Salva för såriga eksem
Visste inte vilken grupp som passade.
I alla fall undrar om någon vet någon bra salva för att behandla såriga eksem? Receptfri?
Jag har kortison och mjukgörande , men det hjälper inte mot såren. Har fått massa sår på armarna och det verkar inte vilja läka 😕Tänkte gå till apoteket imorgon, men tänkte först höra om ni har några tips.
Har haft salva mot sår förut, men kommer inte ihåg vad den hette eller om den var receptfri.
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~
Vad för sorts eksem är det? Och är dom såriga för att de kliar?
Allergieksem eller vad man ska kalla det, sen har väldigt torr hud i övrigt. Kliar väldigt mycket så jag river upp eksemen. Äter allergimedicin men det hjälper inte mot klådan.
Jag har värmekänslig hy och när jag får kliande värmeeksem kör jag med aloe vera gel som jag förvarar i kylen. Fungerar för mig mycket bättre för att lugna huden än kortisonsalvor.
Kortison salva ska inte användas i öppna sår. Sen borde du säkert använda kortison ett par dagar och sen enbart mjukgörande. ( jag borde göra det i 2veckors intervaller)
Vissa mjukgörande är inte bra (lider själv av psoriasis) och gör egentligen huden mera torr = kliar mer. om du inte redan har så köp mjukgörande lotion på apoteket. Dom är bra.
Duscha svalt och använd olja istället för duschcreme. En lång och varm dusch är tyvärr inte bra för oss med torr hud. Olivolja,rapsola, koksolja är bra. Vilar du inte doft så är rapsolja neutralt.
Helosansalva brukar vara bra om man behöver mjukgörande där man samtidigt har sår. Salvan ska ha en viss läkande effekt och är samtidigt mild att använda och återfuktar väldigt bra. Brukar finnas i vanliga livsmedelsbutiker.
Jag har alltid tyckt att Idominsalva har en väldigt bra läkande förmåga.
/Maria
Idomin!
Tack för alla svar!
Ska se till o köpa en olja o ha när jag duschar. Just nu svider vanlig tvål som eld nästan.
Idomin har jag använt förut , men tycker inte den salva är så bra när har eksem.
Var till apoteket och fick en gel för såren som ska hjälpa o läka samt lindra klådan. Sen mjukgörande salva vid namn Decubal Basic. Får se om det funkar. Den kändes bra nu i alla fall. Har använt miniderm och propyless innan, men det har inte hjälpt. Propylessen var hemsk att smörja med.
#8 du kan prova Neutrals duschcreme den innehåller ingen parfym och konstigheter och brukar funka bättre än vanlig duschcreme
sen kanske du ska prova salva som innehåller Karbamid är man riktigt torr så brukar dom funka bra…
Fick du någon salva som innehåller karbamid?
Bephanten används på nygjorda tatueringar. Kanske kan det vara något?
Decubal är helt okej enligt mig. Men sen gillar jag proplyess :) Bepanthen kan fungera på de värsta ställena men är lite svårt att få överallt. Drick mycket vatten för att mjuka upp inifrån. Sen behöver du få bukt med orsaken tilm klåda. Vad för sorts kortison har du?
Får kolla upp Decubal och bephaten , men propyless funkar inte just nu. Svider o gör bara huden mer irriterad. Hydrokortison salvan jag använder är Mildison Lipid. Har starkare kortisomsalva utskriven, men fick en kraftig allergiskreaktion mot den sist. Så vågar inte använda den igen. Är allergisk mot kvalster, hund och pollen. Klådan uppstår nästan endast på kvällen och är som värst då. Tror har o göra med kvalsterallergin. Sen brukar bli värre om stressad vilket jag är just nu. Äter 5 tabletter om dagen som fått av läkaren mot allergi. Så tror inte kan "knappra" något mer som tar bort klådan. :( Ska försöka dricka mer vatten.