Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: den-kvinnliga-kroppen
Läst 2109 ggr
_OliVeN_
0

Tidig mens, konstig blödning

Hej, jag har de senaste dagarna bekymrat mig angående min hälsa. Mycket känns konstigt i kroppen men jag har inte kunnat sätta fingret på vad exakt som är fel, eller till vem jag ska vända mig till (har dock varit på akuten redan - nämner det lite längre ner).

För det första så kände jag en kväll förra veckan, när jag skulle sova, att min nederdel av magen kändes annorlunda. Det började ila något enormt till slut och jag blev illamående, frös lite och kände av ett tryck i hela buken. Det var som att jag var bajs/kissnödig samtidigt, utan att jag egentligen var det. Blev ganska rädd men ville inte till akuten av olika anledningar, tog till slut en smärtstillande och det försvann och jag somnade.

Dag 2 ilade det i nederdelen av magen lite till och från, lite som svag mensvärk. Tänkte att det kan ha att göra med kommande ägglossning, jag skulle ha det inom dagarna.  Dagen därpå kändes det fortfarande lite konstigt, på kvällen började det ila starkare och jag fick feber (37.8), blev smått illamående igen och fick då tips från 1177 att åka till gynakutmottagningen. Flera timmar senare blev jag undersökt både med ultraljudsstav (mina äggstockar och livmoder såg ut att vara "jättefina"!) och vanligt gynekologiskt, allt verkade se bra ut! De kunde se 2 "bubblor" i min högra äggstock som tydde på ägglossning just då. Graviditetstestet de tog visade negativt. Åkte hem lugn och tänkte att nu går allt över, tills dess hade kroppen lugnat ner sig och åter gått till normalt (ingen feber heller).

Morgonen efter gynundersökningen vaknar jag med blod som kommit fram under natten, såg ut som början på mens. Ringde 1177 och frågade ifall det kanske kan vara så efter en undersökning? Ja, avvakta, sa de då. Men det kom lite blod åt gången hela tiden och dagen därpå var det en riktig mens! Den var alltså ca 2,5 veckor tidig och kändes som mens, hade lite ont i buken precis som första dagarna vid mens och det kom både blodklumpar och rinnande blod.

Har nu haft detta i 4 dagar totalt, och igår och idag har det varit allt mindre blod tills idag, då det endast kommit ljusrosa, slemmiga flytningar (aldrig haft sådana) samtidigt som jag fortfarande haft lite ilningar i magen ibland. 

Min fråga nu: Har någon varit med om liknande?  Kan detta ha varit en väldigt tidig mens, 2,5 veckor för tidig? Hur kan man i så fall få ägglossning och mens med marginalen 1 dag? Kommer jag få mens nu om 2 veckor igen, då jag egentligen skulle haft det?

Använder kondom och tar inga p-piller eller andra preventivmedel, är 20 år. Har även slutat äta kött helt senaste månaderna.

[TanatosNyx]
0

Låter i mina öron som "mittelschmerz" - ägglossningssmärta. Man kan få en blödning i samband med detta, och ibland ligger det vätska i buken och trycker på bukhinnan = pissont. Sen låter det som om du fått en genombrottsblödning/mellanblödning, tveksamt om det verkligen var mensen, de brukar se det på ultraljudet. Slemhinnan förändras lite strax innan den stöts ut. Men jag har ingen utbildning så jag kan vara helt fel ute.

_OliVeN_
0

Tusen tack för ditt svar! Kan det vara så att min kostomställning till det vegetariska kan ha skapat en hormonobalans i kroppen? Kan man ta blodvärden och se något förändring i hormonerna i så fall?

Hade tänkt att boka vanlig tid på vårdcentralen närmaste dagarna. Vill verkligen gå till botten med detta, gillar inte känslan av att inte veta vad som händer i kroppen..

[TanatosNyx]
0

Nej, jag kan aldrig tänka mig att maten ska ha påverkat detta. 🙂