Byta preventivmedel
Jag har ätit p-piller i nästan 5 år och de är nu de senaste 4 månaderna de har gått över styr med p-piller.. Jag blev väldigt torr där nere och fick rådet från barnmorskan att sluta tvätta med med imtimtvål då de torkar ut. Jag har ju alltid vart noga å tvättat mig där nere. Men mina slemhinnor återställde sig aldrig riktigt. Är väldigt torr. Läst att en del kan bero på p-piller. Har även gått upp fruktansvärt i vikt nu de senaste å de har aldrig hänt innan.. Så jag har tänkt att byta till spiral. De är ju helt utan hormoner. De jag vill få ut av de här är väl mer att jag vill skriva av mig å höra om era erfarenheter. Kan underlivet återställa sig utan hormoner som preventivmedel å så? Tack på förhand! :)

Absolut, men tvål är inte bra där nere :) Jag har nu inte ätit preventivmedel på 5 år och är helt återställd, men det krävdes att jag var utan tvål, då gick det fort.
Har inget svar på din fråga men lite tips om torrheten:
Du kan inte tvätta dig med intimolja istället då? Då slipper du också att huden torkar ut. Själv tvättar jag mig bara med intimtvål när jag har mens, annars använder jag intimolja (och ibland låter jag underlivet bara vara, då mår huden bäst). Finns också fuktgivande gel som man kan använda när man är torr.
Blev också torr när jag åt p-piller. Är det p-pillrena som orsakar torrheten spelar det ingen roll vad du tvättar dig med det blir inte bättre med oljor mm. För mig tog det säkert ett halvår innan min kropp repade sig från p-pilleranvändandet men det är nog olika för olika personer
Barnmorskan sa bara att jag fick tvätta mig med varmt vatten längs låren. Och så fick jag en salva som skulle göra att jag skulle bli våtare där nere. Den funkade i 2 veckor. Jag tvättar mig som hon sa och jag är fortfarande torr. Jag ska strax ringa barnmorskan å prata om nytt byte av preventivmedel.. Men jag läste om en tjej som hade samma problem som mig, torrhet å bara utinvögsinfektion, hon slutade med p-piller å de återställde sig där nere å hon fick inte uvi igen! :)