Få mensen att komma tidigare?
Hejsan Hejsan!
I januari-februari ska jag o min kille till thailand.
Och enligt min menskalender så ska jag få min mens 2 dagar efter vi har landat där.
Jag vill helst inte ha min mens där, och ha massa mensvärk, pmsutbrott m.m. Får ju ganska mycket mens eftersom jag har kopparspiral.
Kan man göra nåt så att mensen kommer tidigare, typ veckan innan? Det skulle varit perfekt…
har ni några förslag? jag vill helst inte ta några tabletter som förskjuter mensen.
Nja, mensen kommer när den kommer, så den går inte att bestämma att den ska komma tidigare. Så ska du undvika mens så är det förskjuta som gäller.
/Elisa
Det är nog det som funkar bäst. Men att du då tar tabletterna några månader innan så mensen redan har förskjutits.
Äter du inte p ringar eller liknande kan du inte få mensen tidigare.
Det finns tabletter som förskjuter mensen. Tala ned gyn om det.
#3 Äta p-ringar? 😂 Haha, förlåt, men fick en så rolig bild i huvudet, med någon som sitter och äter knallblå plastringar med mjölk till frukost…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hahahaha 😃
Annars vill jag gärna slå ett slag för menskoppen, den är super vid utlandsresor!
#6 Hjälper inte mot humör och mensvärk
#6 nä såklart inte!
#8 Det var ju också därför hon ville slippa mensen ;)
Tack för alla svar! :)
Funderar på att skaffa tabletter och ta den någon/några månader innan så mensen blir förskjuten innan dess, så jag slipper ta dem under resan :)
#10 Annars finns det ju piller som tas lite innan väntad mens med gulkroppshormon som gör att mensen inte kommer fören du slutar äta pillerna.
Tror du kan ta p-spruta och att mensen då håller sig borta i tre månader. Men hur du mår av sprutan är en annan sak.
Sen finns ju hormonspiral, har knappt haft någon mens sen jag satte i den. Fast det är olika hur man reagerar på den. Men de flesta slipper mens helt.
/Elisa
#12 Vissa blöder av p spruta också.
Ok, har dålig koll på p-spruta bara hört att de ofta slipper mens.
/Elisa
vill inte ta p-spruta o sånt egentligen :/ vill inte ha hormornena.. har haft p-piller innan och all sexlust försvan m.m. så därför har jag kopparspiral…
är därför lite skeptiskt till att då ta sådana piller som föskjuter mensen med..
Utan sådant får du leva med mensen.
Ett piller som skjuter på mensen tar man bara fjorton dagar.
För några år sen när jag skulle på utlandsresa och ville slippa mensen ringde jag till vårdcentralen, jag fick piller som jag skulle börja äta tre dagar innan väntad mens som sköt upp mensen tills man slutade äta pillrena. Men om du ska vara bortrest januari-februari tror jag inte dom funkar, du får inte äta dom så länge.
Annars är det p-piller för då kan du ju styra mensen som du vill, om du mår dåligt av p-piller och inte vill ta det så vet jag faktiskt inte hur du ska göra, du kanske får stå ut med mensen där.. kolla med VC om det finns nåt som kan ta bort mensvärken och pms:en. Jag vet att det finns pms-droppar som jag hört funkar bra.
If you are going through hell, keep going!

jag har använt piller som skjuter upp mensen två gånger klarar liksom du TS inte av hormonella p-medel och har kopparspiral. på mig funkade det dock inte att förskjuta, utan jag tidigarelade mensen med pillren. ett tips är att testa en gång innan du åker, typ oktober eller november, så du vet hur du reagerar och om det funkar. jag kunde som sagt inte skjuta upp, utan fick mensen tidigare ett par dagar efter att jag börjat äta pillren, och det funkar ju det också :) fick däremot inga andra konstiga biverkningar som jag normalt sett får av p-piller, men testa som sagt en gång innan. lite trist att börja äta piller inför resan och så blir det inge bra och du får biverkningar…