Hemmakur eller gyn?
Jag har fått problem med underlivet… Kliar, svider, illaluktande flytningar (är ingen könssjukdom! Har haft samma partner över ett år) Inser ju att det smartaste är att gå till gyn och be någon ta en titt, men jag har så svårt att orka ta mig dit då jag just nu år sjukskriven för ångest och depression och därför får panik när jag måste gå någonstans själv där jag inte känner någon. I alla fall, har börjat smörja in mig med olja nu, tvättar inte med varken vatten eller tvål (inte gjort på länge dock då jag märkt att det torkar ut) och sover utan trosor. Klådan och svedan började i förrgår efter mensen börjat ta slut, lukten har varit där ett tag… Är det dumt att skippa ett gynbesök (jobbar på min ångest, men jag måste ta små steg) och försöka fixa det hemma? Kan ju vara Svamp eller Bakteriell vaginos (har haft Svamp en gång, det kliade bara), och det sista bör ju behandlas med antibiotika… Någon som varit i min sits? Någon som kan peppa mig lite? Någon som vet om det är super-mega-jätte dumt att försöka fixa det själv?
Medarbetare på Skor iFokus
Du kan ringa dem och fråga om råd utan att boka tid. Kanske de kan råda dig att pröva någon salva eller något ifall de kan gissa vad det är. Du kan även ringa apotek. Annars är det väl bara att googla och hoppas att du hitrar vad duhar och kan göra. Dukan ha ätit något nytt, blivit allergisk mot tvättmedlet och behöver byta, blivit allergisk mot tvål som runnit ner mellan benen(ha du reaktion någonannanstans). Du kanske kan mejla dem med?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Om det är Svamp så skulle jag inte tvätta med olja, Svamp kan ju uppstå för att man har det för tätt och ja, olja är ju fett och kan täppa till. Jag brukar använda intimgel från apoteket att smörja in underlivet med innan jag går och lägger mig. Den brukar hjälpa för mig om det kliar lite, börjar det klia mera så använder jag svampsalva från apoteket (och vid gryniga flytningar så blir det receptfri vaginaltablett). Filmjölk har jag också använt någon gång, dock är det ganska klassigt.
Jag skulle inte tro att det skadar om du testar hemma först, med svampsalva eller filmjölk. Och blir det inte bättre av det så åker du till gyn. (finns det absolut ingen du kan ta med dig, som iallafall gör dig sällskap till väntrummet?).
Alla sånna tvåler och geler har jag inte vågar använda då de torkat ut så mycket… Kanske ska ge det en chans ändå… Har inte upplevt några problem någon annanstans eller ändrat några vanor… Svampsalva ska man väl absolut inte använda om man inte vet att det är Svamp? Då kan man istället få andra problem eller bli resistent har jag fått höra i alla fall… Men jag slutar med oljan och ringer på måndag! Tack för tipsen!
Tycker absolut att du ska gå till läkare.
Acos bad och duscholja funkar bra att tvätta underlivet med själv tycker jag det lindrar lite när man har problem med svamp
och enligt Gyn där jag bor så ska det inte vara någon fara alls att använda den
instämmer i att ring i alla fall Gyn o hör hur du ska göra
Tror jag fått skavsår av att ha gått mycket i jeans igår (runt ljumskarna typ) så där fortsätter jag nog med oljan, så låter jag resten vara och ringer gyn på måndag! Att det måste vara så krångligt att ha snippa…
#6 När trosor skaver på mig brukar jag smörja med kortisonsalva och det lindrar på en gång. Se bara till att det inte kommer för nära snippan, utan bara utvärtes.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Har ingen kortisonsalva, och apotekerna i närheteb öppnar först på måndag, men ska tänka på det till nästa gång!
Kortison är starka saker som man inte ska använda utan läkares inrådan. Kan ge tunnare hud och orsaka mer problem än det löser.
Är alldeles röd nu… definitivt gyn imorgon! Får nog ha kjol och bomulls trosor ett tag nu
Kortison på skavsår låter som en riktigt dum ide då kortison inte ska användas på sår. Jag kan enbart ha en sorts trosor som sitter luftift (tangamodell tror jag det är) samt antingen bomull eller bambu annars får jag direkt problem. Så du kanske borde börja ha sådana trosor när allt löst sig.
Antagligen… Usch, det låter otroligt dyrt att köpa massor av nya trosor :( Idag snodde jag faktiskt pojkvännens kallingar att ha under mjukisbyxor! Det hjälper, men det kan man ju inte köra på resten av livet, hahaha! Hoppas jag kan få en tid redan imorgon på ungdomsmottagningen…
Antagligen… Usch, det låter otroligt dyrt att köpa massor av nya trosor :( Idag snodde jag faktiskt pojkvännens kallingar att ha under mjukisbyxor! Det hjälper, men det kan man ju inte köra på resten av livet, hahaha! Hoppas jag kan få en tid redan imorgon på ungdomsmottagningen…
H&M har helt bra bomullstrosor som inte kostar skjortan. tyvärr är väl inte livslängden den bästa på dem.
Usch vad ont det gör nu! Ringde ungdomsmottagningen (är 19) men de skulle ringa upp 11, vilket betyder att jag inte får träffa någon förrän tidigast imorgon, så jag ringde istället min VC. Kunde bara få en manlig läkare på morgonen, men jag sa att det spelar ingen roll! Så 11.10 ska jag äntligen få hjälp (förhoppningsvis)!
Nu har jag blivit undersökt, och läkaren är nästan helt övertygad (proverna blev inte jätte bra, men pekade mot diagnosen, samt att alla symptom stämde) om att det var Bakteriell vaginos. Nu ska jag använda en antibiotika-gel i 5 dagar och om det inte blir bättre ringa tillbaka för en ny undersökning!
Nu har jag blivit undersökt, och läkaren är nästan helt övertygad (proverna blev inte jätte bra, men pekade mot diagnosen, samt att alla symptom stämde) om att det var Bakteriell vaginos. Nu ska jag använda en antibiotika-gel i 5 dagar och om det inte blir bättre ringa tillbaka för en ny undersökning!
Va skönt att ha fått en diagnos och medicin. Jag brukar inte heller bry mig om manlig eller kvinnmlig läkare bara jag får tid snabbt. =)
Jättestor eloge till dig som tog dig dit för att bli undersökt trots ångest och depression! Jag har själv suttit i den stolen många, många gånger (inte bara angående "tjejproblem" utan många olika hälsostrul) och man ska verkligen komma ihåg att klappa sig på axeln efteråt för att man gjort det trots att det var jobbigt. Hoppas det löser sig nu!
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Ja, nu ska det nog bli bra! Haha, lite kul var det, för lampan var paj, så en sköterska fick stå med en ficklampa medan läkaren undersökte!