nytt preventivmedel
Jag ska snart till ungdomsmottagningen för att skaffa preventivmedel. Har tidigare haft p piller och p ring. Inget av de har funkat och vet inte så mycket om andra preventivmedel, även om jag försökt läsa mig till lite. Vad har ni? Vad rekommenderar ni? Är tacksam för alla tips
Jag rekommenderar dig att lära känna din kropp så väl som möjligt. Att kartlägga din menscykel, lära känna dig själv så bra du bara kan.
Det finns massor av häftiga sätt att veta när man kan bli gravid och inte. Införskaffa dig ALL kunskap du bara kan få tag i och gör därefter ett informerat val.
Läs om alla naturliga sätt att få reda på hur fertil du är, så att du kan undgå att bli gravid. Billingmetoden och p-dator är två hormonfria alternativ. Det finns fler. Använd barriärmetoder så som pessar eller kondom.
Läs på allt om de hormonella och välj någon av dessa. Men läs även på FASS. se så att du får reda på biverkningar, gör en bedömning och tänk efter på hur du ser på saken.
Du är den som bäst känner din kropp och därför bör du också vara den som bedömer vad som passar dig bäst.
Det finns mängder av böcker på bibliotek. Kul att du vill ha kunskap.
Jag har haft p-piller i 5 år tills förra månaden då jag bytte till kopparspiral. Sååå bra! Slippa alla hormoner man proppar i sig å sen inte behöva komma ihåg något. Den sitter där i 5 år utan besvär :)