Fråga kring Provera
Jag ska få börja med Provera nu efter att ha haft så kraftiga mens smärtor.. Började fundera lite kring detta. Med hjälp av detta läkemedel kommer jag att slippa mensen, detta tar väl bort risken/chansen(vad man nu ska säga?) att bli gravid?
Hörde nämligen att det kan komma mellanblödningar?
Vad konstigt, jag har fått den tabletten för att få en blödning så förstår inte hur det kan bli att mensen skulle försvinna?
/Christine
#1: Jag fick den för att utesluta mensen i 6mån-1år, vilket i alla fall var vad läkaren sa till mig.
#2 - Tycker det låter märkligt, ta upp det med läkaren, hur ska du äta det? Periodvis eller varje dag hela tiden? Det är ju inte ett preventivmedel så jag skulle inte heller använda det som det.
/Christine
#3: Nej jag undrade mest hur det fungerar.
Jag ska äta 2 tabletter per dag. Han sa aldrig något om att jag skulle pausa för att få mens.
#4 - Jag tog en tablett om dagen i tio dagar, fick en "falsk" blödning för att kunna äta pergotime för att få ägglossning. (vi försökte bli gravida och jag har pco och väldigt få ägglossningar/år)
/Christine
#5: Jag skulle få detta läkemedel mot mina kraftiga smärtor som tros vara en början/lindrigare endometrios..
Jag fick Provera, för att få ordning på mensen, då jag blödde länge och mycket, med bara få dagar utan mens. Jag fick ta i tio dagar och sedan fick jag en rejäl mens och så en tiodagarskur till efter en månad. Sedan höll sig mensen "normal" ungefär ett halvår, sedan fick jag ta en ny vända.
#7: Jag har i vanliga fall väldigt "kort" mens, 2-3 dagar. Men med tanke på att jag får sådan mensvärk som gör att jag inte kan röra på mig, spyr och kan inte få i mig någon mat, känns seriöst som om jag ska dö dessa dagar. Värktabletter hjälper inte mig längre heller.
Och med tanke på dessa symtomerna så sa läkaren att mensen inte åker ut ur kroppen som den ska utan det tyder på att en del av den även åker tillbaka in i äggledaren och vidare ut i kroppen.
#8 Tycker du ska fråga din läkare igen. Läkaren ska ju förklara ordentligt för dig, hur hen har tänkt sig det hela, eftersom alla läkare ordinerar på olika sätt. Om du tycker det läkaren sagt låter konstigt kan du alltid be att få träffa en annan läkare för ett andra utlåtande. Sedan kan du läsa på i FASS också :
http://www.fass.se/LIF/result?query=Provera&userType=2
Inte för att det stod så mycket där.
#9: Jag vet ju vad min läkare sagt till mig och hur jag ska göra.
Jag ska ta detta läkemedel för att utesluta min mens så som jag blivit tillsagd att göra.
Det jag ville veta genom denna tråd var risken för att bli gravid eller inte.
Tycker ändå (fast att du vet vad din läkare sagt) att du ska dubbelkolla, jag har PCOS och käkade provera (har precis slutat) för att få fram en "fejk" blödning. Som att kroppen skulle fatta galoppen att man ska blöda en gång i månaden. Jag tog 14 dagar, sen 14 dagars uppehåll osv.. Provera förhindrar ägglossning så du kan inte bli gravid om du äter Provera, iallafall vad jag har förstått efter att läst mig till det på olika sidor och på fass.se
#11: Tack för svar, var precis det jag var ute efter att få veta! :)
Jag har annars regelbunden mens och har haft det ett par år. Har ätit p-piller, men med tanke på att de jag har kan utvecklas till att jag ev. inte kan få barn i framtiden valde min läkare att jag skulle prova på det här, vilket skulle vara så att jag inte får större problem med livmodern/äggstockarna än vad jag redan har idag.
Har aldrig hört att Provera ska verka på det sättet, men kan tänka mig att beroende på vad man har så verkar Provera olika. För dom som har t.ex PCO/PCOS framkallar det mens, men i ditt fall kanske den hindrar mensen.
Taget från fass.se:
Symptomlindring vid endometrios: 5-10 mg dagligen. Behandlingen skall pågå tills kliniska tecken på endometrios försvunnit - i allmänhet 6 månader eller mer. Vid småblödningar, som kan uppträda speciellt i början av behandlingen, ökas dosen med 5 mg dagligen. När blödningen upphört, kan försök göras att sänka dosen igen.
Är det endometrios du har så kan jag nu förstå din läkares utlåtande :)
Du slipper säkert mensen men jag skulle inte lita på att det är ett bra skydd mot graviditet.
Jag har PCOS och har endast ätit provera för att få stopp på rikliga blödningar eller att lura kroppen att få till en blödning om det gått väldigt lång tid med mensen.
Provera förhindrar ägglossning. Utan ägglossning kan man inte bli gravid.
Provera kan användas på olika vis beroende på dos mm. Äter man en större dos som TS beskriver så kan man medicinera endosmärtor. Men det finns många användningsområden på denna medicin.
Provera är som nämnts heller inget preventivmedel, man kan bli gravid även om risken är låg. Mycket beror på dos etc. Min väninna som medicinerade endo och extrema blödningar fick en hög dos samt kombinerade ppiller som komplement.