Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 8734 ggr
[250]2
0

Grå ögonvita, grå starr?

Är typ jätte orolig 😕
Tyckte mig se att mitt ena öga var lite gråaktig för några dagar sen, men trodde det berodde på dåligt ljus.
La märkte till det idag igen och ja, mina ögon har liksom en väldigt svag grå eller mörk "ring" i yttre kanten av ögat typ.
Alltså ögonen är inte alls så kritvita som dom säkert varit.

Jag har googlat på det och det finns inte många svar :/
Grå starr, järnbrist, stress, några andra konstiga sjukdomar…
Ja det är ju inte lätt för er att avgöra, men jag har redan problem med torra blodsprängda ögon då jag sitter mycket vid datorn. Kan det bero på något sådant?
Eller om det är något blodkärl som spruckit?

Jag har kollat mycket om grå starr och där står inget symtom på "gråa ögon".
Det självklara är ju att åka till någon läkare, men skulle ändå vara skönt att få något svar från er sida ifall det är något som ni känner igen.
Tacksam för tips & råd :)

Jag är för övrigt nybliven 21-åring, så känner mig lite väl ung :(

Tanjis
0

Nej gråsvart är det nog inte. Vad jag vet är det bara äldre som.får det

Åsa S
0

Grå starr kan även unga få, även bebisar kan i sällsynta fall födas med grå starr. Men det är såklart vanligast hos äldre. Man brukar se lite suddigt ifall man har grå starr och det är linsen som blir grumlig, ögonvitan är ju fortfarande vit. Tror risken Att TS har grå starr är oerhört liten dock men är man orolig kan man ju be en ögonläkare kolla. Kan ju vara nått annat eller bara överansträngning pga av dataspel.

[250]2
0

Tack så mycket för svaren 🙂
Det lugnade mig lite 🙂

Tanjis
0

#2 Oki, det är ändå väldigt ovanligt att personer under 65 får grå starr. Bara var väl fel att säga

-Aida-
1

Om ögonvitan är lite gråaktig så är de inte gråstarr, behöver inte vara något allvarligt men träffa gärna en ögonläkare ifall du kan få någon hjälp med vad de beror på.

mollyt
2

Hej igen, visst var det du som gjorde an annan post om blå/grå ögonvita? 

Det är alltså inte samma sak som gråstarr = katarakt. Gråstarr har man när linsen inne i ögat har blivit grumlig av åldrande. Linsen stelnar från det att vi föds och tappar sin "genomskinlighet" med tiden. När man stör sig på en grumlig lins för att man t.ex. får sämre kontrastseende eller får besvär av bländning av lampor/solljus så opererar man gråstarr genom att man byter ut linsen i ögat till en konstgjord lins.

Gråstarr är alltså en åldersförändring som de allra flesta får. I grova drag räknar man med att 60% av de som är 60 år har gråstarr, att 70% av de som är 70 år, 80% av de som är 80 år osv. Operationen går fort, tar ca 15 minuter och är en väldigt vanlig operation.

Att din ögonvita inte är kritvit har alltså ingenting med gråstarr att göra.

Är ögonvitan mer blå kan det vara att ögonvitan är tunn, om ett blodkärl går sönder så får man ofta en blödning under slemhinnan - och då brukar det vara riktigt "blodrött" om du förstår vad jag menar. Är det en kraftig subkonjunktival blödning kan det ta flera dagar innan blodet absorberas.

Om du sitter mycket framför datorn är det vanligt att man blir torr i ögonen, får så kallade astenopiska besvär. Då kan man få mycket ytliga blodkärl i ögat. Försök att blinka oftare, skaffa terminalglasögon (för att ögonen inte behöver lägga fokus på dator-avståndet och anstränga sig), skaffa en bättre komfortögondroppe (utan konserveringsmedel) för att lindra torra ögon.

/ Optiker med magisterexamen

[Nelley]
0

#6 Och 100% av de som är 100 år…? :O