kan högst bli 320 kronor per dag. För att kunna få 320 kronor krävs heltidsarbete utan frånvaro i 12 månader. Har du inte arbetat heltid, eller arbetat kortare tid än 12 månader, blir beloppet lägre än 320 kronor.

När du har varit medlem i 12 månader prövar vi om du har rätt till inkomstbortfallsförsäkring, om du är arbetslös då.

http://www.unionensakassa.se/vanliga-fragor/medlemskap/

Som det verkar är det fortfarande 45 dagars karens vid egen uppsägning ( en vecka motsvarar 5 dagar och man brukar väl räkna 20-22 arbetsdagar i en månad)…. så mer än ett par månaders karens får du, 10 veckor.

http://www.unionensakassa.se/Sok/?query=upps%C3%A4gning

http://www.aea.se/arbetslos/egen-uppsagning

NinjaKakan
1

Rent ekonomisk är det inga problem för mig att Gå hemma och sambon tycker att jag ska göra det också. Jag är medlem i Livs och jag är rätt säker på att det är samma där. Efter jobbat i 12 månader och varit med i 12 månader får du ut full ersättning. Berättade för mamma igår och hon blev rosenrasande. Så hon sa till mig att stanna hemma på måndag och ringa facket, ringa företagsläkaren som jag lyckats leta upp och prata med dom. Det var skönt att känna att hon brydde sig så pass mycket om mig ändå. För ibland har den relationen varit sisådär. Hon menade på att det kanske blir dom sol får Gå istället men det tvekar jag på. 4 personer eller 1 person. Mja. Och oavsett är tanken att jag ska byta jobb ändå för det är väldigt tungt.

[silkesnosen]
4

Låter bra att du vågade säga till. Det är fruktansvärt fult av äldre män att utnyttja en osäker tjugoåring, men tyvärr sker det runt omkring i vårt samhälle dagligen. Ta det här som en lärdom att det faktiskt är okej att stå upp för sig själv även om det inte är populärt. Se till att arbeta på de andra jobberbjudandena du har!

_Fisken
2

Gör så här. Sjukskriv dig på måndag. Du ska inte må så dåligt som du gör. Inte hälsosamt.  Ring en central ombudsman hos Livs (länk längre ned) och tala om hur du mår på ditt jobb och säg att du funderar på att säga upp dig pga den psykosociala arbetsmiljön. Du kan ju vara anonym och även arb.platsen kan du utelämna. Fråga vad som händer med a-kassa etc. Efter detta telefonsamtal vet du mer om hur du ska gå till väga. 

http://www.livs.se/portal/page/portal/startsida/detta_ar_livs/kontakter/ombudsman_centralt

NinjaKakan
1

Tack det ska jag göra . Ska som sagt ringa vår företagsläkare med för jag har hört att dom är bra iallafall. Så förhoppningsvis har jag extra stöd i dom med. Jävla smet. Hur fan kan det bli såhär ?

_Fisken
1

Rätt. Skaffa dig allt stöd du kan få. Ta reda på allt du kan. Sen gör du slag i saken. Jag har döttrar i din ålder och jag skulle som pappa må piss om jag visste hur de mådde. Jag skulle säga åt dem "Stick därifrån!". 

Hur det kan bli sådär? Ja, ibland stöter man på skitstövlar i livet. Det blir så där om de är chefer. Nästa arb.plats blir säkert bra.

NinjaKakan
12

Jag har varit hos företagsläkaren idag och det gick bra. Imorgon ska jag träffa psykolog och onsdag en läkare för ev sjukskrivning. Därefter ska jag träffa någon från mitt arbete som håller i sånt här, för att sen träffa psykologen, personen som håller i sånt här tillsammans med min chef. Ska ringa facket nu också för att prata med dom. Tydligen har detta hänt innan men inget har gjorts åt det. Men företagsläkaren bad mig att rida igenom stormen sen därefter kan jag sluta. Men innan dess så ska det hända saker. Så ska ringa facket nu iaf och prata med dom om detta för att om det någonstans går fel på vägen så vill jag ha dom i ryggen som pushar på , så kan min jävla chef ta och köpa ut mig istället för dom 4. Så slipper jag gå tillbaka oavsett. Men bollarna är i rullning iallafall.

Karmatarerskanise
1

#26 Vad härligt att läsa att det är på gång! Synd att det ska behövas göras, men bra att det görs så det får ett slut!

[JeanetteK]
1

#26 Bra gjort! Modigt av dig. ❤️

NinjaKakan
0

Tack ni fina

NinjaKakan
1

Så kom inte hela inlägget med heller. Suck . Jag har ringt till facket men där tog det stopp, jag skulle tydligen kontakta gruppen som vi har på arbetsplatsen. Det enda som känns lite motigt är delvis att jag inte riktigt vet var jag har ordförande som sitter i gruppen relationsmässigt då jag vet om att han känner en av de inblandade väl men jag får väl gå via honom ändå. Fick jag ingen gensvar där så skulle jag ringa tillbaka. Så får väl börja med att hitta ett sätt att kontakta honom på.

_Fisken
1

Fy va glad jag blir när jag ser någon göra nåt åt sin situation!  Säg åt den lokala ordföranden att du inte förväntar dig några repressalier från chefen pga ditt samtal. Jag håller tummarna!

pyromanen
0

Tummen upp för dig NinjaKakan!

IceTee
0

Lycka till i mängder! Det kommer bli jättebra, fortsätt bara kämpa lite till!

Medarbetare på Skor iFokus

NinjaKakan
2

Det ska jag göra. Ni anar inte hur mycket ni alla betyder när ni h jälp mig för att ta tag i detta . Ni är guld värda allihopa!

[Daisy-Moa-Elsa]
4

Fa… vad glad jag blir av att läsa dina inlägg, You GOOOO girl 😃

Facket kan va träliga å ha att göra med, men  ta med dig namnet och när du hade samtalet med facket till samtalet med lokala fackgruppen på jobbet. Skriv ner alla dina samtal med olika personer i en egen liten logg…. alltid bra att ha med sig i alla turer som kan bli.

Behöver du peppas…. kika in här så ska vi hejja på dig. Du är så stark

NinjaKakan
6

Så idag var jag hos psykologen . En av dom bästa jag någonsin träffat och det ligger rätt många på min lista. Så personen som håller i sånthär på företaget vet om detta och kommer ringa mig. Och som det ser ut nu så ska dom försöka få till att jag ska gå hemma med betalning. Fick även göra en del tester om hur jag mådde och tips hur jag ska hantera ångesten när det kommer. Också hur jag sla försöka samla ihop bevis osv på Facebook. Ska träffa henne nästa vecka igen och imorgon ska jag träffa läkaren. Det känns skönt att ni finns här att ventilera med och se hur alla andra agerar och försöker dela ansvaret med mig om hur detta ska gå till. Plus att jag börjar bli arg istället för ledsen, vilket underlättar en del för mig själv.

_Fisken
1

Ilskan är så jäkla bra drivmedel !!!  Att bli pissad på en längre tid gör en först förvånad, sen nedstämd och efter ett tag förbannad. Vissa kommer aldrig till stadiet "förbannad" och istället hamnar i depression. Du har all rätt och bli arg.

Att gå till psykolog är ju att skaffa sig stöd. Klokt gjort. Jag gick till företagets kurator under några vändor när jag kände mig illa behandlad. Det är som att få en Ipren för själen.

NinjaKakan
1

Hello. Update. Är sjukskriven till nästa onsdag för sen ska det skickas in till försäkringskassan. Men nu har det gått fel någonstans. För hon som skulle ringa mig har inte ringt, min chef har inte blivit informerad som det var sagt och "jagade" mig igår med all rätt självklart, han undrar ju vad som händer. Dom bad mig att inte skicka in intyget på min sjukskrivning imed dom vill ha mig hemma med lön, men jag gjorde det ändå eftersom det känns inte så komfortabelt att han ringer stup i kvarten. Scannade in intygen och skickade dom på mejl och han svarade att något i stil med . Att han hört rykten, vad är sant eller ej ? ( om man hör rykten så kanske man ska ta tag i något ?!) och att han skulle ringa min psykolog imorgon för han ville att jag skulle gå dit. Alltså har han 1. Inte blivit informerad om att jag går dit vilket dom skulle gjort i måndags. 2. Vet inte om anledningen som jag är hemma förrens igår fast doktor och psykolog skulle ringt min chef. 3. Och som jag sa innan, personen som skulle ringt mig om detta har inte ringt än och jag kan inte heller nå henne då jag inte har varken telefonnummer eller mejl. Så nu är det rörigt igen…

[JeanetteK]
0

Men jobbigt…. klart det blir obekvämt för dig. Gaaah… Styrkekramar till dig. 🤗

[Daisy-Moa-Elsa]
2

Du har ju all rätt att vara hemma sjuk i 5 dagar utan att behöva sjukintyg…. nu blir det ju 8 dagar måndag till nästa onsdag.

Varför ska din chef prata med din psykolog? Vad har han med denne att göra?

Vet ju inte vem som borde ringt dig men kan du inte luska fram något växelnummer?

Bli inte förvånad, sånt här flyter aldrig smidigt, inte ens en vanlig längre sjukskrivning, så stå ut …. du kommer fixa det i slutändan 👍

_Fisken
0

Om du ringer FK och beskriver läget så bör de kunna luska ut vem handläggaren är. De för nog journal på allt - så vitt jag vet.

NinjaKakan
3

Såå att. Ja nä . Dom hade haft möte idag med chefen som sa; jaha nä men varför har jag inte sett detta innan? Nä men det har jag ett svar på. För att. 1 personen i fråga är aldrig nere hos oss på golvet om det inte handlar om att piska oss i ryggen . 2. Personen i fråga pratar med oss en gång om året. Och dom blandade in fackombudet som jag inte ville ha med och han svarade samma sak som chefen. Konstigt eftersom han sett detta innan? Rädd för att trampa någon på tårna? Då har man jävligt fel position. Och slutligen så träffade dom en av dom inblandade, han som drivit detta som värst. Som sitter och påstår mitt framför chef, fackombud och den som håller i ärendet att vi haft en sexuell relation!?? Ursäkta har vi? Det visste inte jag. Han hade heller inte uppfattat att jag bett han sluta eller förstått det. Behöver jag tala om för er att jag är arg, förbannad och ledsen? Ren och skär lögn och sen ställde jag motfrågan till personen som håller i ärendet att om det ens är relevant i detta? För det handlar inte om det. Och att det dessutom är en lögn gör det ännu värre. Och sen frågade jag henne om det inte är tydligt nog att skrika en Person i ansiktet att sluta? Ska man behöva slå någon också ? Hon ville vi skulle träffas alla 4, jag sa att jag vill prata med min psykolog först innan jag gör det för jag tänker inte sitta där och bli smutskastad av en människa som gjort mig illa. Dessutom att personen sitter och ljuger ifråga gör att det står ord mot ord. Och säkerligen vet hela arbetsplatsen om detta nu. Hur roligt är det för mig att gå tillbaka dit när detta är avklarat?

Karmatarerskanise
1

Men fy vad hemsk människa! !

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Stå på dig, du är stark och klarar det här.  Han erkänner ju indirekt att du har sagt åt honom i och med "  Han hade heller inte uppfattat att jag bett han sluta eller förstått det"… att inte förstått vad du sagt innebär ju att han i min ögon erkänner att du sagt något. Sen kan ju du inte vara ansvarig för att han är så blåst och inte förstår att han bryter lagen. Det ansvaret har var och en av Sveriges medborgare själva ansvara för.

Bara att du satt bollen i rullning och tagit mer än ett steg i processen visar ju på din styrka 😃

NinjaKakan
3

Ja han är en hemsk människa och tack för styrkeorden.. Visst är det så, iallafall ser jag det nu när du säger det. Fick ett nummer till ordförande i fackgruppen men självklart så är han på semester, kommer tillbaka på fredag men då arbetar han natt. Vilket borde innebära att han jobbar förmiddag nästa vecka så ska försöka få tag i honom då .. Men det går väl på något håll antar jag. Frågan är bara vilket ..

_Fisken
0

Kram

IceTee
0

Usch, men vad du är stark! Bara lite kvar nu, det är ju slutspurten! Sen kommer det kännas som 100kg från bröstet, lovar! ❤️

Winta
0

Stå på dig! Strykekram ❤️Håller tummarna det löser sig.

jossa5
0

Ush, vilken jobbig sist du hamnat i NinjaKakan! Men superbra av dig att stå upp och göra något åt situationen! Styrkekramar åt dig! ❤️

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Tjeja
4

Du ska anmäla jobbet för sexuella trakasserier och se till att det blir en utredning om det! Du ska ha skadestånd och upprättelse och sedan kan du söka nya jobb med högburet huvud!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

NinjaKakan
1

Så ja. Detta går inte så bra. Företagsläkaren säger att jag ska gå tillbaka på jobbet på måndag fast ingenting är upprätt. Det har inte hänt något. Jag sa att det känns inte spec bra för min del pga att inget är klart. Hans svar var att det är din verklighet och du kan inte undvika den. Jag har ringt alla idag jag kan komma på, facket, andra läkare, min psykolog osv. Men ingen ställer upp. Så jag är i uppbrytningstillstånd just nu..

_Fisken
1

Taskigt. Men du kan ju i viss mån själv bestämma din verklighet som jag förstått.  Du kan säga upp dig och sen arbeta från det läget. Det kan väl inte vara värre än nuvarande läge? Du kanske får andra problem men de är av annat slag. 

För min del, varje gång jag slutat/sagt upp mig/anställningen upphört har det alltid slutat i att det blivit bättre senare. Det kan tillfälligt bli en svacka men den går över.

IceTee
1

men så kan de väl ändå inte göra!

Karmatarerskanise
6

#51 Så till och med facket anser att du ska jobba på en arbetsplats där du blivit sexuellt ofredad? 

Jag hade kontaktat media!

NinjaKakan
7

Ja självklart kan jag säga upp mig men det löser inte problemen som det är nu. Företaget kommer undan och jag får lida för det. Försöker tänka på det så, men får jag gå tillbaka på måndag säger jag upp mig ändå. Det är svinigt. Ska nog träffa mamma för att få hjälp och ska försöka få tag i arbetsmiljönämden och se vad vi kan göra därifrån. Min far har fått en intervju till mig och min sambo nästa fredag, enda nackdelen är att vi får flytta 1,5 timme härifrån och flytta hem för att sen börja om igen men det får det vara värt.

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Menar du att facket inte hjälper dig när du varit utsatt för sexuella trakasserier?

NinjaKakan
1

Inte än sålänge gör dom inte nej. Hänvisar runt till alla andra som slår ifrån sig allting. Inte nog med detta på jobb så är min morfar inlagt för hjärtat orkar inte. Och jag har en hamster som rymt som jag är rädd att min valp skadat. Olycka kommer alltid i 3, eller vad säger man? Suck

NinjaKakan
2

Ännu en gång avvisar en vårdcentral mig i telefon. Alla jävlar har stängt dörrarna. Ska ringa diskrimineringsombudet idag, för nu står jag verkligen pressad mot alla väggar. Jag ringde 5 olika läkargrupper/vårdcentraler igår och alla avvisar mig i dörren. Jag ringe facket som säger att jag får ta det med någon som är på semester, jag kontrar med att detta kan inte vänta längre och får svaret att det får det göra. Jag ringer personalchefen på mitt jobb utan svar, försöker få tag i min chef och be om tjänstledigt på både mejl och telefon som inte svarar. Jag har letat vittnen där 1 av 3 ställer upp för dom är rädda för vad som kan hända på jobbet. Jag ringer min psykolog som säger åt mig att ringa personalchefen. Det är stopp nu. Några förslag om var jag ska vända mig nu?

Linnea
5

#58 Media

Skynda långsamt så går det fortare.

[Daisy-Moa-Elsa]
3

Det finns jurister att ringa där man får ställa en fråga gratis…. kan vara värt nåt kanske för att få råd? Tänk på att det handlar om en fråga gratis, inte gratis juristhjälp… bara litet ps . Men kan vara värt för att få lite guidning i djuneln om vilka rättigheter du har eller vem du bör kontakta. Jag googlade bara på "gratis jurist" och fick upp nedan länkar bland annat, en del är studenter som svarar.

http://www.juristjouren.se/

http://juridiskrådgivning.nu/

http://www.seilitz.se/

http://lawline.se/

http://www.juristjourenuppsala.se/

http://www.projure.se/

Kanske kan du ringa kommunen på din ort och fråga vart man vänder sig?

Sen skulle jag maila centralorganisationen för ditt fackförbund och fråga hur de kan hänvisa till någon som är på semester. Fråga även rent generellt vad de är till för när det kommer till att hjälpa sina medlemmarr? Fråga vad du får för ditt medlemskap, fråga vad du betala för ? Fråga även varför ingen tar ansvar att hjälpa dig? Och fråga dem efter deras process/ hanteringsgång för av hur man som medlem går tillväga när man vill anmäla sexeulla trackaserier på sin arbertsplats där det lokala fackförbundet håller de andra om ryggen?

Ge inte upp…. nu behöver du styrka, det är nu du behöver stå på dig och det klarar du

IceTee
2

Jag tror också på att ringa både kommun och tidning. När media är inblandat brukar de bli eld i baken! Det är lite fult spel med att ringa tidningen, men nu har du banne mig gjort dig förtjänt av det! Såhär ska det inte få gå till!

NinjaKakan
3

Tack för alla svar ännu en gång. Det är Så skönt att gå in här och se hur många som engagerar sig. Har suttit och knåpat ihop mejl till tidningen idag när personalchefen ringde. Så ska träffa henne på måndag och prata. Även så har dom informerat chefen som sitter och har ansvar över hela Norden . Så väntar och skicka iväg något mejl till jag fått höra vad hon har att säga.

_Fisken
1

Ja, jag läser vad som händer dig. Det är lite jobbigt när allt skiter sig och man blir sviken. Kanske personalchefen går o prata med? Försök att inte vara aggressiv utan istället analytisk när Ni diskuterar chefen, som om ni diskuterade en hund ni nyss köpt tillsammans och ni inte får bukt med.  "Hoppas verkligen inte vi ska behöva avliva hunden?"  :-)

IceTee
2

Min pojkvän gav tipset att på något sätt spela in nästa gång något händer! Då har du bevis på vad de håller på med, och ingen kan hävda att du inbillad dig!

NinjaKakan
4

Ja personalchefen verkar trots allt vara vettig så får se på måndag.. Och spela in har jag inte gjort men ska. Jag har iallafall fått 1 vittne som vågar stå för vad hon sett, dom andra vågar inte .

NinjaKakan
7

Så. Nu har jag pratat med personen som håller i detta. Dom anser sig inte har underlag till att göra något mer än att säga till inblandade, och hålla ögonen på dom. Så jag kommer säga upp mig på onsdag mest troligen eftersom jag kommer gå tillbaka till jobb annars och jag känner att jag är värd mer än så. Förhoppningsvis starta eget eller något. Iallafall så vill jag säga ännu en gång ett stort tack till alla er i tråden som varit engagerade, som pushat och gett bra tips. Allt, jag är så himla tacksam för allting ni orkat. Nu är detta arbetet ett avslutat kapitel och det är dags för mig att gå vidare. Stor kram till er alla

IceTee
0

Lycka till! ❤️

Jetaime
1

Jag har inte läst resten av tråden, men jag hade sagt upp mig. Var i en liknande situation för nästan två år sen, och alla sa till mig att det var fel att säga upp sig och propagerade om varför det var fel och varför jag inte fick gör det osv. Själv så ansåg jag att jag inte ville slösa mer tid på något som fick mig att må så dåligt att jag inte orkade gå dit ens, så jag sa upp mig. Sen fick allt annat runt omkring bara lösa sig helt enkelt. Fast jag skulle ljuga om jag sa att det var enkelt.

NinjaKakan
1

Ja enkelt har inte heller detta varit och jag säger också upp mig, eller företaget och jag kommer komma överrens om att jag får gå direkt utan en månads uppsägning för jag inte orkar mer. Trots vittnen så anser dom att jag inte har underlag för det som hänt så nu får det va. Mår bätte av att gå hemma just nu än att vara där..

_Fisken
1

DET förstår jag fullt ut! Det är skadligt fysiskt för dig och gå i dålig arb.miljö.  

Bra att du talat med ledningen. De noterar att det finns problem runt den där chefen och de vet av det nu. Så chefen har säkert ögonen på sig. Du får se framåt nu. Är glad att höra att du tagit modet och hoppat. Det hjälper andra som sitter i samma sits.

[Daisy-Moa-Elsa]
2

Du har varit suverän, som stått upp för dig själv. Var stolt över vad du klarat av 😃

_Fisken
1

Hur har det gått för dig?

Tjeja
0

undrar jag med! Och hur gick dendär intervjun din pappa/(styvpappa?) ordnade åt dig?

NinjaKakan
3

Jo det går bra faktiskt. Jag är officiellt arbetslös idag och har inget jobb än och intervjun gick bra som min pappa ordnade åt mig :) har inte hört något dock så det är lågsäsong där nere. Annars så är jag gladare än någonsin och dagen jag sa upp mig släppte en stor sten från hjärtat. Så vi får väl se om det kanske dyker upp ett eget företag istället tids nog :)

Tjeja
0

Har du varit till arbetsförmedlingen idag och anmält dig som arbetslös nu då?

D e är ju oftast så tjuriga att de bara räknar f o m den dagen man själv går dit och anmäler sig i person.

NinjaKakan
1

Jadå. Hon fråga varför jag sagt upp mig från mitt arbete så svarade jag av medicinska skäl eftersom min läkare och psykolog hjälpte mig med det. Så sa hon ah okej, vi behöver inte gå in mer på det så kan du prata med din handläggare sen om det. Jag kan berätta, det är inget jag skäms för. Ska dit igen om 2 veckor. Min enda problem just nu är att försöka ragga fatt på min arbetsgivarintyg till a-kassan. Och ett betyg från min chef. Förstår inte vad det är som tar så lång tid.

Tjeja
1

Toppen att du varit på AF! 👍

..jäkelskap och byråkrati är det som brukar vara orsaken till att sånt tar tid.. :(

Håller tummarna att det löser sig snabbt för dig i alla fall. Bra att du inte skäms! Utan berätta istället med rak rygg. Tycker också att du gott kunnat gå till media med sin situation mot din (nu fd) arbetsgivare. De förtjänar och skulle nog behöva sig en skopa vett utifrån! 

Kram