Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 3316 ggr
emeliiiiieee
0

Hemsk mens

Ni som har riktigt hemsk mens, vad gör ni åt det? 

Jag får ha dubbla bindor + tampong och ändå blöder jag igenom på en halvtimme. Kan varken gå i skolan eller ens komma upp ur sängen då jag har så ont och blodet bara forsar. Tar citodon mot värken men den hjälper inte de första dagarna. 

Har bokat tid hos ungdomsmottagningen hos deras läkare men det är inte förrän i början på december och min mens har precis börjat. 

Har ni nå tips? Vill inte gå på hormoner då karln och jag försöker skaffa barn.

Åsa S
1

Avvakta ett tag och se vad läkaren säger för jag tror just hormoner och sånt som cyklo F (finns andra varianter som är starkare på recept) är det som gäller och inget av dem kanske är bra ifall man vill ha barn men det kan en läkare råda om.

+Du vet väl om att även om du är ung får du gå till en riktig gynmottagning på närmsta sjukhus, ingen remiss brukar behövas + ofta kan man få tid där rätt snabbt ifall man inte kommer med krav som ex. enbart kvinnlig gynekolog. De brukar ha lite bättre utrusning där ifall man vill kolla att allt är OK det kan ju ev. finnas en medicinsk orsak till varför du blöder mycket ex. myom, men ofta är det ju ärftligt hur mycket man blöder så det behöver ju inte vara nått fel.

Aleya
0

Du borde nog ta dig till gyn istället. Man ska inte ha det som du har det. Så ring och hör.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
0

Har ringt gyn med men dom rådde att gå till um och deras nästa tid var i slutet av januari :/

Åsa S
0

Oj det lät konstigt man brukar få tid inom ett par dagar ifall det är problem med sånt som blödningar då brukar de vilja att man kommer in hyfsat snabbt? Vad var det för gynmottagning? Måste vara rejält underbemannade ifall de låter folk vänta så länge på en tid

[rumelle]
0

Hade samma problem förut, fick använda dubbla tamponger av största storleken men ändå byta varannan timme. Numera har jag preventivmedel som hjälper mig men förut provade jag Cyklo-F några gånger. Det fungerade bra om man verkligen tog första pillret vid rätt tidpunkt, någon timme senare och det var kört. Kanske kan vara värt ett försök.

emeliiiiieee
0

#4 Var kvinnokliniken/gynmottagning på vårat sjukhus. Tror dom är rätt underbemannade faktiskt. Sist väntade jag 3 månader på en tid för spiralisättning då ingen läkare kunde göra det då dom inte hade tid. 

#5 Har vart nära på att testa cyklo F tills jag såg storleken på tabletterna och hur många man måste ta per dag och så :/ Har lite fobi mot tabletter :/

[rumelle]
0

#6 Ja, de är rätt stora, men jag tyckte att de var lätta att svälja då de är ganska glansiga (jag brukar normalt ha svårt för att svälja även mindre piller). Och de smakade inte illa, snarare lite åt vanilj-hållet.

emeliiiiieee
1

Får höra med läkaren idag. Ringde idag igen och sa att jag inte klarar mer. Antingen får dom ge mig en tid snarast då jag knappt sover när jag har mens eller så håller dom inte sin policy med att alla ska ha en tid inom en månad. Så fick en akuttid idag.

bohan85
0

hur gick det?

emeliiiiieee
0

Han sa helt enkelt att jag får stå ut med mensen tills att vi fått bebis. Och att man då kunde ta prevmedel mot det.

Aleya
0

#10 men hallå? Undersökte dom dig med vul? Kan ju i värsta och tråkigaste fallet vara endometrios. http://endometrios.ifokus.se/articles/522ced94ce12c407f20001e8-vad-ar-endometrios?articles-1

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
0

Ne vi pratade bara. Var på ungdomsmottagningen.

Aleya
0

#12 uppsök en som kan skiten och inte någon sketen vc läkare.

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
0

Får verkligen inte komma till kvinnokliniken om jag inte har en remiss så tyvärr. Annars hade jag lätt gjort det.

Åsa S
0

Ring en vanlig gynmottagnig det brukar finnas flera än en och jag har aldrig någonsin behövt någon remiss. Och om sagt låt någon kolla på livmoden själv har jag ett litet myom och myom kan ge rikliga mensblödningar sa min gynläkare men mitt myom var jättelitet och jag har bara blödit mycket ett par gånger då jag var ung sedan har det inte bråkat något.

bohan85
0

Du borde ändå kunna använda cyklo-F när mensen väl kommer, för kommer den så är du ju inte gravid. Men som andra sagt, kan ju vara bra att få veta innan så det inte beror på ex myom.

emeliiiiieee
0

Får vända mig till uppsalas gyn istället då jag absolut inte får komma dit jag bor utan remiss. Så jäkla segt :/

Aristarcos
0

Det brukar finnas privata alternativ också som är anslutna till landstinget, gå in på ditt landsting och sök där!