Innåtväxande hårstrån - vad gör man?
Jag vaxade mig (brasilianskt) i Sverige några gånger utan problem med innåtväxande hårstrån, men sedan jag började göra det här i utlandet så har jag efter varje vaxning fått några sådana och även hårstrån som sticker upp någon millimeter och när jag drar i det med en pincett så drar jag liksom ut ett långt strå (tja, någon cm i alla fall) från säcken och så visar det sig att det har legat ett helt strå där och tryckt. Kanske har hittat 5-10 st sådana efter varje vaxning. Går till en av få salonger som kör på ekologiska produkter och det vill jag fortsätta med. Hon går även ett varv med pincetten efter vaxning för att plocka bort sådant som inte vaxet tog, men ändå finns det några strån som inte kommer med. Har ni några bra idéer på hur man undviker detta? Helst något naturligt och snällt mot kroppen?
Sådant händer. Jag höll på med att epilera benen i två år och plötsligt började jag lida av inåtväxande hår och det tog två år innan mina ben såg normala ut igen.
Om du vill undvika sådant där är det bara sluta att vaxa. Själv återgick jag till att börja raka och så slutade jag få inåtväxande hår. Det är olika för alla, vissa tycks få inåtväxande hår av rakning också.
Tack, men raka fungerar inte för mig - det blir ännu värre! 😂
#2 Då har du tyvärr riktigt otur. =/ Jag har nog försökt använda sådan där handske och allt möjligt för att få bort död hud osv men inget vill fungera, endast rakning för min del.
Jag försöker så gott det går. Får fråga henne om tips nästa gång! 🙂
Tack!
De heter väl egentligen hårsäcksinflammation? De tror jag inte man kan göra något åt och de är väldigt vanligt idag :)
#5 Hårsäcksinflammaion är när det bildats en inflammation i en hårsäck. Det ser ut typ som en finne, och det kan komma ut var. Att håren växer inåt är inte detsamma. Det är bara att hårstråna inte fattar vart de ska växa efter att man dragit ut föregående strån ut hårsäckarna. Så då kan de villa omkring under huden tills de hittat ut.
Jaha okej, tack för kunskapen! :)