Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 4425 ggr
Boschkis
0

Inflammation efter cysta som inte läker?

Hej allihop! Tänkte höra om någon här har någon erfarenhet av det jag är med om nu som den skulle vilja dela med sig av.

Den 20/7 fick jag åka in akut pga plötslig smärta i vänstra äggstock. Jag blev skickad till Borås lasarett där det via vaginalt ultraljud kunde konstateras att buken var helt blod-och vätskefylld samt att äggstocken var svullen och varig. De misstänkte att jag haft en cysta där som gått sönder och då orsakat den plötsliga smärtan och blödningen.

I läkarintyget står det "Buksmärtor i fossa douglasi. Ovalutionsblödning? Spruckit ovarialcysta? Inneliggande 20-23/7 pga svåra morfinkrävande buksmärtor initialt, misstanke om ovarialtorsion. Vid vaginal ulj fanns stora mängder fri vätska i buken, troligtvis avstannat ovalutionsblödning eller spruckit ovarialcysta. HB stabilt, ingen pågående blödning."

Den 31/7 fick jag komma tillbaka för återkoll och dem kunde då se att äggstocken fortfarande var svullen och irriterad men ytterst lite vätska kvar. De trodde att äggstocken skulle vara läkt inom två veckor och då skulle även den sista smärtan försvinna. Men för säkerhetsskull ville dem se mig en gång till. 

Jag var där nu den 2/10 och äggstocken är fortfarande inte läkt, den är alltså svullen, varig och irriterad. Läkaren hade ingen bra förklaring till varför den inte läker och nu skall jag få tid till en titthålsoperation så dem kan titta närmare på den.

Jag har inte ont, men jag känner av att jag har ett organ där vilket ger lite obehagskänsla. Mest påtagligt är det efter sex eller fysisk ansträngning som efter jag har ridit eller varit ute och sprungit. Är det någon som har varit med om något liknande här? Hur gick det för er i så fall och vad gjorde läkarna åt det? Jag har fullt förtroende för min läkare men hade ändå varit intressant att höra om andra har erfarenheter av liknande problem. Eller bara egna tankar också för den delen :)

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

vallhund
2

Om jag hade haft dom problemen du beskriver skulle jag skippat penetrerande sex, ridning o fysisk aktivitet öht tills jag var helt återställd.

Jag har haft bukhinneinflammation efter att min blindtarm sprack, smärtan var olidlig. Jag blev opererad akut där allt var mm som fanns i fria bukhålan togs bort o hade drän i några dagar. Först antibiotika intravenöst o sen i tablettform + Ketogan i över en vecka, sängliggande hemma i närmare 2 veckor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

mariannetolv
0

Jag var med om en gång att en cysta i min äggstock sprack och det gjorde nåt fruktansvärt ont i några timmar. Min var bara vätskefylld, inte blodfylld. Jag kände mig öm länge över äggstocken, men det läktes av sig själv. 

Har du fått antibiotika? För det kan ju vara en infektion som inte vill läka.  (Var som måste avlägsnas för att det ska kunna läka)

Boschkis
3

#1 Penetrerande sex har jag i stort sett inte just nu. Jag och sambon har försökt några gånger sedan smärtan försvann men då det känns mer dagen efter (nästan som när man får håll) ligger det just nu på is. Som hästägare är det svårt att avstå från ridningen helt när det inte gör mer ont än vad det gör. Men får hjälp av en tjej rätt mycket med den biten just nu :) 

Usch lät inte kul med bukhinneinflammation :( Skönt att du fick ordning på det och blev bra iaf :) 

#2 Ja den smärtan önskar jag mig inte igen, kändes som någon sköt mig när det från ingenstans small till i magen. Hur lång tid tog det innan ömheten försvann helt för dig? 

Jag har inte fått någon antibiotika. Bara morfin när jag låg inne och smärtstillande när jag skrevs ut. Nu är dem ju inte helt säkra på att det var en cysta jag haft men det var det dem tyckte var mest troligt efter att dem uteslutit rotation. Läkaren ringde idag för att meddela att han skrivit upp mig på titthålsoperation så jag hoppas att jag får en tid snart och att dem då kan bli lite klokare på vad det är för fel :)

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

mariannetolv
0

Önskar dig lycka till med operationen. Men får du feber, så borde du få antibiotika innan operationen.