Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 5123 ggr
linda88
0

Rätten till sterilisering

Jag bor i ett landsting där sterilisering kostar 10 000 för kvinnor. De är enligt lag ett ingrepp som skall vara möjligt för alla över 25 år oavsett medicinsk eller ekonomisk situation. Trots detta tar vissa landsting betalt och i Jämtland utför dom de inte alls. Jag har alltid velat sterilisera mig och nu när jag är över 25, ja till o med 26 så tänkte jag ju fixa detta. Har dock inte råd att lägga 10 000 på det men har nu varit hos läkaren på habiliteringen som skall försöka skriva ihop en riktigt bra remiss på att jag borde få operationen utförd av psykiska själ. Finns de någon här som har lyckats med detta. Känns lite som jag gått in i krig med landstinget :P

TatsuOni
0

Följer då jag planerar att göra samma sak om några år. Hoppas att någon kan hjälpa dig.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[JenniN]
0

Följer också.

linda88
0

#1 och #2 Bor ni också i landsting som tar betalt för de?

TatsuOni
0

Eftersom att jag bara är 23 så har jag inte kollat upp det än, men vill gärna ha tips på vad jag ska göra ifall det visar sig att de tar betalt. Mina släktingar som har gjort det, har gjort det av medicinska skäl så jag kan inte fråga dem.

linda88
0

#4 Här kan du se vad de kostar i de olika landstingen - http://sterilisering.se/kostnad/

Jag har tur att den superbra läkaren som jobbar på habiliteringen vill hjälpa mig. Innan sterilisering får man ju dessutom prata med en kurator och då kommer de ju framgå även där hur jobbigt jag tycker detta med risk att bli med barn är så de borde inse vilken katastrof de vore. Lite fånigt är att de här är gratis ( bara patientavgift ) att göra abort men ett sådant ingrepp kostar landstinget ca 10 000 kr. Abort kan man göra hur många gånger som helst men sterilisering bara en gång o de är en enkel o snabb operation så jag tycker de är helt sjukt.

TatsuOni
0

#5 Här kostar det tydligen 10 000😕

linda88
0

Är du också sörmlänning då. Godtar de inte min remiss får vi väll kriga tillsammans o ligga på landsting och politiker som fan :P

TatsuOni
1

#7 Ja tyvärr så är man ju det. Haha ja om två år så får jag också börja kämpa😛 Vill inte behöva betala 10 000 bara för att jag vägrar skaffa barn!

IceTee
8

Jag kan till viss del förstå att det kostar. Sterilisering är säkert dyrt, och eftersom det faktiskt inte är den enda lösningen (som abort är) så kan nog många tycka att det inte är en mänsklig rättighet när det finns en uppsjö av p-medel. Däremot tycker jag det är löjligt att det är förbjudet i vissa landsting om lagen tydligt säger att man ska ha rätt till det. Och kan det vara gratis i ett län bör det kunna vara det i alla. Och sänka konstansen till 5000 (rimligt pris i mina ögon) tycker jag också borde gå!

Medarbetare på Skor iFokus

linda88
3

#9 Fast varför ska man behöva stoppa i sig massa hormoner och annat skit hela livet. Det är ju knappast bra för kroppen och så glömmer man ju ta dom ibland. Har man diane eller kräks kan effekt avta mm. Och hur är de för killar de kan ju inte skydda sig från att kunna göra någon gravid än med kondom.

IceTee
2

Jag säger inte att det är bra, men det är ju så många tänker. Sterilisering är ju inte enda alternativet för att inte bli med barn, så då tycker många län att det är en kostnad man får stå för själv helt enkelt!

Jag tycker hela systemet är rätt skevt! Jag måste betala nästan 400kr för 3 månader för mina p-ringar t.ex. medans vänner som kan äta p-piller får dem gratis! 
Som sagt, jag försvarar inte hur de tänker, men jag kan förstå det

pyromanen
11

Jag tycker det är rätt att vuxna myndiga personer ska betala sina P-medel själv och även att man ska betala sterilisering själv om inte den görs av medicinska skäl på läkares rekommendation. 10000 kanske är mycket pengar med det är mindre än vad kondomer eller p-piller skulle kosta ens fertila tid ut om man bara är 26.

[Lilyz]
2

Men det är ju rätt sjukt att det ska skilja så mycket mellan de olika länen, från gratis till typ 15 000 kr liksom. 😕 Och att vissa inte har det alls? Nej känns orättvist.

linda88
0

De är ju de jag hoppas att remissen ska gå igenom pga hur detta påverkar mig rent psykiskt.

pyromanen
0

Håller med om att det borde gälla samma regler i hela landet. Jag hade turen att bor där det var gratis när jag steriliserade mig för ca 6 år sedan.

[Nyfiken22]
7

Helt sjuk vilka skillnader, bara 1250 kr i Skåne-tur jag har!

#12 Och jag tycker att alla som skaffar barn själv ska försörja dem och inte få barnbidrag, det är ett fritt val att skaffa barn precis som att skaffa andra djur, tv, bil m.m.

linda88
0

Jag har ätit p - piller sedan jag var 16 men slutade för några veckor sedan för jag fått såna biverkningar och ändå inte litar på dom. Kan ju även vara intressant o se hur kroppen beter sig utan för de är ju så de kommer bli efter sterilisering också. Än så länge ser jag bara positiva saker.

vallhund
4

#12 Håller med om att vuxna skall ta eget ansvar o se till att inte alstra barn i tid o otid. En del av ansvaret skall självklart vara ekonomiskt. Däremot borde de olika sjukvårdsområdena ha likadana regler, så egentligen borde det regleras på regerings/riksdagsnivå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

vallhund
9

#16 Din illa dolda aversion gentemot mänsklig avkomma är väldigt frånstötande o lämnar efter sig en obehaglig stank. 🤮

Skall vi extrapolera ditt resonemang så får vi införa ättestupan igen för alla som inte fött barn o på så sätt bidragit till skatteintäkter som bekostar våra pensioner + sett till att det finns personal som kan ta hand om dem som behöver vård o hjälp på ålderns höst.

Vill du ha pension när du blir gammal får du se till att spara ordentligt.

[[Rosmarmelad]]
0

Det är ganska dumt att det är sådan prisskillnad. En runt 2000-2500 vore helt enkelt bättre. Så tror jag inte det är som steriliserar sig, de flesta vill nog ha möjligheten öppen för barn.

Men ja, ni kan väl flytta till ett landsting där det är billigare.

linda88
8

#20 Flytta till ett annat landsting?! Ja för flytta ifrån sitt hem, sitt liv o sina vänner bara för att ha rätt att göra något som enligt lag ska vara möjligt. Nej du jag tänker inte ge mig!

[[Rosmarmelad]]
2

#21 Tja, man kan alltid bygga ett nytt liv någon annanstans. Det finns trevliga landsting där det inte kostar 10 000 kronor.

Jag tänkte om det viktigaste för dig var att sterilisera dig, men om det är att kämpa så visst, varför inte.

[Nyfiken22]
3

#19 Vad är det så hemskt med att man borde själv försörja sina barn? Man har ju själv skaffat dem.

flocken
1

Jag är steriliserad. Trots att jag bor i kalmar län där det kostar  ca 15,000 kr fick jag det gratis. Blev steriliserad samtidigt som mitt senaste kejsarsnitt.  Har en sjukdomsbild under graviditeter där jag riskerar mitt egna liv. Var förbjuden att bli gravid igen. Föreslog sterilisering & inga problem. Även om vi hade varit tvungna att betala själva hade vi gjort det utan problem.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

IceTee
4

Jag har tänkt lite på det här och tänker komma med ett tillägg. Om en läkare kan intyga att inte preventivmedel har fungerat och man har en allergi mot latex då bör man, efter flera möten mer kurator, få det betalt av landstinget, samma om man riskerar sjukdomar vid en graviditet! Annars är det ett val du själv gör, och då bör man få stå för konsekvenserna (kostnaden)

Ladydragon
2

#25 allergi mot latex tror jag inte det är någon idé att ens nämna…det finns kondomer som inte innehåller Latex och har funnits i flera år

linda88
3

#25 så du tycker inte psykiskt hälsa är lika viktig som fysisk hälsa?

[[Rosmarmelad]]
2

#27 Jag tror inte att det är så vanligt att man får den godkänd av psykiska skäl. Man ska nog vara väldigt, väldigt sjuk i sådana fall för att få det godkänt. I snitt med att man sitter inlåst och dunkar huvudet i väggen-sjuk.

IceTee
7

#27 nu sätter du ord i munnen på mig. Jag sa aldrig något sånt! Kom med ett exempel på när sterilisering är den enda utvägen, psykiskt. Men okej, om man nu, av någon anledning, skulle må psykiskt dåligt av att inte vara steril (?) och vara luspank så tycker jag i så fall att man ska erbjudas läkarkontakt och gå i terapi, där psykologen sen får avgöra. Jag är helt enkelt emot gratis operationer när det finns andra alternativ, vill man ha den operationen utan att prova de andra alternativen får man stå för den själv, tycker jag. Sjukvården har dåligt med pengar som det är

linda88
4

#28 Läkaren på habiliteringen tycker ju så o jag sitter varken inlåst eller dunkar huvudet i väggen.  Känner bara en enormt stor avsky till barn och graviditet, tycker de är otroligt äckligt o bara tanken på att ha något som växer i mig får mig att må så illa. Detta förstör mitt sexuella liv då jag riktigt aldrig kan slappna för jag tänker hela tiden på vad som kan hända. Jag går runt o är nervös och orolig för tänk om jag är på tjocken o de hemskaste av allt är ju om man skulle vara gravid utan att märka det, komma på de för sent o tvingas föda. Då hoppar jag hellre framför tåget.

[[Rosmarmelad]]
4

#30 Då tycker jag du borde bearbeta det först och främst. För även om du steriliserar dig så är det inte ett 100 % säkert skydd heller.

Det är en ganska dålig psykolog som inte försöker få dig att bearbeta den rädslan, utan istället försöker skicka dig på operation.

IceTee
5

#30 uppenbarligen har du tendenser till sånna tankar. En sterilisering kommer inte hjälpa, det kommer endast göra så du slutar ha ångest över att bli med barn. Du lär hitta något annat som din hjärna ger dig ångest för. Bättre att behandla problemet först, sen ta beslutet! Uppenbarligen är du inte psykiskt stabil just nu, om du mår så!

n00bArtWork
4

#31 läkare och psykolog är inte ens i närheten av samma sak då psykiatrin använder sig av kuratorer och psykofarma. De är inte psykodynamiska terapeuter eller kognitiva utredare. . Tror de anser att kostnaden för psykologisk hjälp som är dyr, långdragen och kanske inte alls hjälper då individen i fråga inte vill bli kvitt sin ångestladdning inför graviditet eller barn utan vill befria sig själv helt ifrån att ens stå inför risken att hamna där.. Sen är det inte så jäkla vanligt att få kostnadsreglerad psykolog hjälp som folk tror,mitt ex ssom lider av angora fobi, biopolaritet typ 1 och borderline fick psykolog samtal först 2,5 år efter att hen sökt hjälp inom läkarvården.. först räcktedet med psykofarma enligt dem… blev totalt kaos. Om hon nu aldrig vill ha barn och det finns en bestående utväg - varför ska dem överhuvudtaget bearbeta det? Operation och samtal räcker, terapeuten/läkaren/psykologen ska ju inte omvända henne för att producera mer ungar för våran nation..

[[Rosmarmelad]]
3

#33 Problemet är att hon inte alls kommer bli av med sitt problem med att bli gravid. Alla vet att sterilisering inte är 100 % säkert.

n00bArtWork
2

#34 beror på hur långt hon vill gå, väljer hon att ta bort saker istället för att bara "knyta" ihop äggledarna så blir det jäkligt svårt att ens frisläppa ägg osv.

[[Rosmarmelad]]
2

#35 Fast det kommer de inte göra om det inte finns fysiska, medicinska skäl till det. Som cancer eller liknande. Att plocka bort äggstockarna betyder att man kommer behöva ta mediciner.

pyromanen
1

Om problemet är psykiskt och kan botas så är det väl ingen logisk behandling att operera sig i magen! Förutom att sterilisering inte kan göras ogjort om nu ts om 10 år är psykiskt frisk och skulle önska sig barn så är inte heller sterilisering något 100 riskfritt ingrepp. Det finns ett flertal potentiella biverkningar. Och är inte 100% säkert heller. Biverkningar: sammanväxningar i buken ( nöstan 90% fpr det i någon utsträckning) som kan ge smärtor eller värre tarmvred mm. Ökat mensvärk och ökat risk för endometrios. Risk för infektion i samband med operation.

n00bArtWork
3

#37 är det inte psykiskt att vilja ha barn? Är det psykisk ohälsa att inte vilja ha barn utan att känna illamående över att ett foster kan växer i ens kropp?

Jag menar vart ska man dra psykisk ohälsa om det är så?

Många frivilligt barnlösa får ångest av tanken att upptäcka en graviditet försent.

IceTee
4

#38 den oron och paniken hon får av att tro hon ska få barn trots skydd är inte frisk nej. 

OnT: Klart du har rätt att sterilisera dig, men jag tycker du får betala den själv då du ser det som enda lösning, och inte vill försöka lösa det på annat sätt.

n00bArtWork
0

#39 med tanke på hur många som blir gravida trots preventiv medel så är jag inte direkt förvånad, min sambo och jag genomgick abort i våras och i somras (samma foster två gånger) efter att preventiv medlet ej slog som det skulle.

Men ja en summa på hälften av det hon skrev tycka är en förhandlingsbar summa.

pyromanen
1

#38 Tycker ts beskrivning #30 låter som något annat än ett vanligt friskt val att inte vilja ha barn.  Men tycker självklart det är lika ok att välja att inte vilja ha barn än att vilja ha det. Sterilisering är inte bara att välja, det är att ta bort sin valmöjlighet. Även det är rätt ibland. Själv är jag nöjd med att vara steriliserat.

[Udoon]
1

känner i stort sett likadant som #30, vill absolut inte ha barn och blotta tanken äcklar mig. har provat flera olika preventivmedel men har haft problem med alla. min situation (både psykiskt och ekonomiskt) är sådan att jag inte känner att jag någonsin skulle kunna ta hand om ett barn även OM jag skulle vilja.

dock så bor jag i Östergötland, och här får man vackert hosta upp 13 200 riksdaler på ett bräde om man vill sterilisera sig, och då jag själv endast får ersättning från Försäkringskassan finns det inte minsta möjlighet till det.

[[Rosmarmelad]]
2

Men ni som vill sterilisera er, ni är medvetna om att inte heller det är 100 % säkert?

linda88
6

Jag är medveten om de men de är de ja liter mest på av de som finns o så skulle de kännas betydligt bättre, Risken är ju väldigt liten. Till er hobbypsykologer så tycker ja ni ska vara försiktiga med o tala om för andra hur just de funkar. Alla är vi olika o ingen av er känner ju mig. I fortsättningen i denna tråd vill ja därför enbart att vi diskuterar hur man ska försöka få alla landsting att följa lagen o höra om andra med erfarenhet om ämnet. Psykologsnacket kan ni som vill starta en egen tråd om !

n00bArtWork
1

#44 förlåt! Men angående landstingen så borde det finnas en praxis angående hur vissa saker skall behandlas ekonomiskt, har de något argument för att ett ställe är gratis, ett har 5000 och ditt 10000?

linda88
0

#45 Nej jag vet faktiskt inte. O varför de i Jämtland inte utför de alls o hur skillnaden kan vara så stor. Jag tänker vänta på remissen nu så får jag se vad som händer efter det. Men även om jag skulle få sterilisering utförd o bara betala en patientavgift så vill jag lyfta frågan o veta hur landstinget tänker.

n00bArtWork
0

#46 att de inte utför det där kanske är kompetens brist men då borde de inte få utföra några slags operationer alls.

IceTee
1

Jag håller med om att det är otroligt skumt att det finns ett län som inte utför operationen alls, och att priserna varierar så mycket! Tycker personligen inte det ska vara gratis någonstans, med tanke på hur Sveriges ekonomi ser ut idag, men oavsett vad är det fel att man ska behöva bo i "rätt" län.

[Daisy-Moa-Elsa]
2

Frågan är ju om det är en lag eller en rekommendation…. eller ens det.

#44 vilken är lagen du hänvisar till som ger rätt till gratis sterilisering?

Det enda jag finner är lagen om rätten till att sterilisera sig. Samt att enligt 1177 och sterilisieringslagen… " En sterilisering kostar olika mycket beroende på var i landet du bor"

pyromanen
3

47 knappast kompetensbrist. Möjligen tisdbrist och prioriteringar. Kirurger ska självklart operera sjuka före friska.

vallhund
0

#36 skrev:

"Att plocka bort äggstockarna betyder att man kommer behöva ta mediciner."

Vilka mediciner då? Berätta mera, du verkar mera informerad än min gynekolog.

[[Rosmarmelad]]
0

#51 Har inte din gynekolog informerat dig om vad som händer om man plockar bort äggstockarna?

[sanna70]
0

Jag har blivit steriliserad pga att jag tålde inte prementivmedel.  Det finns "gul hormon" i dem och jag var riktigt, riktigt dålig till slut. Mådde illa konstant, hade huvudvärk, synen försämrades kraftigt…  Sedan hade jag väldigt lätt att bli gravid också och det gjorde ju inte saken bättre. .  Efter tredje (oplanerade) barnet bad jag om sterilisering.  Dem gick in via titthål och klippte av strängen till äggledare och vände dessa åt annat håll. Om jag har förstått det hela rätt så var det ett ganska enkel ingrepp och jag har inga synliga ärr. Allting var gratis, jag bor i Hallands län.

[sanna70]
0

Glömde nämna att jag har min "månadsplåga" precis som vanligt och inga andra biverkningar. .

pyromanen
6

#51 äggstockarna producerar hormoner. Tar man bort äggstockarna utan att medicinera med liknande hormoner så hamnar man på kort tid i klimakteriet med allt vad det innebär ( t.ex. sköra slemhinnor, humörsvängningar, värmevallningar, avkalkning av skelettet, "skägg" strån, minskat sexlust mm, allt sånt som brukar hände runt 50-årsåldern och det kanske man inte vill när man är 26…)

vallhund
0

#52 Jag ställde en fråga till dig, om du nu är så kunnig inom området som du låter antyda, så vore det inte vara så svårt att svara på frågan.

vallhund
0

#55 Jag betackar mig från dina försök att få mig att framstå som mindre begåvad.

pyromanen
12

#57 Lite problem med humöret ?

Arg över att inte få svar på din fråga OCH arg över att få svar på din fråga…🥵

[[Rosmarmelad]]
3

#56 Det är ren allmänbildning. Som sagt, äggstockarna producerar hormoner, har man inga äggstockar så har man ingen produktion av hormonerna.

Hur hade du tänkt dig det hela? Troligtvis har din läkare berättat det för dig. Möjligen har du inte förstått vad det är denne har sagt. Är du så pass gammal att du redan hamnat i klimakteriet?

Denna kommentar har tagits bort.
pyromanen
9

Jag tycker du är otrevlig i tonen mot både mig och Rosmarmelad. Och från början helt oprovocerat.  Du proppsade på att Rosmarmelad skulle svara på vilka mediciner man skulle ta om man opererade bort äggstockarna och var otrevlig mot henne när hon inte svarade dig på frågan och när jag sedan svarade på din fråga vart du lika arg och otrevlig mot mig. 

Jag har anmäld ditt inlägg #60 som jag tycker hamnar under ribban. Vi brukar ha en hyffsad seriös och trevlig ton här på Kvinna iFokus.

IceTee
2

#60 Jag håller med #61 om att ditt inlägg var lågt och rätt onödigt. Du kan ju inte bli sur så fort någon säger emot dig? Anmälde faktiskt också

vallhund
2

Anmäl bäst du vill. Sist jag kollade var du inte Medarbetare här. Vad du tycker är trevligt skiljer sig tydligen mot mitt sätt.

Både du o Rosamarmelad´s inlägg i tråden där ni svarar mig är väldigt nedvärderande o patroniserande.

Blir jag ifrågasatt o i stort sett avfärdad som mindre vetande så får man räkna med mothugg o ifrågasättanden.

-Aida-
0

Så jag flyttade ifrån ett län där man bara betalar patientavgift och flyttade till ett län där de kostar 10 000 kr.🤔
Osis för mig som har velat bli steriliserad sen jag var 13, jag påverkas mycket psykiskt av tanken på att ha en liten mojäng växande i min mage, men inte tillräckligt dålig för att gå vidare med det till kurator etc, mår bra av mina p-piller och gillar faktiskt några av biverkningarna.😂

[[Rosmarmelad]]
3

#60 Du ifrågasatte något som var väldigt självklart, tar man bort äggstockarna tar man bort det som producerar hormoner. Då får man troligen ta mediciner, då som hormoner eftersom man inte kan tillverka dem själv. Det måste din gynekolog veta

Jag var inte ett dugg otrevlig. Ska du operera bort äggstockarna på grund av cancer? Är du gammal nog för att hamna i klimakteriet?

Thaeri
7

Jag tycker det är rätt sjukt att man ska behöva betala kostnaden för en sterilisering helt själv. Ska vi som har dåligt med pengar inte ha samma rättigheter och val när det kommer till vår reproduktiva hälsa som de med gott om pengar?

Och en annan grej, män som steriliserar sig och få betala för sin operation själva kommer undan mycket mycket billigare.

[Udoon]
2

#66 att det är billigare för män är nog för att ingreppet är mycket mindre, vad jag förstår så är det bara lokalbedövning och titthål(?). 

men håller fullständigt med om resten, att inte ens ha valet bara för att man inte har råd är ju sjukt.

IceTee
0

P-medel är inte gratis heller. Om folk ska få sterilisera sig gratis ska jag i alla fall inte behöva betala 400 spänn/3 månader för att bli inte gravid…

Thaeri
0

#68, varför ska aborter vara subventionerade i så fall?

I dagens Sverige dör nästan ingen av komplikationer kopplade till graviditet, och man kan ju alltid få ett planerat kejsarsnitt.

Edit: Och nu ändrade du det du sa från början till något annat…

Men nej, jag tycker inte att man ska behöva betala fullpris för p-piller, p-stav, p-ring eller så heller, utan det ska gå på högkostnadsskyddet.

IceTee
0

# 69 Ändrade mitt medelande. Nej, men folk kan bli rejält sjuka av graviditeter och det är fantastiskt dyrt med barn

Thaeri
0

#70, men man ska tvinga fattiga kvinnor att proppa i sig hormoner om de inte vill betala för ett barn?

Rent krasst är det dessutom rejält mycket billigare för kvinnan att föda ett barn och lämna det till socialtjänsten än att betala för en sterilisering, medan det är en stor förlustaffär för samhället. Något som tål att tänkas på.

Kvinnan hade behövt betala runt 10 000 kr för steriliseringen, men föder hon barnet är det patientavgift som gäller; barnet som lämnas till socialtjänsten kostar samhället ett par miljoner eller så.

Thaeri
0

Eller ja, de kan ju genomgå abort istället, men det är ofta förjävligt känslomässigt.

Jag blev gravid för några år sen och visste inte hur jag skulle göra, men det löste sig självt genom att det var ett utomkvedshavandeskap som jag antagligen inte hade överlevt. Men jag kände det ändå som att jag mördade mitt barn när aborten var genomförd.

Jag vill inte ens veta hur de som har ett friskt foster som växer på rätt ställe känner.

IceTee
1

#71 De flesta vill inte sterilisera sig ändå. Tycker gott man kan skrapa ihop pengar eller ta ett lån faktiskt. Som sagt, om man ska behöva betala för tandvård och andra preventivmedel så ska inte en sterilisering vara gratis. Det finns andra lösningar än att sterilisera sig, och när man gått igenom alla de andra, och har SÅ dåligt med pengar och mår SÅ dåligt att det förstör ens liv så får man gå till socialtjänsten och få hjälp med den kostnaden.

Jag kommer bara aldrig förstå varför en "onödig" (jag skrev inom situationstecken efter som den har ett syfte, så har du problem med det så är det inte mitt problem) operation när jag måste stå för alla mina psykologmöten, all min medicin och tandvården som jag måste ha för att jag får massor av problem från medicinen. Det är inte rätt att man då ska få operera sig helt gratis i min mening. Men jag lämnar det här nu, vi kommer aldrig förstå varandra och jag hoppas ni lyckas spara ihop pengarna till operationen eller får den billigare via remiss 🙂

Thaeri
0

#73, jag lever på ekonomiskt bistånd (socialbidrag), och får min tandvård betald utan att bli ifrågasatt alls. Sterilisering fungerar inte alls på det sättet, utan de föredrar att de betalar för hormonella medel oavsett biverkningar, för de medlen täcks av högkostnadsskyddet.

Men det är kortsiktigt för sterilisering som patienten inte betalar för själv utreds flera gånger om, så i slutändan kostar ett avslag mer än vad en operation hade kostat.

Du vet att P-piller mångfaldigar risken för blodproppar, eller hur?

Men ja, det jag frågade från början är varför de med pengar ska ha fler rättigheter och val när det kommer till något så viktigt som reproduktiv hälsa. Sterilisering innebär mindre allvarliga biverkningar än p-piller trots allt. Och är ungefär lika säkert.

IceTee
0

#74 vill bara rätta några grejer!
Alla p-medel ingår inte i högkonstadsskyddet och det är bara p-medlen med östrogen som ökar risken för blodproppar! 👍

Kibschen
6

Kan tillägga att det faktiskt inte bara har med personens rätt utan att barn är dyrt för samhället som abort är gratis eller nedsatt. Kan personen inte betala för barnet så får samhället göra det. I förhållande då till vad ingreppet (oftast bara svälja ett piller) kostar att utföra så är det ett skämt i förhållande vad sterilisering gör. Det här är ju den eviga debatten om vad man har rätt till. Det är lätt att hamna i ett "jag har ett problem och jag har rätt att få det löst" och det finns det oftast men man får ta den vägen som presenteras och lite faktiskt vara tacksam att det är så faktiskt att det finns. Staten har plockat fram en del alternativ som backup ifall det mot förmodan skulle skita sig och dem får man för hålla sig till. Om man av medicinska skäl behöver steriliseras så får man hjälp med det. Om man har t ex. fobier så får man stöd till terapi av samhället som betalar största delen åt dig om inte hela ifall du bedöms som oförmögen att betala själv. Ifall man då trots det vill ha en sterilisering för att terapi till exempel, tar för lång tid eller är för jobbigt så finns alltid möjligheten att spara ihop pengar till en operation. Har man som ovan nämnde inte råd att lägga undan en del pengar månad för månad trots att man har en ansvarsfull ekonomi så får du även där bidrag så att du kan leva ett självständigt liv och därmed spara ihop till operationen. Att man gör utredningar trots att dem är dyra och jobbiga är ett måste. Det finns inte pengar för att steriliering ska bli ett anmält accepterat gratis preventiv medel som ersättning av P medel för dem som inte vill ha barn och då behövs en screening process så att det bara är dem som verkligen måste som får dem.

Thaeri
0

#76, men det är inte bara att svälja ett piller en gång, utan varje dag under hela den tid man är fertil. Ett piller som kanske inte behöver innebära blodproppar (dessa skrivs fortfarande ut i massor dock), men som fortfarande kan innebära minskad sexlust.

Den straighta kvinna som har råd att sterilisera sig slipper minskad sexlust på grund av hormoner men kan fortfarande knulla bäst den vill med sin partner utan kondom.

Vi som har ont om pengar har att välja på hormoner eller kondom.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#77 tror inte hon syftar på p-piller utan abortpiller.

Thaeri
2

Ja för abort är verkligen ett jättebra preventivmedel…😮

Sen är det inte så extremt många som överhuvudtaget vill sterilisera sig heller, de flesta vill ju ändå så småningom ha barn. Så frågan är ju om man verkligen sparar pengar på att utreda om landstinget ska betala eller inte.

Och nej, lever man på ekonomiskt bistånd får man inte bidrag så man har pengar att lägga undan till en sterilisering. De pengarna man får är för att täcka de mest nödvändiga utgifterna, såsom mat, kläder, telefon… inte ens internet är inräknat i normen. Men visst, lite svängrum har man, men sällan så man kan spara undan 10 000 kr eller mer till något som ligger helt utanför. Det är helt enkelt inte meningen, och när man börjar få sådana summor på banken kan det bli tal om minskat eller uteblivet bidrag tills dess att man levt upp de pengarna.

Bättre i så fall bör vara att titta på personens ekonomi och täcka upp därefter, det går rätt fort att se vad någon tjänar eller har för tillgångar, och vet någon med sig att den tjänar mer än var man nu sätter gränsen kan den ju bara kryssa i "betalar själv" eller liknande.

[Daisy-Moa-Elsa]
2

Kan inte se att varken # 76 eller jag säger att det är ett preventivmedelsalternativ

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.