Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 3356 ggr
youandyou
0

Psykakut. Svar snabbt

Nu mår jag så fruktansvärt dåligt. 
Jag trodde jag inte skadat (skurit mig) sen i November -13 men de var visst fel. Har ju slått och bitit mig själv ochså. SÅ fortfarande inte fri från de.  Jag har bara sån lust till att göra de nu.. Jag vill inte men känns som känslan ska gå över styr.. 
Jag går redan på  öppenvården och de sa jag skulle vända mig till psykakut om jag mådde dåligt under helgen. 

Alltså igentligen vill jag inte leva. Men sen kommer de att jag visst vill. Men känns som jag inte orkar länge till.. 

Om jag går till psykakut i malmö. Va kommer hända då !?  Snälla kan någon svara snabbt. Någon som varit där ?? 

Kan dom lägga in mig för natten (säga de bara ska ha mig under natten) men sen inte släppa ut mig igen ? 

Tillägas är väl att jag är 19 om 13 dar..

JonnaCecilia
5

Gå till psykakuten. Det ska mycket till för att de ska lägga in dig och hålla dig mot din vilja, speciellt när du har kontakt med öppenvården, så jag tror inte du behöver oroa dig för det. Ta hand om dig, du är värdefull

Josephiine90
0

Ta kontakt med psykakuten, vet inte hur det är i malmö, men här i sundsvall får man träffa sköterskor och kurator och prata om vad som pågår, sen gör dom en bedömning om ditt tillstånd och oftast kommer man fram till ett beslut tillsammans. Ta hand om dig, och sök hjälpen som finns <3

[Tuulikki]
1

Vi PM:ade ju lite fram och tillbaka men jag råkade radera konversationen, så du TS får gärna PM:a mig igen och berätta hur det gått. Kram!🌺

Cindy S
1

Du ska veta att du är en bra människa och att du har en svaghet som denna inte gör dig till en dålig person. Det kanske du redan vet, men jag ville påpeka det ändå.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

youandyou
0

#3 Jag gick aldrig dit.. Pallar inte någonting nu, bara går och väntar tills jag får hjälp. Allt skiter sig just nu. 

#4 Tack för de fina orden.

lilly82
5

Du kan inte vänta på hjälp.. om du inte talar om för proffsen om hur du mår, hur ska de då kunna hjälpa dig? 

Du tänker helt fel här kan jag säga…

youandyou
0

De vet ju hur jag måt om jag går hos öppenvården? Vänta på hjälp ? Kan jah visst då de sagt att de ska hjälpamig. Du vet nog intw ens hur de är att må dåligt. Du vet inte hur lång tid de tar.

Aleya
2

#7 kan av egen erfarenhet säga att man måste piska på sjukvården. Särskilt psykiatrin. Så vänta inte utan ta tag i detta och begär hjälp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
4

#7 Nej, nej och åter nej. Det är de som driver och trycker på som får hjälp, inte varenda kotte som hör av sig och säger att de vill ha hjälp. Varför? För att det finns helt enkelt inte resurser att ge alla som hör av sig om att de mår dåligt en hög kvalité av hjälp. Fokusen ligger på de som bedöms vara i stort behov av det. Min mamma bad om hjälp för mig första gången när jag var sj7u(!) år gammal och fick först mer rejäl hjälp när jag fyllt 24(!). Det är vanskligt att det ser ut på det här viset men det finns inte resurser, tid, pengar eller möjlighet till annat som det ser ut i Sverige idag. Man måste understryka gång på gång att det är akut och att man måste få hjälp omedelbart annars hamnar man på en väntlista där man kan sitta tills håret blir grått medan andra får hjälp.

Vill du ha hjälp måste du ta ansvar för ditt eget liv och se till att det händer, annars kan du sitta och vänta förgäves om du tror att det kommer ske av sig själv. Tråkigt, men så ser det ut.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Josephiine90
0

#10 Så du har varit i kontakt med dom? Det är bra! Ett steg i rätt riktning :) 

Skulle du få träffa någon eller vad sa dom?

Aleya
0

#10 detta var dock inte för att vara elak jag sa som jag sa. Utan jag ville bara visa att du är inte ensam. Du kan ringa efter två veckor och fråga hur det går är mitt förslag. Då kan det bli fart på dom. Och säg gärna att du inte mår bra heller.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

youandyou
0

Jag har redan varit på omdömessamtal, blodprov och urinprov.  Och på min remiss dit stod där AKUT på. Och hon sa själv att hon skulle försöka snabba på de så snabbt hon kan då man både märker och ser på mig att jag mår mycket dåligt.

Josephiine90
0

Vabra, då verkar du ju komma nånstans! Det är starkt gjort att söka hjälp, glöm aldrig det :)

Calcifer
2

#10 Du får nog förvänta dig att folk tar till den tonen om du är otrevlig när de försöker hjälpa…

Josephiine90
0

#15 Otrevlig skulle jag nog inte kalla henne, hon är väl uppenbarligen less, och när man är less eller deprimerad så blir det automatiskt en "less ton" på det man säger eller skriver.. Jag vet hur det är, är själv lika dan.

Calcifer
2

#16 Tyvärr får man ändå ta att andra inte reagerar med rosor och kramar. Så ser samhället ut.

Josephiine90
0

Jo så är det ju, men man kan ju faktiskt ta hänsyn till situationen också.

Karmatarerskanise
0

Oavsett mående får man hålla en god ton. Och svordomar är inte tillåtna.  Ett inlägg blev bortröstat och jag låter det ligga borta

vallhund
1

#13 Varför frågar du då om Psykakuten? I många landsting finns mobila team, om de tycker det låter allvarligt så kommer dom hem till dig för bedömningssamtal, om dom anser det nödvändigt  skjutsar dom dig till psyk.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

youandyou
1

Men de finns inte här nere. För att de var helg. Och öppenvården sa att jag skulle vändq mig dit när de var helg oh jag mådde dåligt. Pallar inte att alla ska hålla på och dumförklara mig och leka duktiga här inne. Vissa användare är alla grymt trevliga emot och sen mot andra så e de bara dumförklaringar, "jagärbättreändig".

fladdy
1

#21 indeed

aaaaaaaaaaaangelina

Allt oviktigt
4

#21 Jag tror inte att någon försöker dumförklara dig.

Det jag tror att folk reagerar på är att du först skriver om psykakuten och sedan beslutar dig för att inte ta dig dit.  Antingen är det akut och då tar man sig till psykakuten, oftast med hjälp. Och är det inte akut kan man vänta på öppenvården.

Personerna som skrivit här vill nog bara hjälpa dig och trodde att du behövde lite hjälp för att våga söka hjälp. Nu vet alla att du redan hade kontakt inom öppenvården och inte behövde pushas för att söka hjälp. Att ta första steget när det gäller att söka hjälp är läskigt för många