Kan inte tömma blåsan
Jag har börjat få svårare och svårare att tömma blåsan helt när jag kissar. Har försökt med flera olika ställningar (vad det låter knäppt haha) men ingen funkar mer än någon annan. Har väldigt mycket problem med urinvägsinfektioner och att inte kunna tömma blåsan lär ju knappast göra det bättre. Däremot när jag har en infektion så kan jag tömma hela för då vänder sig typ hela blåsan ut och in, det är i princip enda gången det går.
Någon som har något tips?
Har inte haft kontakt med vården på rätt länge eftersom de inte har kunnat hjälpa mig. Har för ca ett år sedan gått igenom en magnet(?)röntgen, en sådan där man ligger i en tunnel och så låter det en massa, utan att de hittat något fel. Gjorde då även en gynundersökning som inte visade något konstigt.
Tänkte på en cysta på en gång men om de nu har gjort röntgen på dig låter det ju konstigt. Att det inte är det då… har du gjort blurscan (?) När de tittar hur mkt urin du har kvar i blåsan? Hade mämligen en systa på livmodern som tryckte på blåsan, fick operera bort den nu i sommars
Gå tillbaka till läkare, det är verkligen inte bra för njurarna att inte kunna tömma blåsan.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Är du helt säker på att du inte tömmer blåsan? Så det inte bara känns som det?
#1 Jag gick igenom en sterilisering i mars och då borde de ha hittat om det fanns något men det kan ju ha kommit något efter det. Läste dock nu att man kan få sammanväxningar pga ärrbildning efter sterilisering så det kan kanske bero på det. De har inte kollat något om det ligger urin kvar, bara röntgen och gynundersökning. Dock hade jag ju inte problem med att tömma då utan "bara" uvi 1-2 gånger i månaden. Har säkert en hel del ärrvävnad i själva blåsan pga uvi:erna också så trodde att det kunde bero på det men nu när jag läst att man kan få sammanväxningar av steriliseringen så kan det kanske bero på det.
#2 Fast hur kan njurarna ta skada av att det finns lite urin kvar i blåsan? Urinen är ju redan borta från njurarna och blåsan är ju inte sprängfylld utan det är bara att jag inte kan kissa ut allt så det blir lite kvar hela tiden.
#3 Helt säker. Ibland kan jag pressa ut rätt mycket mer om jag verkligen spänner magmusklerna men om jag bara sätter mig och kissar som vanligt så slutar det rinna av sig själv trots att jag känner att det finns mer kvar. Det som fick mig att starta tråden var att jag var superkissenödig men när jag gick på toa så kom det bara en svag stråle som slutade fort och det gick inte att få ut mer och sedan fick jag gå på toa igen efter fem minuter eftersom jag fortfarande var kissnödig. Oftast så känns det precis som vanligt men bara att jag inte kan få ut det sista.
Ser ju nu att det verkar vara ett läkarbesök som gäller men vet inte hur jag ska få dem att lyssna på mig och verkligen göra något åt det. Jag har ingen vidare bra erfarenhet av sjukvården, det mesta känns halvdant och inte särskilt noggrant och det var först efter en del tjat de gick vidare med det, annars hade de säkert bara fortsatt att skriva ut antibiotika varje månad. Efter gynundersökningen så fick jag surgörande pulver att blanda i vatten och det har hjälpt en del mot uvi:erna men det längsta sammanhängande perioden jag har sluppit dem de sista 2,5åren är 2-3 månader och det var i somras. Nu är jag inne på den andra på en månad igen :-(
Bara en fundering, det skulle inte kunna vara uretrit?
Har du gjort urinodling för att se om det är några bakterier innan de ger dig antibiotika för uvi?
http://www.alvarssons.se/uretrit.html
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#5 Det stämde inte så bra på mina symptom när jag läste om det. De gånger de har gjort odling så har det varit bakterier och det kommer oftast efter sex (oavsett hur rena jag och pojkvännen är) men ibland av sig själv och det gör ont så in i h******, så ont att jag knappt kan stå och gråter av smärta. Har inte tagit antibiotika på länge utan väntar ut det med massor av smärtstillande och sängläge för det kändes inte så bra att käka antibiotika hela tiden och hoppades på att kroppen skulle lära sig att ta hand om det själv men det verkar den inte vilja :-/
Brukar du gå och kissa efter du haft sex? En del personer behöver göra det för att undvika uvi ;)
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#7 Det spelar ingen roll om jag kissar eller inte, ibland kommer det trots att jag kissar och ibland kommer det inte trots att jag inte kissar
Jag tycker du ska tjata på läkaren! Gå till flera olika ifall du behöver! När jag trodde att jag inte kunde tömma blåsan bad de mig kissa, sen gjorde de ett ultraljud för att se ifall något var kvar i blåsan
Medarbetare på Skor iFokus

Jag hade liknande problem ett tag, men jag ska inte svära på att det inte bara var som det kändes, men, jag slutade inte vara kissnödig, det kändes som att jag inte fick ut allt och det gjorde ont! Det visade sig vara en svampinfektion som gått upp typ.
#9 Får göra det nästa gång jag kommer dit. Hatar att gå till läkaren så lär nog inte få tummen ur förrän jag har så ont att jag inte vet var jag ska ta vägen :-/ Ett problem om jag skulle göra tex ultraljud är att ibland kan jag tömma den helt och det hade inte förvånat mig om det hade blivit så om jag äntligen lyckats tjata till mig en utredning.
#10 I mitt fall så vet jag att jag inte får ut allt och ont gör det bara när jag får uvi eller känningar av uvi. Har bara haft svampinfektion en gång vad jag känner till trots all antibiotika jag har tryckt i mig. Har dock inte tagit antibiotika på jätte länge nu, klarar mig med massor av smärtstillande och låter kroppen ta hand om infektionen
Jättefånigt men vill ändå nämna de:
Har du testat att sitta bak-och-fram på toalettstolen? De lär ska vara lättare att kissa ut allt då
#12 Att sitta just bak och fram har jag inte testat men har testat att sitta som om man sitter bak och fram fast åt rätt håll om du förstår hur jag menar. Kanske ska testa riktigt bak och fram också men det är så omständigt att behöva dra av sig allt bara för att kissa :-/ Har inte märkt att någon ställning funkar bättre än någon annan, det verkar bero på situation, men har märkt att om blåsan är irriterad och öm så går den att tömma helt av någon anledning