Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 2368 ggr
luckiestgirl
0

Slutat med p-piller

Halloj, efter att ha ätit p-piller i 2 år har jag bestämt mig för att sluta så tog mitt sista piller i söndags. 

Men jag undrar, borde inte "mensen" som man får när man äter de hormonfria pillerna (sockerpiller?) komma "som vanligt"? Som jag förstår det skulle man lika gärna kunna hoppa över dom pillerna på kartan och ändå få sin mens, borde inte detsamma gälla när man slutar med pillerna? Att den kommer tre dagar efter sista riktiga p-pillret som den alltid gjort dessa två år? Förstår ni hur jag menar? eller är det så att det är nåt speciellt i de där andra tabletterna som gör att mensen kommer?

Tacksam för svar om ni förstog hur jag menar, dela gärna med er av hur det var för er när ni slutade med p-piller också! jag är orolig att det ska bli jobbigt, liksom blöda i flera veckor eller bli jätte ojämn..

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

ChristineL
0

Det kan bli precis hur som helst, men vanligen får man en blödning några dagar efter pillerstopp. Det kan också ta upp till ett år innan kroppen normaliserar sig, mensen kan hoppa lite hur som helst.

MsSofieG
0

piller mensen kommer komma som vanligt. Det är efter den som din kropp kommer försöka rätta till sig igen, Vissa går det fort för och för andra kan det ta upp emot året.

luckiestgirl
0

Men det borde ju komma en blödning efter tre dagar som när jag äter sockerpiller?

Det jag hört iaf är att sockerpillren inte gör något speciellt, det är bara för att man ska koma ihåg dagarna typ, så om man äter p-piller kan man strunta i att äta dom, inte äta piller på en vecka, få sin mens och sen börja med pillerna som vanligt.  Är det fel?  Såklart ger dom ju skydd så man ska ju äta dom av den anledningen, men om man bara tänker blödnings mässigt. Är det själva sockerpillren som framkallar den där mensen?

Egentligen spelar det ingen roll, blev bara så fundersam.

luckiestme.blogg.se

MsSofieG
0

Du kommer få mens som du fått nu på dina p-piller, sockerpillrena inehåller inget som skyddar dig mot graviditet. De är bara där för att påminna om vilken dag det är. Jag äter aldrig mina sockerpiller tex. Så om du alltid får mens tre dagar efter piller uppbehåll kommer du få det nu också :)

luckiestgirl
0

#4 jaha okej, tack för svaret :) 

Den kom tillslut också, nu är det bara att se hur det blir framöver.. hoppas den blir som vanligt  rätt fort!

luckiestme.blogg.se

KitoBonito
0

Jag slutade med mina p-piller för kanske 3 veckor sedan nu, men redan 2 dagar efter fick jag en "riktig" (för mig) mens, alltså längre och med mer mensvärk, än när jag åt p-piller och var under sockerpiller-dagarna. Just på den kartan fanns det bara 2 sockerpiller och sen "förberedande" och "avslutande" piller, så det kan bero på det. Men jag blev chockad över att det förändrades så fort! Så för mig var det väl tvärt om, antar jag :P Det ska bli spännande att vara utan, du får gärna berätta hur du tycker det är sen!

luckiestgirl
0

#6 Ja jag har också haft mer mensvärk, precis som innan jag började med p-piller.. usch.  

Det ska bi lite spännande ja, men jag skaffade p-piller pga av att jag mådde så dåligt under mens, med kraftig värk med mera så det ser jag inte fram emot att det troligtvis kommer tillbaka, men eftersom jag misstänker att jag fått biverkningar av pillren ska jag testa utan och se om jag mår bättre på de planen, hoppas det :) finns ju andra sätt att bli av med mensvärk, pms osv, att äta massa hormoner känns inte bra.

luckiestme.blogg.se

KitoBonito
2

Ja, jag hade också ordentlig mensvärk (alltså fruktansvärt!) och rikligare blödning innan jag började med p-piller. Men det var under tonåren, så kanske är det annorlunda nu. Jag tänker mig att det får helt enkelt vara värt det, för att vara säker på att de känslorna jag känner framöver är mina och inte en biverkning av hormoner. Jag får helt enkelt gilla läget av hur det är att vara kvinna :P Man kan inte undvika det för alltid.

luckiestgirl
0

#8 Ja du har så rätt.

luckiestme.blogg.se