Gravid eller normalt efter p-pillerstopp?
Jag slutade med p-piller för ett tag sen. Direkt efter jag hade slutat fick jag en blödning. Sedan kom nästa blödning efter 36 dagar och då var den helt normal. Efter ytterligare runt 30 dagar fick jag en brun flytning som varade i två dagar och sedan var borta en dag för att återigen komma tillbaka idag. Är det normalt att få bruna flytningar istället för mens ibland när den är lite ostabil (tack vare att jag ju ätit p-piller under lång tid) eller kan jag vara gravid? Vi använder pessar men det känns ju inte helt säkert enligt mig.
När jag fick denna bruna flytning trodde ju jag att mensen var påväg så jag råkade ha oskyddat sex med min pojkvän.. Därför tog jag ett Norlevo dagen efter för säkerhets skull, då mensen ju aldrig kom igång riktigt.
Jag kan köpa ett test tidigast på måndag, men jag vill ju veta nu. Jag vill ju absolut inte bli gravid. Vad tror ni? Är detta normalt när man har slutat med p-piller eller är det ett tecken på graviditet?
Man kan ju till och med bli gravid med p-piller men om du varit noga med preventinmedel så är ju risken liten så skulle det vara jag skulle jag räkna med att jag inte är gravid men ta gravtest för säkerhets skull (man ska ju ändå testa sig om man använt akut p-piller eftersom dom inte alls är lika säkra som p-piller tex.)
l'm back
#1 Känns inte som om jag litar på pessaret riktigt dock.. Förstår inte hur det ska kunna skydda riktigt haha, och jag är ju troligtvis i min mest fertila ålder nu också..
Inget preventivmedel är 100% säkert ;) Ja, du kan vara gravid, och ja, det normalt att kroppen beter sig konstigt i upp till ett år efter pillerstopp.
/Christine
#2 Inget P-medel är ju 100% säkert så vill du absolut inte bli gravid är det ju avhållsamhet som gäller.
Men eftersom du inte kan göra något fram tills på måndag så skulle jag inte oroa mig. Det är ju ändå störst chans att du inte blir gravid (det är ju inte ens 100% att man blir gravid om man kör helt oskyddat).
Kolla däremot på förpackningen på akut p-pillret för är det för nyss ni hade sex så är det inte säkert att ett graviditetstest visar nått men minns jag rätt så står det när man ska ta graviditetstest på förpackningen av akut p-pillret.
l'm back
Nu har jag fått bruna flytningar IGEN?? Dom tog slut helt för några dagar sen men nu kom dom alltså tillbaka? Tog ett grav. test men det var negativt. Fattar ingenting. Kan det bero på p-pillerstoppet??
#5 - Ja, det är som sagt normalt.
/Christine
Jag har hört att de bruna flytningarna är blod som har hunnit "torka"/bli gammalt och att det därför inte är rött när det kommer ut. Eftersom mängden är mindre så kommer det kanske inte ut på en gång. Så det kan vara att du bara har väldigt lite mens?