Fråga om p-piller/mens
Vet inte huruvida det här kommer att vara förståeligt eller ej. Men fråga gärna om ni undrar vad sjutton jag menar. 🤪
Käkar p-piller sedan ett par år tillbaka och sköt nu sist fram mensen genom att direkt börja på en ny karta. Jag vet att när man börjar på sockerpiller är du skyddad om du ätit pillren innan som du ska.
Frågan lyder: Jag glömde ett piller häromdagen och tog den kanske sisådär 20 timmar för sent. I och med att jag sköt på mensen, är jag skyddad nu ändå eller har det "börjat om" så att säga så att jag måste äta kartan och inte förrän vid sockerpillren är skyddad utan de vanliga pillren.
Kommer självklart att skydda mig extra om det är oklarheter.
Hoppas ni förstod, annars ber jag om ursäkt!
Det tar inte en hel karta innan man blir skyddad när man börjar med p-piller, är ungefär 1 vecka, sedan är man skyddad.
Så hade jag varit dig hade jag använt kondom en vecka nu för säkerhets skull.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du bör skydda dig med kondom i en vecka som vanligt när man missar piller.
#1 Så du menar att du kan äta piller en vecka och sedan skippa dem en vecka och då vara skyddad? Eller hur menar du nu?
#2 Okej, tack för svar! Som jag trodde, men kunde inte låta bli att fråga då tanken dök upp i huvudet. :)
#3 Menar det jag skrev 😉(skämtosido) Vet inte hur du fick ut ditt svar från #1? Får inte riktigt ihop det 😛
Jag menar att det tar inte en hel karta innan man blir skyddad som jag tolkar ditt inlägg som att du menar 🙂
Menar samma som #2 fast viss annan formulering.
#4 Nej, det var inte så jag menade. Därav funderingen över ditt svar.
Det jag menade var att när du ätit en karta så är du ju skyddad över sockerpiller-perioden och undrade därför om det samma gällde om du sköt på mensen men säg efter 4-5 pillerveckor missar ett piller.
#5 Men du är skyddad även över sockerpillrena efter ätit p-piller en vecka, är så jag menade 🙂 Då har du fullt skydd.
Missar du en tablett med så många timmar hade jag skyddad med kondom, tror det är inom 12 timmar efter man glömt som man inte behöver det.
Ska stå om du läser om just den sorten du har 🙂 Gjorde det i alla fall när jag åt p-piller 🙂
Alltså, efter en vecka är du skyddad och behöver inte använda kondom ihop med dina p-piller. Som Frida säger, men missar du ett piller med för många timmar så måste du igen använda kondom i en vecka (trots att många säger 3 dagar tydligen, beror nog på pillret).
Du är skyddad till 99,9% med p-piller hela månaden, även de 4-7 dagarna du äter sockerpiller.