mens varannan vecka??
Hej, jag är en tjej på 16 år som tar mini pillret Cerazete, har tagit det i ungefär 6 månader, dom senaste 4 månaderna har jag haft mens varannan vecka vilket är 2 ggr i månaden i ungefär tre dagar, och nu har jag fått mens igen och hade senast mens för EN vecka sen???? Blir galen.
Är inte så noga med vilka tid punkter jag tar mini pillret på brukar bara ta det när jag vaknar, är det någon som vart med om något liknande eller bara har något smart tips? Håller inte på med någon speciell kost och jag tränar.
Helt normalt det är väl känt att Cerazette ger blödningsstörningar. En del får ingen mens alls och andra får mens hela tiden av dem. För en del stabilserar dt sig efter 6-12 mpnader men för en del så fortsätter man blöda hela tiden.
Ska man ge det tid eller tycker du att jag ska sluta helt med det och kanske börja med ett nytt preventiv medel? Har en väldans värk under mens, det är mest därför hatar det :/
Gå till din barnmorska och prata om du tänker sluta i alla fall! Beroende på hur du mår i övrigt hade jag kanske sagt att du kan fortsätta lite till! Med vad är det för blödningar? Är det vanlig mens, eller är det ovanligt mycket, eller är det bara lite (typ rosa flytningar), och får du mensvärk?
Medarbetare på Skor iFokus
När jag tog cerazette (för 100 år sen, okey 7) så blödde jag 5 dagar - fritt 3 dagar - blödde 5 dagar och så fortsatte det så, min bästis som oxå tog dom blödde konstant i några månader innan hon slutade med dom!
https://www.instagram.com/aros_yoda/
@ ÅsaS
Hur kan du säga något så dumt som att det är "helt normalt" när det uppenbarligen just INTE är normalt med dessa blödningar!
#6 det är normalt vid användandet av cerazette, dock är det ingen som säger att det är bra
Något du borde prova är att se till att ta pillret samma tid varje dag, och se ifall det hjälper
Tack för alla svar, ska försöka att ta dom vid samma tid.
Jag har vanlig mens, och har en "vanlig" mensvärk för mig.
#8 ja, testa det någon vecka eller två om du orkar, annars tycker jag du ska prata med din barnmorska!
Har ätit Gestrina vilket är samma sak som Cerazette, bara olika tillverkare=olika namn! Åt dessa i 6 månader innan jag gav upp och skaffade Jaydess hormonspiral som är mycket bättre!! I början när jag åt pillrena hade jag 2 vanliga mensar, men efter den andra (alltså efter 2 månader med pillrena) så fick jag mens varannan vecka i ca 4-5 dagar! så hade jag det i en månad, sedan började jag blöda varje dag och blödde i princip varje dag i 2-3 månader innan jag slängde dom åt h*lvete!! Har 2 nära vänner som äter Cerazette och det funkar helt fantastiskt för dem, men för mig gick det rent ut sagt åt h*lvete! Så jag antar att det är antingen eller ;) Så sluta med dom! Det kommer till 99% inte bli bättre, mina vänner som tycker om Cerazette hade inte alls såna hår blödningar de första månaderna, de hade mens i 2 veckor när de började med dem ungefär. Sedan någon gång var tredje månad typ! Så släng skiten i sopen och skaffa spiral istället! ;)
Och spiral funkade inte alls för mig, höll på att svimma och kräkas när jag skulle sätta in den, och det var bara när de mätte. Ska man vara sån så säger jag att du ska ge p-ring en chans! Har funkat super för mig! Dock är mitt råd att först testa de olika preventivmedlen som inte behöver sättas in av en barnmorska, då de är lite jobbigare att sluta med om de inte fungerar!
#11 Tack så mycket för alla svar, ska kolla vidare på olika preventiv medel, känns skönt att inte känna sig så udda med dessa blödningar iallafall :)