Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 3045 ggr
dtennant
1

Hjälp mig välja!

Jag vill inte bli gravid och inte ha mens, skulle tagit bort hela livmoderskiten om jag var lite äldre.  Tills dess får jag väl knapra piller eller nåt.

Som jag förstått det får man prova sig fram tills man hittat rätt preventivmedel som passar en. Vilka alternativ har jag om jag inte vill må skit eller blöda i tre år medan jag hittar rätt?

Allamej
0

P-spruta eller cerazette. Jag tar cerazette för att inte blöda 28 dagar av 30. Det är rent farligt för mig att ha mens.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Aleya
0

Ja du… prova dig fram. Det bästa jag haft var nuvaring. Sämsta är faktiskt cerazette. Eftersom jag blöder ändå. Och jag ska helst inte heller blöda. Så jag kanske får ta något annat.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Evelina!
1

Cerazette fick jag konstant mens av. Ej att rekommendera. Bäst är att ta vanliga p-piller och sedan strunta i sockerpillren för att slippa mensen. Istället för sockerpillren börjar man helt enkelt på en ny karta.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Allamej
0

Jag tar aldrig några sockerpiller. Om jag skulle göra det så skulle jag blöda bort rakt av.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

dtennant
0

Slipper man alltid mens med p-piller (om man börjar på ny karta direkt), eller är det också individuellt? Hur viktigt är det att de tas vid samma tid? Var urkass på att hålla min antibiotika-kur, men vad som helst för att slippa blöda!

-Aida-
0

#5 P-piller kan du ta typ vid samma tid varje dag, glömmer du på morgonen kan du ta den på kvällen istället, de är inget problem så, hoppar du över sockerpillrena så ja du slipper mensen men försöker du hoppa över mensen hela tiden varje månad så kommer du få den nångång i alla fall.

dtennant
0

#6 Hm okej, men skönt att ha kontroll över det i alla fall. Om jag väljer att ha mens typ… två gånger om året, om det räcker? Då skippar jag bara piller i en vecka och börjar som vanligt på måndag igen…

Jag är under 18år,  kan man få billigare p-piller då via ungdomsmottagningen eller något sådant?

Scorpio97
0

#7 Det är olika hur länge man kan hoppa över mensen. Jag kan välja att ha varannan månad, men försöker jag slippa längre så börjar jag blöda ändå. Medan andra kan ha bara en gång om år utan problem.

//Jessie

mimåne
0

Med p-piller kan du välja att ha blödningen så sällan det bara går för dig. Vad jag vet så rekommenderas en utgångspunkt på ett halvår. Fungerar det bra så en gång i året och är man känsligare så var tredje månad.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karmatarerskanise
1

P ringar är det bästa jag haft. De släpper ifrån sig hormonerna mycket jämnare än vad p piller gör och färre får därför humörpåverkan.

Dessutom behöver man bara tänka på det var tredje vecka.

Skogsraah
0

Håller med om P-ring. Provat piller, plåster och ring och ringen har jag definitivt varit bekvämast med. Byts var tredje vecka, går enkelt att skjuta på mensen och känns absolut inte där den sitter.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

pyromanen
0

Cerazette skulle jag inte föreslå till min värsta fiende. Blödde konstant, tappade lusten och blev fläckig som en padda på hela kroppen (kloasma) .

Allamej
0

Det är inte för alla, jag fick det efter lite över ett år av P-spruta för man fick inte gå längre med den sa dom 😟 Så jag bytte och det har fungerat klockrent på mig. Det enda som gjort det faktiskt.

Flubben
0

Jag äter P-piller och har gjort det i över tre år nu. Jag ser har mens var tredje månad om jag försöker hoppa över sockerkartan en månad till blöder jag nästan alltid igenom ändå även fast jag äter pillrena.

IceTee
0

Nej, det finns inget som säkert tar bort din mens! Och du lär behöva gå igenom femtioelva olika saker innan du hittat rätt, för alla är olika! Däremot undrar jag varför du vill bli av med mensen? Och hur gammal du är? Tänk på att stoppa i hormoner aldrig är helt riskfritt!

Medarbetare på Skor iFokus

ChristineL
1

Kondom är alltid det bästa preventivmedlet. Man slipper hormoner, könssjukdomar och oönskad graviditet.

Evelina!
3

#15 Att inte ha ägglossning (dvs ingen efterföljande mens) har inte några negativa effekter. Tvärtom, risken för ovarialcancer minskar ju färre ägglossningar man har.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Lia
0

#16 Ja, fast kondom tar ju inte bort mens, och det var ju något TS efterfrågade.

Jag hade hormonspiral i ett år, då 90% skulle slippa mens. Men jag hade mens 3 veckor per månad, så det är ju väldigt individuellt.

[Tuulikki]
3

Cerazette har tagit bort min mens, men det finns ju ingen garanti för det.

jossa5
0

#13 Konstigt att dom sa så till dig. Jag har haft min spruta i snart 14 år, och ingen har sagt att jag inte får ha den.

TS, spruta funkar jättebra för min del. Har aldrig mens, dock har jag lite mensvärk när den skulle varit egentligen. Är helnöjd, kostar 100 kr för mig som är över 18, och när man är under tror jag att jag betalade typ 100 för alla 4 totalt. Man får spruta var tredje månad.
Det som är lite jobbigt är ju att man måste gå och få den av nån som kan ge spruta, men det är det lätt värt.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

obstitant
0

Hormonspiral befriade mig helt från menshelvetet, men som de andra säger, det är väldigt individuellt hur man reagerar på alla preventivmedel.

dtennant
0

#15 Yep, det är jag medveten om! Jag är 17 år och orkar inte blöda helt enkelt. Orkar inte gå orolig en vecka innan eftersom jag aldrig vet exakt när den ska komma (den är ofta sen, skippar nästan en månad ibland) och rädd att blöda igenom när den väl kommer.

Lutar mest år P-ring, läst minst dåligt om det och smidit att bara byta var tredje vecka istället för att käka ett piller varje dag (som jag förmodligen skulle glömma rätt ofta). Är ganska rädd för sprutor + att de håller längre, om jag inte mår bra av dem måste jag vänta tills de slutar "verka", en P-ring kan man ju bara ta ut…