Räkna menscykeln, hur?
Det är så att idag hade jag oskyddat sex och har ingen ungdomsmottagning att gå till här så jag vet inte hur jag ska få tag i akut p-piller, tänkte därför räkna och se om jag ha ägglossning osv. Men hur gör man?
Jag ska ha mens runt den 27,28e.
Risk för ägglossning föreligger.
Mensens 1a dag är dag 1 ,så räknar man.. jag tror att om du räknar bakåt från 27 28 så blir det runt 15e eller..? dvs ägglossning!
Tack!
Får vänta och se, är möjligt att kroppen inte funkar normalt ännu heller då jag plockade ur min spiral för nån vecka sedan.
Om det var en hormonspiral så på verkar den ju säkert kroppen.Take care:)
Ja, precis. Men samtidigt sa läkaren när jag tog ut den att man kan bli gravid direkt efter. :/
Japp,det måste du räkna med!
Man räknar ut menscykeln så här:Från mensens 1a dag räknar du 14 dagar framåt.Då ska det vara vid ägglossning.Vad jag förstår är det där du är nu.
apoteket säljer ju akut-p-piller!
#5 Jo precis, tror också att jag är på ägglossningen nu. Vet inte riktigt hur jag ska reagera om testet blir positivt. Förhoppningsvis blir det med glädje.
#6 Kan dock inte ta från apoteket då dom rekommenderar att man väger mindre än 80kg enligt apotekspersonalen.
När kan man ta ett test?
ja så är det. Man behöver då få EllaOne, det brukar man kunna få på jouröppna vårdcentraler eller akuten.
Närmaste akuten och vårdcentral ligger 7 mil härifrån. Får vänta och ta ett test om några veckor.
Fast du kanske reagerar positivt.Då är det bara att gratulera:) Min äldste son ska snart själv få barn.Tiden går fort med andra ord:)
Ja förhoppningsvis även om det är helt fel tidpunkt för barn nu :)
När kan jag testa? Ska jag vänta i 2-3 veckor? runt den sista juli typ?
man kan testa dagen man skulle fått sin mens
Tack! Är helt vilse med detta då jag nästan alltid har vart duktig med skydd. :)
Hur har det gått?
Jag vill tillägga att nu skall vikten inte spela någon roll, alla kan ta Norlevo, nytt från läkemedelsverket. De tidigare rekommendationerna var grundade på ej helt tillförlitliga studier.