Skäms för mina bristningar.
Jag har fått jävligt fula bristningar på mina inre lår, vid höfterna, vid brösten och vid mina armhålor efter när jag gick drastiskt upp i vikt på grund av Crohns medicinen som jag började med för tre månader sedan. Nu till min fråga, kan man ta bort ytliga bristningar på något sätt?
Följer. Har lite samma problem efter att jag satte i p-staven…😕
Följer tråden! Jag har på hela benen :( ;(
Kan ju säga att jag har testat carboxy på stureplanskliniken i Stockholm och det gav ingenting.
Bristningar är inte ytliga, de sitter djupt in i huden. Det går inte att ta bort, vissa påstår att man kan bleka med laser.
/Christine
Vad jag vet går det inte att få bort utan laser (vilket man gör på sjukhus). För vissa så bleks dom lite när man solar (jag upplever dock att dom syns tydligare, så jag antar att det är olika). Finns även krämer, men dom brukar inte hjälpa så mycket tyvärr.
Jag har mycket bristningar som jag fick när jag gick upp och fick former när jag var yngre. För mig är dom jättetydliga och jättefula, men när jag har frågat andra har dom sagt att dom knappt sett dom. Dom flesta har nog faktiskt bristningar, men precis som med allt annat så brukar man märka det mycket tydligare när det är på en själv. Men det är ju ingenting att skämmas för.
//Jessie
Tyvärr finns ingen mirakelkur. Laser fungerar säkert, men jag gissar att det är dyrt.
Tycker bara att det är så irriterande när man har bristningar och när man ska ut och bada på ett badställe. Jag har skaffat mig träningsbyxor som går ner till knäna när jag ska ut och bada, och vissa människor stirrar blint på mig när jag har på mig den och en bikini överdel. Men jag skiter blankt i dom för dom vet inte vad jag går igenom. Om dom skulle ha sett alla mina bristningar som jag har vid låren, så skulle dom säkert stirra ännu mera. Så jag hoppas på att man kan ta bort dom på något sätt med nån kräm eller nåt annat.
En liten tröst kanske kan vara att de brukar bleka av sig själv så småningom. Jag hade massa bristningar på sidorna av brösten som kom när jag var 17 och tuttarna växte mycket snabbt och senare bristningar på magen som blev till i samband med graviditeter. Inget av det syns nåt mycket längre, altså de på magen finns ju fortfarande men färgskillnaden mot huden runt är borta och man behöver titta efter för att hitta dom.
#7 - Det finns så otroligt många människor med bristningar! Har svårt att tänka mig att folk stirrar på dig pga det faktiskt. Ett par långa badbyxor syns ju mer än vad bristningar gör så klart folk funderar över dom.
/Christine
#7 Låter märkligt att folk stirrar för att du har shorts. Det har många. Även jag och aldrig att någonstirrat. Det är inget konstigt.
Scorpio97, jag gillar din inställning!!!
VampireGirl, jag tycker det är coolt med badshorts på tjejer, man ser lite mer avslappnad och laid back ut. Dom kanske stirrar för att du ser bra ut :).
Jag har ju mörk hy så mina syns tydligt men ska försöka jobba med det inre och se om min inställning till bristningarna ändras eller inte. Sen tar jag det därifrån!
När jag har haft på mig min bikini underdel, har folk inte stirrat på mig, men när jag började använda träningsbyxorna som en "bikini underdel" så kollade folk på mig. Det kan vara så att dom tyckte att det såg "coolt" ut eller nåt sånt, men man behöver inte stirra som tusan ändå. Och när jag återvände till badstranden, så stirrade dom inte så mycket någon längre. Kan vara så att det var en ovanlig syn eller nåt sånt. :D Menmen….. :) Skäms ändå ganska mycket för mina bristningar ialla fall.
känner igen mig i det du beskriver, jag har dock främst på magen och på kärlekshandtagen. Har alltid badat i linne och badtrosor. men för 2 år sedan tänkte jag "nää, bara för att jag är lite större än vissa, så ska väl inte det hindra mig att leva ett mer isolerat och annorlunda liv än någon annan? Är det någon som har problem med mig, ja då är det fasen DERAS problem. Bristningarna bleks bort ju mer jag solar, eller dom blir "ljusare" medan huden runt om blir mörkare, då syns dom inte lika mycket. Tänk såhär, dina bristningar har en historia, vill folk höra, då frågar dom, annars kan dom skita i vad man går och bär på. MER HUD ÅT FOLKET!! :)
Jag har väldigt mycket bristningar också och jag fick det tidigt i tonåren. Antagligen hormonellt. Sen fick jag fler när jag gick upp i vikt och ännu fler när jag var gravid. En del är riktigt breda och syns tydligt. Ibland är de ju lite mer rosa/lila när de är nya för att sen bli mer vita och jag tycker de syns lite mindre när de blir vita men blir man solbränd syns de ju mer.
Jag tror absolut att många har bristningar och att det är du själv som ser dem. På lite håll syns de säkert inte alls. Men jag förstår hur du känner för jag är precis likadan själv.
Jag har bristningar på magen, höfter, lår (speciellt insida lår och ner till knäna), lite på sidorna av brösten. Det är värst på höfterna och låren. Jag har på senare tid valt att ha bikinibyxor som är mer boxermodell som täcker så mycket som möjligt av rumpan. Sen försöker jag hitta såna som inte är för låga så magen och höfterna ska täckas lite med.
Jag jobbar på detta och ska försöka lära mig acceptera dem. Tror inga salvor hjälper. Möjligen laser men när man måste göra det på så stora områden på kroppen så tror jag det blir väldigt dyrt.
Tack för alla fina kommentarer allihopa. Man ska verkligen inte skämmas för sina bristningar som du säger #13. Jag gillar dina kommentarer. :D Jag känner mig mindre "ful" just nu. Jag känner mig gladare faktiskt. :)
Tänk om man själv som flickebarn kunde fått se de unga tonårstjejerna man såg upp till och insett att de inte heller var fläckfria. Istället trodde man att man själv var onormal och konstig. Jag tror att många unga flickor tänker så idag och kan jag göra positiv inverkan på det genom att klä av mig och visa verkligheten så då gör jag det. Och kollar folk så känner jag mig stolt! Tänker någon "Vad ful och äcklig hon ser ut" Jaa, då är det dom som ska skämmas och inte jag!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Som sagts tidigare i tråden så är det väldigt många som har bristningar, mer eller mindre. Jag fick bristningar på höfterna och på utsidan av låren när jag gick i gymnasiet, var mager och gick upp ett antal kilon (tack och lov). Aldrig någon som har tittat eller sagt nåt om dem, och jag har heller aldrig störts av dem. Sen bleknar de ju med åren! Det är naturligt och inget att skämmas för.
/Christina
DM har en artikel om hur man fixar vissa saker. Vet ej om det funkar.
Även killar får bristningar, det är inget att skämmas för. :) Bristningar är naturligt och det är bevis på att du levt livet. Du skäms väl inte över födelsemärken? Precis lika naturligt och lika vanligt. Tror alla människor får bristningar någonstans under sin livstid, speciellt när man växer upp.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Har också fått bristningar vid låren! 😕 Har hört och läst att för att motverka bristningar ska man dricka mycket mjölk. Verkar ju fruktansvärt simpelt, men efter att jag har börjat dricka mycket mjölk har jag faktiskt märkt att det har försvunnit en del på sina ställen!
#20 mjöl tar inte bort bristningar. Det är nämligen är inne i huden.
Det finns en olja på apoteket som sägs få bristningarna att synas mindre. Jag vet inte om det funkar så bra för jag kommer aldrig ihåg att smörja in mig med den. Den står iaf oftast på baby/gravid hyllan och är nog mest riktad till gravida kvinnor som de kan smörja magen med när de är gravida. Men man kan använda det annars också på sina bristningar. Tror den heter typ Bio Oil.
Mvh Linn
Okej. Ska kolla den där Bio Oil ifall jag ska köpa den från appo eller inte. Men det var en bra idé. :)
Alla har mer eller mindre bristningar. Jag har sett många killar som har bristningar på sina vader, knän och lår samt höfter och vid armhålorna. :) Det är mina ex jag dock talar om, och de hade jättetydliga bristningar som var utstående och röda. Jag brydde mig inte om dem och det var inget jag riktigt tänkte på. Både killar och tjejer får dem, inget att bry sig om. Det är bara en bagatell sak även om det kan ibland kännas svårt då de väl uppstår.
Jag har läst nånstans att runt 90 % av alla människor får såna här bristningar, fast olika mycket, så det är verkligen inget att bry sig om, eller ha komplex för. Jag har själv lite på ryggen och strax ovanför baken, och det är ingen som nånsin har stirrat eller anmärkt på det.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
Gulliga ni är. I mitt falla pratar vi inte om lite bristningar utan ganska stora. Det är så stor skillnad på magen och uppåt och sen från midjanmoch neråt. Tänk dig att ha stora graviditestbristningar på lår och rumpa, bildar ett rutnät där dom möts. Bristningar på insida lår och vader. Men jag ska försöka acceptera dom. Trots allt har ju en kille jag ser upp till och vars åsikt jag respekterar sagt att han tycker om mina lår.
Jag har också väldigt stora och många så de syns ju väldigt väl. En gång när jag skulle på gynundersökning frågade tanten mig till och med om jag skurit mig själv på låren för att det såg ut som såna ärr. Inte så kul. Ibland gör det dessutom ont eftersom de är så breda på vissa ställen. Små smala tunna vita bristningar gör ju inget men när de är sådär jätte breda känns det nästan som huden ska spricka på riktigt. Än så länge har jag inga nedanför knäna så jag brukar helst ha kläder på mig som täcker ner dit. Gillar inte kortare shorts t ex.
Har också bristningar på låren. De är stora och lila och kom pga av en medicin som ändå var fel för mig… Jag har bestämt mig för att inte bry mig om dem, även om det ibland är tufft
Medarbetare på Skor iFokus
Jag tar lite olivolja på dom, dom bleknar mer och mer av det! iaf på min hudtyp (ginger). är ganska blek men har på sidan och lite på låren. Men snart är allt borta!
29 Då syftar du nog inte på vanliga bristningar. Det är djupa ärr i huden..de försvinner inte. Däremot bleknar ärr naturligt.
#30 mina var riktigt djupa! Dom försvann vist! :O
Jag har provat på en salva från Apoteket som ska motverka ytliga ärr och bristningar, men den fungerade inte. :P
Jag fick blå/lila bristningar när jag var 12 år vid höfterna. Idag syns de lite och är hudfärgade. Tror solandet gjorde att de försvann. Antingen får man ge tiden som blekning av de, eller kanske laser?
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Jag fick blå/lila bristningar när jag var 12 år vid höfterna. Idag syns de lite och är hudfärgade. Tror solandet gjorde att de försvann. Antingen får man ge tiden som blekning av de, eller kanske laser?
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Jag har också bristningar pga av medicin som gjorde att jag gick upp i vikt då. Jag skäms också för det och känns som mage och lår är vanligt men jag hat fått på armarna! :( de döljer jag jämt numera..
||My Love For Animals Is Immortal||