Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: ung-kvinna
Läst 9480 ggr
[Eja98]
0

16 år och ingen mens

Hej! Jag börjar bli väldigt orolig nu för att jag har nämligen inte fått min första mens än och jag fyllde 16 år nu i maj. Jag är ganska liten, men det är något som går i släkten och jag äter bra. (äter vegetarisk kost). Det som jag undrar är väl vad jag ska göra. Ska jag vänta lite till eller ska jag gå och kolla upp om någonting är fel med mig? Känns så jobbigt att gå runt och oroa sig för detta hela tiden :/ Supertacksam för svar!

skotty
5

Min kompis var 17 (och ett halvt) när hon fick sin första mens, så det behöver verkligen inte vara något "fel" på dig. Men om du känner dig orolig så ska du nog kolla upp det iallafall. Lycka till!

[Lupse]
4

Har hört att man bör vara orolig först när man är 18 och inte fått sin mens :)

Karmatarerskanise
0

Tror inte heller du behöver oroa dig, men förstår att du gör det.

Jag hade kontaktat gyn.

smurfis
0

Du kan ju alltid ringa och fråga! Det kanske känns bättre om du får svar från någon läkare eller sköterska. Troligtvis så är det bara att vänta lite till och så kommer den nog ska du se!

[rumelle]
1

Förr var det vanligt att man fick första mensen först vid ca 17 års ålder. Dock har det snabbt gått neråt i åldrarna och nu räknas det inte ens som ovanligt att få det när man är 10. Det är fortfarande många som får det lite senare så jag tror inte att du behöver oroa dig över att något är fel, så länge du är frisk i övrigt och inte extremt underviktig.

[Eja98]
0

Okej tack för alla svar! Jag tror jag väntar lite till och sen ska nog ta och prata med mamma så kanske vi kan gå till ungdomsmotagningen eller något sånt. Jag tycker dock som att det känns som att den är påväg för att jag har gått upp rätt mycket i vikt på senare tiden och växt mycket på längden.

mopsen12
3

Om du är orolig kan du alltid kolla upp! Jag fick min 17 år gammal och min farmor likaså.

MsSofieG
0

Jag fick min när jag hade varit 16 ett bra tag. Var bara skönt att jag slapp den så länge 😃

[Eja98]
0

Ni som fick den när ni var 16/17 år, gick ni till gyn/läkare, eller väntade ni bara? @MsSofieG  @mopsen12

mopsen12
0

#9 Gick till läkare av andra anledningar och då har det tagits upp ett flertal gånger men de avvaktade. De tog blodprov en gång om jag skulle ha någon ovanlig sjukdom som gör att mensen inte kommer (minns ej vad den heter) men det uteslöts då jag inte hade det. Som jag skrev så kan du alltid kolla upp om du är orolig! Det kanske känns läskigt men det kan ju vara värt om du är orolig.

[Eja98]
0

Okej! Nu när jag fått lite stöd här och från andra ställen känner jag mig faktiskt inte så orolig längre! Jag tror att jag avvaktar ett tag innan jag kollar upp