Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: off-topic
Läst 537 ggr
Blanksteg
0

Måste kunna allting om allting...

Jag visste inte i vilket forum jag skulle lägga den här tråden, så lägger den här i då jag är mest inne på det här forumet.

Jag är en sådan person som vill lära mig ALLTING. Nästan allting, i alla fall. Smink och mode bryr jag mig inte så mycket om, bl.a.

För att göra det ännu krångligare för mig så är jag en sådan person som inte nöjer sig med det grundläggande, utan jag vill kunna det mesta inom ämnet. Detta medför en viss prestationsångest, och mitt huvud bara stannar. Jag blir handlingsförlamad när det kommer till att läsa facklitteratur osv, för det finns såå mycket att läsa och jag vet inte var jag ska börja. Och då lär jag ju mig inte något överhuvudtaget ändå. Dessutom så jag har inte så lätt för att komma ihåg det jag läser. Läste en bok om Fidel Castro för ett tag sedan, som var riktigt intressant. Men ändå så kommer jag bara ihåg vissa saker, inga detaljer. Känns så himla tråkigt att läsa en fackbok när jag inte ens kommer komma ihåg vad jag läst efter ett tag.

Har ni några tips på hur man på ett effektivt sätt lär sig mycket om olika ämnen, händelser, personer, osv.? Eller jag vet väl svaret själv (sätta av lite tid varje dag till att läsa), men jag antar att jag egentligen behöver tips om hur man håller motivationen uppe och blir av med där tänket att man måste kunna allting för att vara bra på något. Och hur gör man för att komma ihåg det man läser? Även detaljer.

Fialialej
1

Det finns böcker om studieteknik. Låna några såna på bibblan och läs. :) Annars tycker jag själv att det viktiga är att ha övergripande koll på saker och ting. När det sen blir viktigt att kunna detaljer är det då lättare att läsa in sig. Ett tips för att komma ihåg är repetition.

"På natten är alla katter svarta"

Virvlande
3

Ett bra sätt att hjälpa minnet är att skriva en läslogg. Det tar längre tid att läsa, men oj, vad du tjänar på det. =) Ta det från någon som inte lärde sig studera ordentligt förrän hon gått tre hela år på universitetet (är inne på 5,5 år nu). ;)

Det går i princip ut på att du läser med pennan i handen. Skriv ner de viktigaste punkterna i det du läser. Det kan vara en sammanfattning eller detaljer du tycker är värda att komma ihåg. Skriv även ner sidnummer så hittar du källan snabbt igen. Att skriva ner den fakta du läser ger dig tid att bearbeta vad du läst, plus att du lägger till ett fysiskt moment vilket också hjälper din inlärning.

Om du inte vet vart du ska börja läsa, bestäm dig för ett brett ämne (ex. historia)  och läs lite allmängiltig litteratur. Finner du något intressant där kan du gå på djupet i vissa ämnen (ex. vad som startade första världskriget). Sen kanske du hittar en naturlig väg att fortsätta och rätt som det är har du redan lärt dig massor. =)

Och känn inte ångest över att du inte kommer ihåg detaljer, när du läst om något och har en allmän kunskap om det är det lättare att gå tillbaka till detaljerna senare. Sen är det som #1 säger, att det är lättare att läsa in sig på ett ämne om man har lite bakgrundskunskap. Min pappa sa till mig en gång: "Det är bättre att kunna lite om mycket, än att kunna mycket om lite" och det har jag levt efter. =P

Då menar jag inte att det är fel att ha specialkunskap, men det blir som sagt lättare att ta till sig ett ämne om man redan har något att hänga upp det på.

Lycka till!