Tips att dämpa smärtan
Hej! Jag har idag dragit ut en visdomstand och jag behöver tips på sånt som kan dämpa smärtan och vad man kan äta för nåt eftersom det är svårt att tugga osv.
Alvedon. Ät soppor :)
Alvedon/Panodil brukar vara det bästa efter man dragit ut en tand. Ta det lugnt resten av dagen och ät lättuggad mat som soppor, potatismos, gröt, yoghurt, fiskbullar.
Dem där tussarna som man får av tandläkaren att sätta i munnen, kan man använda såna hela dagen? Det gör mindre ont när jag har såna i?
Är det farligt att äta nåt med socker i?
Inte farligare än annat. Men ät inget onödigt och skölj med vatten.
Det är inte farligt att äta något med socker i.
Tussarna behöver du ju egentligen inte om det inte blöder. Vet inte om det kan påverkar negativt att gå och bita på en sådan såhär första dagen. Men jag har svårt att tro det. Kan tänka mig att risken finns att det samlas bakterier och du går och biter på samma tuss en hel dag, men annars tror jag inte att det påverkar.
Jag fick ett helt gäng extra tussar med mig hem så jag skulle ha i flera dar om jag behövde, så använd dem men byt med jämna mellanrum.
Okej tack! Läste på en sida att man inte skulle träna eller dricka alkohol osv på en vecka, stämmer det?
#8 Nej, det stämmer inte. Det är inte bra att träna samma dag då det kan börja blöda igen, men sen ska det inte vara några problem. Alkohol bör man kanske också undvika samma dag, men sen ska det vara ok.
Stämmer inte, jag fick många extra tussar just för att jag lyfter massa skrot på gymmet och undrade om det gick bra.
Okej tack så mycket! Vill göra det bästa för läkningen :)
Okej nu har det gått 6 dagar sen jag drog ut den och det har väl blivit bättre dag för dag. Stygnen är kvar och har försvunnit eller bara flytit åt sidan på vissa ställen men det har läkt rätt fint men idag när jag skulle kolla hur det såg ut så såg jag att tandköttet inte läkt ihop sig. Jag såg ett (kanske två) "hål" där de sytt men där stygnen var borta. Detta gjorde mig lite rädd eftersom det inte känns som att det ska vara så…. Är detta normalt eller inte?
Ingen aning, mig sydde dom inte ens. Jag hade ett hål rätt länge.
#12 Det låter normalt tycker jag. Det tar 3-4 månader för käkbenet att läka ihop hålet där tanden har suttit, så i början kan det ofta vara som en grop/hål där tanden har suttit. Ofta brukar det kunna se lite vitt/gult ut i gropen och det är normalt under läkningen. Så länge du inte har ont så behöver du inte oroa dig.
När jag opererade bort mina visdomständer i nederkäken så hade jag "hål" kvar länge. Det var besvärligt för det fastnade matrester men jag hade en lite spruta som jag "blåste" rent med vatten i. Det krympte så småningom och blev helt läkt men det tog flera månader.
/Maria