Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: samhälle-och-feminism
Läst 3680 ggr
nashjamie
0

Så jävla less... behöver hjälp

Jag brukar inte reflektera så mycket över all hysteri om hur kvinnor ska se ut, alla smala modeller på media med stora bröst, smala midjor och perfekta rumpor, långa ögonfransar, långt perfekt hår o.s.v. Jag har alltid försökt att inte tänka så mycket på det eftersom jag mår så dåligt över det. Men jag måste nog erkänna att jag påverkas mer av media än jag trodde och mitt självförtroende existerar inte alls för tillfället. Nu klickade jag in på en sida på internet där jag hitta en bild där det stod "small breasts should be called petits" och där kände jag verkligen - seriöst? Vad är det här för skit egentligen? Jag kan inte gå utan tjocktröjor eftersom jag råkar ha dessa små bröst som borde kallas för petits, jag skäms för mycket över det. Jag har blivit så psykad av media och allt som hör till att jag tänker på minsta lilla sak jag stoppar i munnen. Ibland skippar jag måltider just för att jag har börjat äckla mig på hur min mage kan se ut när jag ätit - eftersom idealet är smal och platt mage. Och så tänker jag alltid att det är så killar vill ha det. P.g.a det så har jag tappat matlusten helt och jag äter knappt om dagarna. Har blivit så deprimerad av det här så vet inte vart jag tar vägen snart. Inte kan man heller träffa män eftersom det är det enda jag tänker på - hur jag ser ut. Hur tänker han om mitt utseende. Håller koll så magen inte buktar ut alltför mycket, håller koll så att brösten inte ser alltför mycket ut som en 5 årings m.m och jag känner mig så tjock konstant och anmärker minsta lilla "fel" på mig själv och sen mår jag dåligt över att vistas bland folk p.g.a det. Jag är 170 ungefär och väger 56-57 kg. 

Ville dels skriva av mig med inlägget, och dels få hjälp för hur man bygger upp både självkänsla och självförtroendet…

VildaVittra
3

För att bygga upp självförtroendet så kan man utmana sig själv, som exempelvis att lära sig något man vill lära sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
0

För att bygga upp självförtroendet så kan man utmana sig själv, som exempelvis att lära sig något man vill lära sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Skogsraah
3

#1 Men går det verkligen hand i hand med synen på sin kropp?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

pyromanen
8

Två bra saker: 1.du har insett hur det ligger till Och 2. Du vill inte att det ska vara så. Bestäm dig för att nu får det vara nog, du är böttre värd än att dedär jävla och sjukliga utseendefixeringen ska få liv att minska din livskvalite! Hur platt magen är eller vilken bröststorlek man har är en mycket liten del av helheten! Ge dig själv berömm. Garanterat att du är vacker, kan en massa och har en drös med positiva egenskaper! Se det och berätta det för dig sjölv varje dag.

pyromanen
0

Två bra saker: 1.du har insett hur det ligger till Och 2. Du vill inte att det ska vara så. Bestäm dig för att nu får det vara nog, du är böttre värd än att dedär jävla och sjukliga utseendefixeringen ska få liv att minska din livskvalite! Hur platt magen är eller vilken bröststorlek man har är en mycket liten del av helheten! Ge dig själv berömm. Garanterat att du är vacker, kan en massa och har en drös med positiva egenskaper! Se det och berätta det för dig sjölv varje dag.

sjöutsikt
1

Jag har alltid varit lång och smal med pytte pyttesmå bröst. Något som jag fick höra kommentarer om hela min uppväxt. Gudarna ska veta att min självkänsla inte har varit på topp när jag var i mina yngre år. Bylsiga tröjor känner jag igen. Men efter vart lärde jag mig att acceptera mig som jag är. För folk ska rätt och slätt skita i om jag följer en norm eller inte. Jag är som jag är och det är det som gör mig unik! Och när man accepterar det, visas det i utstrålningen och det är det som alla ser först. Jag är 30 år, 173 cm, och har gått från att väga 65 till 69kg vilket resulterat i en liten kulformad mage (som antagligtvis bara jag ser). Men jag kör på tighta figurformade kläder, för jag trivs i det och det klär mig. Började träna yoga nyligen vilket ger mig starkare rygg och mage, vilket i sin tur resulterar i att jag sträcker på mig bättre (har haft tendenser till dålig hållning) och jag känner mig starkare både fysiskt och till självkänsla. Jag använder aldrig smink eller ansiktskrämer och mitt mörka hår har börjat släppa fram några hundra gråa strån. Men det skiter jag fullständigt i. För jag är vacker som jag är och naturen har sin gång, sån är det bara ;) I tillägg har jag en sambo som tycker mina minibröst och lilla kulmage är jättesöta. Men framförallt, han älskar mig som jag är. Så pröva. Skit i media. Ät och drick vad du vill - för att DU tycker det är gott. Klä dig i vad du vill - för att DU tycker det är fint. Det är så gott att bara ge fan och vara som man är :) Och testa yoga vet jag - det är jätteskönt för kropp och välbefinnande!

Aleya
1

Om det nu gått så långt att du mår så skit som du säger över detta och har börjat svälta dig så kanske du bör uppsöka psykolog innan det blir värre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

-Aida-
0

Du måste lära dig acceptera dig själv precis som du är och strunta i normer, modeller, hur man bör se ut, de finns ingen verklig människa som ser ut sådär naturligt.
Att bygga upp sitt självförtroende är svårt, mitt tips är att börja se dig själv i spegeln och va ärlig mot dig själv, ge dig bra komplimanger.
Prata med kurator som kan hjälpa dig på vägen.
Du kan också skriva ner på små lappar vad du tycker är bra med dig själv.
Gör de du mår bra av, ät de som är gott, lev livet.

IceTee
2

En bra övning som jag också borde göra är att ställa sig framför spegeln och peka ut något du gillar. Du måste hitta något! Sen säger du varje dag hur fin du är!

Medarbetare på Skor iFokus

Agda
2

Istället för att kolla på nätet (och tidningar?) så kolla runt omkring dig. De bilder man kan se i media är oftast väldigt retuscherade (midjan förminskas och brösten förstoras t.e.x.) och kvinnorna är väldigt sminkade. Fanns en väldigt bra video det länkades till via facebook, där 4 helt vanliga kvinnor blev sminkade, fotade av en professionell fotograf och sedan blev bilderna retuscherade. Ingen av kvinnorna kände igen sig, så så mycket går det att fixa via datorn.

Finns också bilder på nätet på kändisar när de är osminkade, de ser ju helt annorlunda ut än vad man är van att se dem!

Tittar du noga på kvinnor i din omgivning så ser du att inte en enda är perfekt. Alla har skavanker, en del har små bröst, andra har stor rumpa, en del har ärrig hud och en del är tjocka. Eftersom vi alla är unika finns det inget ideal. Var lycklig över att du är du och över att du ser ut som du gör. Alla är vackra, på sina egna speciella sätt!

Killar är precis som vi tjejer: alla har olika smak. Det finns ingen idealkille för tjejer, precis som det inte finns någon idealtjej för killar.

Istället för att gå i tjocktröjor kanske du kan gå i kläder som sitter åt lite. Skaffa push-up bh så ser ju dina bröst lite större ut (och magen brukar då kunna se mindre ut😉), och i en fin lite åtsittande tröja kanske du själv kan se att du faktiskt är fin (med lite hjälpmedel). Nu vet jag inte hur gammal du är, men mina bröst växte en storlek när jag var runt 19-20, så ibland kan de jäklarna få sig en lite växtspurt. Dock så kan det istället bli så att om du inte äter något så kan de krympa.

Agda
0

Jag hittade videon som jag skrev om ovan. Den är väldigt nyttig att se: http://hyllat.se/riktiga-kvinnor-blir-photoshoppade

[SisselaJ]
1

Det gör mig så arg och ledsen.. Att vi hjärntvättas till att tro att vi attraheras av de modellkroppar vi ser i media. Jag kanske tänder på magrutor och muskulösa armar.. Eller? Jag kanske gillar en bullig och mjuk mage på min kille? Det är knappt att jag själv ens vet helt vad jag gillar på grund av allt "detta ska du gilla". Och ännu värre - om en person säger "jag gillar personer med mullig mage och små bröst", då får man höra kommentarer så som "usch hur kan du tycka om DET? Du är ju onormal!" Så TS, för att knyta an till ditt inlägg, våga stå upp och krossa medianormen. Vi är många som kämpar för det!! Du är perfekt som du är!

nashjamie
0

Åh, tack för alla fina ord! Verkligen super tack! Om ni bara visste hur mycket det hjälper och betyder för mig. Det känns bättre idag efter ha läst era inlägg, helt ärligt. Jag ska göra det jag blivit tipsad om av er och jag såg videon som länkades - sjukt är vad det är. 

Och det är så himla sant det ni skriver. Det är helt sinnessjukt hur man påverkas av skiten… Jag tycker så synd om yngre (tonåringar) som är betydligt mer lättpåverkade än jag är förmodligen och det gör mig också hemskt ledsen med tanke på hur jag mår. Än en gång - TACK 😃🤗😊

[Forest]
0

Varför ska man hitta fel på sig själv? Jag har alltid gjort tvärtom sett det bra och försökt att lyfta fram det man är mer nöjd med. . Att göra saker man gillar och är bra på är super tips.

Skogsraah
0

#14 Ganska lätt att skriva… Inte alltid en kan svara på varför en får stora komplex, ätstörningar, inte känner att en duger mm. Kan ha med psykisk ohälsa att göra och det är inget en så lätt bara kan styra över, att bara se bra saker med sig själv då.

Jag tycker personligen att hur en ser på sitt utseende inte alltid går hand i hand med att en gör saker man gillar och sådant en är bra på… Men visst kan det hjälpa 🙂 Det som har hjälpt mig bäst är nog att prata med en kurator. Jag har försökt innan att övertala mig själv, att prata med de i min omgivning och så, men ofta blir det att jag tänkt att de talar med "kärleksfulla ögon" och gillar mig ändå. Har inte kunnat tro på dem, om att jag duger som jag är osv. Nog rätt vanligt att en känner så. Men kurator är ett hett tips! Har nått fram till mig bäst.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[TanatosNyx]
1

Killar är precis som tjejer - olika! De gillar olika typer av utseenden. Så enkelt är det. Media kan dra dit pepparn växer! Jag känner lika många killar (har nästan uteslutande manliga vänner) som föredrar kurvor, som föredrar små söta uppnosiga bröst. Det är verkligen inte alla som gillar "bomber"! Det är lika naivt som att tro att alla tjejer älskar killar som är så muskliga att de ser ut som jordnötter. Mjeh, samhället funkar inte så, även om media gärna ljuger sig gul och blå om hur "alla" vill att "vi" ska se ut.

Det brukar finnas en röd tråd dock bland både män och kvinnor - vi attraheras av de som utrsålar att de är friska och välmående. Att äta mat och ta hand om sig är således en mycket viktig nyckel!

sisela
0

Klart jag håller med om att man ska acceptera och tycka om sin kropp och inte låta sig påverkas av samhällets press att se ut på ett visst sätt.

Jag undrar bara vad som var så hemskt med "petits" i #0? Det är ju bara en ordlek med "tits" och petit som betyder liten på franska. Det ligger egentligen ingen bedömmelse i det, om det är bra eller dåligt med små bröst… Jag tyckte det var lite lustigt faktiskt.

Sarah
1

Förstår inte heller varför petits skulle vara så farligt. Jag älskar mina petita bröst. Bröstnormer tycker jag är intressanta. Stora bröst, vilka är det som "ska ha" det? Det är ju bara porr och glamourmodeller där det är så viktigt. 

Modellerh ar ofta små för att de är magra, folk som tränat mycket har ofta mindre, jag har aldrig hört någon klaga på mina små bröst. Killar gillar bröst, skit samma vilken storlek osv. 

Vill man att folk ska tycka att man har fina bröst, om just det är viktigt, så räcker det med att visa att de finns, och inte gömma dem under bylsiga tröjor. De enda fula bröst jag kan komma på att ngn någonsin nämnt är Tori Spellings efter alla operationer. 

Min poäng är egentligen, att just bröstnormen är inte ens norm. Man tror att alla tycker att det ska vara stora bröst, men så är det ju inte. De flesta gillar bröst bara. Dessutom, gud så jobbigt det måste vara att ha stora bröst, tungt för ryggen, skumpar rumt om man springer osv. Tacka vet jag små :)

Sarah
0

Men, du kanske ska ta hjälp med ditt självförtroende, alla människor är bara människor och ideal är subjektivt. Det finns inget ska.