Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 2576 ggr
Frida B
0

Extremt blyg... Hjälp!

(Vet inte on detta ens är rätt sajt men det är den här sajten som "känns mest tryggt" att skriva detta på) Jag har alltid varit blyg, mer eller mindre. Men de senaste veckorna har det dragits till det extrema. Ska jag prata med någon jag knappt känner så får jag inte fram ett ord. Jag vill säga någonting men jag kan helt enkelt inte. Sedan får jag hjärtklappning, svettas och blir allmänt stressad så fort det är någonting som händer där det kommer lite mer folk. Till exempel i bamba, klassrummet, Centralstationen, fiket, osv. Någon som har något tips på varför det kan bli såhär eller vad man kan göra åt det? Kan tillägga att detta bara gäller människor jag känner mig osäker inför. Jobbar i djurbutik, och hjälper kunder och pratar med kunder utan problem. Men där är det jag som kan och dom som lyssnar, och jag kommer nog inte att träffa människorna igen. Men när jag kommer till folksamlingar eller sociala samanhagn där jag inte har fulla kontroll blir det så dumt. Någon som vet vad jag pratar om?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ChristianK
1

Hej

Kan vara social fobi det handlar om. "Lider" av det själv. Känner igen mig i din beskrivning. Det är oftast lättare att prata med främmande människor när man går in i en yrkesroll som man är trygg i.

Antar att du blir väldigt orolig inför vad en ny person ska tycka om din egna personlighet utanför yrkesrollen som du annars går in i. Kan rekommendera att du börjar med att kolla upp kognitiv beteendeterapi (KBT). Praktiska sociala övningar med en KBT-psykolog hjälper faktiskt många i din situation. Har själv provat det. 

Psykofarmaka skulle jag undvika. Det förstör kroppen och knoppen mer än det hjälper i längden. Motionsträning och mental träning är klart det bästa för att känna sig tryggare med sig själv i sociala situationer. 

Kolla upp boken "Ångestfri - bli av med dina rädslor och fobier" av Robert L. Leahy. Bra komplement som självhjälp för att ändra sina snea tankar om sig själv. Går att låna på bibblan.

Lycka till :)

Intehärutandär
0

Håller med om att det låter som social fobi. Jobbet känner man sig oftast trygg i, för man kan det man pratar om. Sedan går man in i en roll.

Whippetgerbilen
0

Känner igen mig exakt!! Känns som om jag är den blygaste personen typ… Vet inte vad man kan göra…

Dogs is my world ♥

Frida B
0

Känns bra att jag inte är ensam haha… Men tvivlar på att jag har social fobi. Jag tänker inte gå till någon utan tänker försöker lösa det själv först, någon som har några tips på hur? Som kanske har genomgått det och löst det själv?

#3 eller hur…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Rhodugune]
0

#4 Jag skulle ändå tipsa att du läser på lite om social fobi, har själv haft den diagnosen och känne igen mig i vad du beskriver.
Att du har lättare på jobbet kan bero på att du är trygg i din arbetsroll du vet vad som förväntas av dig och därför blir du inte osäker som du blir när du är dig själv privat och ska prestera socialt,  då du inte vet vilka regler som gäller jämfört när du jobbar. 
För mig hjälpte kbtbehandling, att få praktiska exempel på hur man kan jobba med det som känns jobbigt i vardagen så man steg för steg vänjer sig vid det och det inte känns lika läskigt längre.

Frida B
0

#5 ska absolut läsa på lite! Tack :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)