Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 1603 ggr
kaninälsaren00
0

bröstcancer / knöl??

hej, jag har hittat en knöl eller nått precis under min bröstvårta. 

den är ganska stor och bucklig, kan detta vara cancer? :( 

// orlig tjej!

Maria
0

Det kan vara en svullen körtel men du ska absolut undersöka detta.

/Maria

ChristineL
0

Ja, kolla snarast!

H-lena
0

Hur gammal är du? Är du i tonåren/ dina bröst fortfarande växer så är det det du känner. Jag hade också såna när jag började få bröst. Inget att oroa dig för. Är du däremot fullvuxen så kan det vara värt att kolla upp.

kaninälsaren00
0

Jag är 14 år, har ganska stora bröst ivanliga fall (80B)

Karmatarerskanise
0

Oftast är knölar i brösten fettknölar som är ofarliga. Men man ska alltid kolla upp det.

H-lena
0

Då är det ingen fara. Har du likadant i andra bröstet? Bröstcancer får man i princip inte när man bara är 14 skulle jag tro, isf väldigt ovanligt.

Miniland
0

Tror det är ofarligt, men kan ju vara bra att kolla för säkerhetsskull. Jag själv åkte till vårdcentralen för kände knölar när vara cirka 15 år. Det var ingen fara och det var  så skönt att få höra det, så man slipper gå och oroa sig.  :)

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

ChristineL
0

#6 - Ja, det är ovanligt men inte något att utesluta utan ordentlig undersökning. Tyvärr var det inte många år sen dom sa att det bara är kvinnor över 40 som får bröstcancer, och ännu är det först då man blir kallad på kontroll.

ChristineL
2

… Och män kallas inte alls.

kaninälsaren00
0

Ja har en lika fan i andra bröstet fast mindre..

Anonym
0

#10 Skulle tro att dina bröst fortfarande växer, att det är en hård boll i bröstet som gör ont när man trycker? Och när de växer så växer de oftast i ojämn takt, därav en större och en mindre, men kolla upp för säkerhetsskull.

H-lena
0

#11 Det var exakt det jag syftade på också . Inget att oroa sig för alltså! Men såklart om det känns bäst så kolla upp det.

kaninälsaren00
0

tack så mycket! har bokat tid nu! <3

Maria
0

#13 Det var bra det och jag är övertygad om att du kommer få bra besked😉

/Maria

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Genom att du är så ung är sannolikheten för bröstcancer låg, troligen dina körtlar i  brösten som utvecklas. Jag är säker på att du får bra besked efter din undersökning så du blir lugn.

Nåt som är bra att ta som god vana genom resten av livet är att tex när du duschar och tvålar in dig känna efter hur dina bröst känns.