Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2552 ggr
luckiestgirl
0

Värk vid ägglossning?

Hej!

Har nyligen slutat med p-piller och har nu idag fått min "första riktiga mens". MEN för ca två veckor sen hade jag så j*klans ont i magen! Det kändes som mensvärk, men det var det ju inte. Hade så otroligt ont att jag nästan grät. Hade detta två kvällar/nätter i rad. Kan man få sån värk vid ägglossning och kan det ha varit det?

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

smellcaramell
1

jag brukade få ont på ena "sidan" av magen när jag hade ägglossning innan jag började med p-piller, alltså långt ner på magen och lite till höger/vänster beroende på vilken äggstock ägget kom ifrån, inte så skönt o roligt när det innebar att man hade mensvärk/ägglossningsverk nästan 50% av ett helt år…

IngridSvensson
0

Jag har en väldans värk i samband med då jag haft ägglossning. Men jag har endometrios, så det beror på den sjukdomen.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Sjöstjärna
0

Ja, man kan få ont vid ägglossning, så det var förmodligen det du kände av.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

luckiestgirl
0

#1 #3 Tack för svaren! Har aldrig fått ont vid ägglossning  innan.. trist om det kommer bli så nu varenda gång + mensvärk :/ Aldrig haft så ont tror jag.

#2 åh okej, stackare! min kollega har endometrios och hon brukar ha väldigt ont :/

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

[TanatosNyx]
0

Det kallas för mittelschmerz. Ibland uppstår en liten blödning vid ägglossningen och då hamnar lite vätska i buken som trycker på bukhinnan = galet ont! Kroppen absorberar det på några dagar. Man kan även blöda en del stänkblödningar.

Lia
0

#2 Min gynekolog sa till mig att smärtan vid ägglossningen inte hör ihop med endometriosen 🤔 Men så är det ofta, alla säger olika tycker jag.

IngridSvensson
0

Konstigt, för min läkare säger att det påverkar inflammationen. Men jag har ont i buken nästan hela tiden så jag vet inte jag. Så är det ju. Känns som att många läkare inte har så mycket kunskap.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Lia
0

#7 Nej eller hur! Jag har också ont i princip alltid. Mycket cystor också som påverkar. Och att man då ska behöva ha ont innan, under och efter mens, samt ägglossning. Hade varit trevligt med lite paus!

IngridSvensson
0

Jo huvva.. faktiskt! Vore väldigt skönt. :o

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Sjöstjärna
1

Man kan ha ont vid ägglossning utan att ha endometrios, men har man endo så är risken större att man har ont också vid ägglossning och att smärtan dessutom är värre. Tyvärr verkar kvinnors hormoner och hur obalans påverkar hälsan ligga långt ner på läkarnas priolistor, även gynekologer har skrämmande dåliga kunskaper. Nu är jag nästan bra från min endo igen men det är tack vare att jag valde att inte lyssna på läkarna utan helt gå på det naturliga spåret. Här är en jättebra artikel om hur läkemedelsbolagen vilseleder kvinnor (och läkare) att tro att deras produkter är bra för vår hälsa.

http://www.sydsvenskan.se/asikter/battre-att-kvinnor-lar-kanna-sina-kroppar-an-att-piller-stor-deras-hormonella-sy/

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Devya]
0

Det har hänt mig ett par gånger, men det betyder ju inte att man lär ha ont varje gång som man har ägglossning.

[kerstinthemilklover]
1

Tack så mycket för länken till artikeln sjöstjärna!