Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 13467 ggr
Bananbullar
0

Vad är detta för utslag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått konstiga utslag på ena långfinger som jag har haft där i en vecka nu. De är små, hudfärgade små blåsor (?) som kliar. Jag tycker de blir fler. Hade liknande för ett tag sedan, men då fick jag bara tre stycken som försvann lika plötsligt de kom. Den här gången har jag betydligt mer. Och de finns bara på denna yta som är markerad. Vad är det?

starhawk
0

Jag fick nåt likadant en vinter, en väninna till mor sa att det var köldskador, dom försvann lagom till våren. Men har även fått liknande på senare tid men dom varade aldrig länge, vet inte riktigt vad det är men dom är ganska harmlösa och försvinner efter ett tag, jag har för mig att Hydrokortisonsalva fungerade rätt bra på dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Maria
0

Jag har fått liknande blåsor på fingrarna varje sommar så länge jag kan minnas. Oftast på insidan fingrarna precis som på din bild.

Förr sa man att det var mul och klövsjuka😃

Jag har aldrig frågat vad det kan vara för det har bara kommit om somrarna.

/Maria

Bananbullar
0

Jag tycker dom är sjukt irriterande! Och kliar mycket gör dom med. Får nog ta mig till apoteket. Trodde jag skulle klara mig utan (har väldigt ont om pengar) men just nu blir jag galen! :(

starhawk
0

Mina har inte kliat direkt det är bara om man är där och river på dom, men lämnar man dom ifred så är det inget problem

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Maria
0

Japp, mina kliar också och så vattnar det sig när man river hål på dem. Ska bli spännande att höra vad de säger på apoteket.

/Maria

Emelie-E
0

Jag har dessa också och en sommar fick jag verkligen hela handflatan full av blåsor. Nu har jag ett gäng i handflatan igen, men denna gången har jag inte ont av dem alls. Jag har även på (under) en tå, så där sätter de sig gärna också. Jag minns inte vad de heter, men typ alla mina systrar och mamma har dessa blåsor. När jag var hos läkaren så gjorde de ingenting och fick bara tips på någon salva som absolut inte gjorde det bättre. Så tror inte man kan göra så mycket åt dem mer än att låta de vara. De försvinner till slut.

Bananbullar
0

#7 Precis såna är det! Då vet jag iallafall vad det är för något som har dykt upp. Tack :)

Bananbullar
2

"Det tycks finnas ett samband mellan ökade besvär och perioder med stress"
samt
"Minimera kontakten med schampo, tvål och diskmedel."

Kanske är bovarna bakom problemet, får hoppas att de försvinner iallafall när sommarjobbet är över om 10 dagar. OM det är det som är problemet.

[SisselaJ]
0

Åh jag tycker det ser ut som skabb! 
Det sätter sig på fingrarna på kvinnor, men det brukar sprida sig snabbt och vara mer på insidan mot handflatan. Det är inget roligt att ha! 
Men det är ju svårt att säga på en bild, det kan ju också vara exem eftersom du tyckte det stämde in på beskrivningen.

Skabb kliar väldigt mycket, speciellt på nätterna och är väldigt smittsamt. Kan ju vara bra att ha det i åtanke ifall det skulle sprida sig mycket och bli värre!

Bananbullar
2

#10 Skabb tror jag inte att det är. Men ska ha det i åtanke också :)

[rumelle]
0

Ser ut som de "värmeutslag" jag brukar få på fötterna och ibland på händerna varje sommar när det är varmt väder. Det blir som små vattenblåsor som kliar som sjutton och det enda som lidrar är iskallt vatten. Brukar gå över av sig själva. 
Men om du är orolig är det kanske bra att kolla upp det.

Ekollonsoppa
0

#0: Hej!! Får EXAKT, likadana. Får dem på insidan av fingrarna. Själv kopplar jag dem till typ smutts? Brukar typ varit och herjat i sand innan jag fått dem. Hmm. Jättetjatigt när man nuddar saker med dem också! :( Piper till varje gång. Gör jätteont.