Blödningar efter sex
Hejsan
Jag har haft p-stav i snart 2 år och det har fungerat jättebra. Knappt några bödningar alls, och isåfall väldigt lite. Däremot nu i höstas fick jag för första gången en kraftig blödning, ungefär som mens. Det gick bort efter några dagar och så var det inget mer med det. Men efter det så har liksom blödningarna kommit tillbaka med två veckors mellanrum, och nu senast har det gått med en veckas mellanrum bara. Jag blev nyligen tillsammans med min pojkvän och har jag upplevt att blödningarna kommit efter att vi haft sex de senaste gångerna (Inte efter varje samlag) och det har varit tillräckligt mycket för att jag ska behöva använda en tätare binda i några dagar.
Nu är jag orolig om det är något som inte stämmer i min kropp eller om p-staven inte fungerar som den ska… Vad bör jag göra? Jag tycker det känns onormalt mycket som jag haft blödningar nu under hösten.
Har ni testat er för sjukdomar?
Vid "konstiga" blödningar brukar man börja med att utesluta könssjukdomar, ffa klamydia samt ta cellprov.
Låter som då min pstav fick fnatt 3 månader innan den skulle tas ut dock, ring gyn eller gå/ring till närmsta ungdomsmottagning och prata med dom så fort du kan, kan behövas att du tar ut den du har det fick jag göra efter att haft blödning i nästan 3 veckor i streck.
Arsatazz hamsteruppfödning
När jag hade pstav blödde jag tre veckor av fyra, VARJE månad så det är tyvärr inte alla som kan ha alla sorters preventivmedel.
Om inget kan det handla om samlagsblödningar, också väldigt vanligt.
Men jag hade ringt och rådfrågat :)
Jag hade p-stav för lite mer än 10 år sedan. Första året slapp jag blödningar helt. Andra året fick jag tätare och tätare blödningar, till sist blödde jag 3 veckor av 4. Efter några månader fick jag något hormonplåster som skulle stabilisera, men de hjälpte inte alls. Jag fick ta ur p-stav.
Eftersom jag har svårt att tåla p-piller testade jag p-plåster istället. Det var jättebra, och jag har haft det fram till för något år sedan då jag satte in hormonspiral istället.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Jag kontaktade gynekologen och de sa att jag ska testa mig mot klamydia och ta cellprov till att börja med, så det ska jag göra. Jag är dock på utbildning nu och har 100 % närvaro på praktiken så jag har väntat med att boka tid tills praktiken är över nu nästa vecka.
Hmm, jag hoppas inte det är p-staven som strular :/ den har fungerat bra i nästan två år nu.
Lite orolig blir man ju när man blöder så ofta, men jag hoppas inte det är nåt allvarligt.
Kan det blir så att man kan få biverkningar även om jag har haft staven ett tag och få känsligare humör? Jag upplever lite att det är så :/