Det är något som inte stämmer....
noll sexlust, lättirriterad och börjar grina jätte lätt. Pågått i snart 3 år…jävligt drygt och påfrestande för mig och min sambo. Vad är det för fel?
Hur gammal är du? Använder du något preventivmedel som påverkar hormonerna i kroppen? Har du varit utsatt för mycket stress de senaste åren? Depression? Någon annan obalans i kroppen?
Det kan finnas många anledningar till att sexlusten försvinner. Om det påverkar erat sexliv och er relation så tycker jag att du ska kolla upp det. Om du anv t.ex. p-piller så tycker jag att du ska prata med din barnmorska om det finns något annat alternativ, eller prova att vara utan en tid. Om du är frisk i övrigt och inte medicinerar med något så kanske en hälsokoll kan vara en idé. Det kan vara något så enkelt som brist på någon vitamin/mineral som påverkar. Om du har haft det stressigt eller av annan anledning inte mår helt ok psykist så kan du också kontakta vårdcentralen för råd.
24, inget preventinmedel. Jag har varit hos en samtalsterapeut några gånger men hon tyckte inte jag behövde gå dit mer. Själv så tycker jag nog att jag är lite deprimerad, jag har tappat lusten för att jag tyckt varit roligt förut + det här med att jag blir ledsen titt som tätt.
Har nyligen varit iväg till läkaren för prover ang lite andra problem jag har (hjärtklappning, orkeslös, trött jämt osv) så får väl hoppas att han hittar något.
Annars tänkte jag boka tid hos samtalsterapeuten igen…eller en annan
Låter bra att du har tagit tag i det. Att tappa lusten för sånt som man tidigare tyckt varit roligt brukar kunna vara ett teckan på depression. Det är inte ovanligt att ha en sån period någon gång i livet, och det finns ju hjälp att få. Om provsvaren inte visar någon brist av något så så tror jag att det är bra om du pratar med någon igen. För vissa hjälper det med enbart samtalsterapi, men andra kan behöva lite extrahjälp i form av medicin. Jag har själv medicinerat mot depression i ett par omgångar och det har fungerat väldigt bra för mig.
Dina symptom påminner om för låg ämnesomsättning (hypotyreos) symptomen verkar stämma iaf. Be dem kolla upp ditt "TSH och T4", har man under funktion på sköldskörtelnkan man få liknande dina symptom. Hoppas det löser sig! Kram kram
Tsh och t4 är höga värden vid hypotyreos. Kräv att de tar dem proven om de inte gjort det tidigare. Kanske är lösningen ;)
Jag håller med om att det låter som något ämnesomsättnings- eller näringsrelaterat om det inte är en hormonrubbning av något slag. Gå, utöver det #3 säger, och kräv ett omfattande blodprov också så att du får veta hur du ligger till näringsmässigt. Min pappas fru hade många av dina symptom: trött, orkeslös, deppig, lättirriterad osv. och det visade sig att hon hade en del brister. Med ett specialutformat schema av kosttillskott blev hon snabbt helt bra igen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag har varit hos en läkare för ca 3 veckor sedan, inge fel på något av sköldkörtelproverna eller ämnesomsättningen.
Läkaren skrev i sitt brev: Din halt av vitamin b12 kobalamin är i det lägre området med komalamin 169. När man har ett värde under 200 bör man överväga behandling med vitamin b12.
Järnhalten var normal men i det nedre området så det skadar inte att äta järntabletter under en tid.
TSH = 1.5
t4 fritt = 13
t3 frott = 3,6
Blodtryck 125/75