Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 3665 ggr
Jeansen
0

Äter jag för lite?

Äter jag för lite tycker ni? Frukost/lunch - kvarg 500g: 430 kalorier Middag: En vanlig portion köttfärssås och spagetti. Jag tränar varje dag, springer och går små promenader också.

[Lupse]
0

Med tanke på att du tränar tycker jag du äter för lite. Vid viktminskning utan träning bör man inte gå under 1200 kcal och med tanke på att du tränar bör du nog inte gå under 1500 kcal. Men jag är ingen expert utan säger vad jag hört :)

Jeansen
0

Jag försöker gå ner i vikt, men jag blir ju väldigt hungrig på dagarna… Men om jag äter mycket går träningen till spillo och jag går upp i vikt istället… :-)

[Forest]
1

Hur dags äter du? Frukost? Lunch? Middag? ingen kvällsmat? Att gå ner i vikt är inte alltid lätt, men att skippa att äta är helt fel.

Ladydragon
1

är det inte så oxå att äter man för lite så ställer kroppen in sig på svält o då är det ännu svårare att gå ner i vikt…..

#2 tycker det låter fel att man måste vara hungrig för att kunna gå ner i vikt 🤔

tror det bästa är att du försöker få hjälp av en dietist eller liknande om hur du ska äta för o gå ner i vikt

Jeansen
0

#3 Jag äter frukost eller frukost/lunch, eventuellt något litet mellanmål och sedan middag, ingen kvällsmat. #4 Grejen är att jag förstår inte hur man kan gå ner i vikt av att äta. Det går inte in i mig liksom, jag tror att man måste äta mindre och träna bort alla de kalorierna man har käkat. Vilket jag gör också, jag springer bort allt det jag stoppat i mig.

[silkesnosen]
0

Du behöver en jämn näringspåfyllnad, annars sparar kroppen så mycket den kan för att den inser att den får för lite mat. Du behöver se till att äta fler mål. Det räcker att du drar ner på kolhydrater och äter fler mål som kan bestå av exempelvis ägg, grönsaker och någon frukt, så kommer du att gå ner av dig skälv. Det du just nu håller på med kan bidra till att du får ätstörningar.

Karmatarerskanise
1

Om du tränar bort det lilla du äter bryter du ner kroppen. Du behöver energi.

Bryter du ner kroppen kommer du ångra dig bittert.

[Daisy-Moa-Elsa]
2

Tränar man normalt eller mer kan man som fingervisning säga att man ska äta från en ca 2000 kcal och mer om dagen som kvinna ( ju hårdare du tränar ju mer energi behövs tillföras,  sen givetvis skiljer det sig även åt beroende på vikt/ ålder/kön/ längd) . Vill man gå ner i vikt så äter man givetvis mindre kalorier än man gör av med men man ska inte gå  på svält, då spar kroppen den energi den får in för den vet ju inte när den får mer så att säga. Så det gynnar inte en viktnedgång tvärtom.  Kroppen mår allra bäst av regelbundet enegriintag, 3 "större" mål, frukost, lunch och middag och där mellan 2-3 mellanmål för att hålla igång kroppens förbränning på bästa vis. Att äta som barn gör 😃

I våras behövde jag tappa ett par kilon så ökade min träning rejält och drog ner lite på mitt kaloriintag, dock låg jag ändå på varierande dagsintag mellan 1500-1800 kcal. Det kaloriintaget är vad många ha som normalintag utan träning. Kost och viktnedgång är en komplex värld, vad kroppen bryter ner fortast och omvandlar till energi, vad håller vi oss mättast på länge, hur mycket behöver vi av kolhydrater vs proteiner vs fett….kroppen behöveralla delar för att fungera så att helt utesluta något kan vara tufft. Sen finns det alltid lite kolhydrater i proteriner och vice versa. Om du känner dig osäker, boka en tid med en dietist eller en PT på ett gym, de kan lägg upp ett kostprogram och träningsprogram med och åt dig, som passar dig och din kropp.

tlover
2

#5 om man går ner i vikt beror inte på hur ofta du äter (till en viss grad) utan på vad du äter (och mycket annat men försöker göra det förenklat nu).

Tex skulle du äta chips, nötter och pommesfrites 6 mål om dagen skulle du lätt kunna äta för mycket men äter du mycket grönsaker, lagom med frukt, bra kolhydratskällor, bra fettkällor och bra proteinkällor så kan man mycket väl äta 6 mål om dagen och behöver inte ens vara hungrig (grönsaker tex fyller ut mycket mer per kalori än vad chips gör).

Kroppen behöver också kalorier för att driva den runt (hjärtat ska slå, temperaturen ska hållas i schack, matsmältningen ska funka etc) så man måste äta minst det för att man inte ska börja bryta ner muskler och inre organ, få stressymptom osv så jag hoppas verkligen att du inte menar att du tränar bort allt du äter för då måste du börja äta mer bums.

l'm back

pirri17
0

Och raska promenader i 1 timme för efter 40 min börjar kroppen och bränna! 3 gånger i veckan!

Brunett

Fridaaaa
0

Ja är för lite tycker jag.
3-5 mål/dag kör jag på (frukost, lunch, middag, ev 1-2 mellanmål), går ner ändå. Lagom portioner såklart.
Genom att äta håller man även igång förbränningen samt att kroppen behöver bränsle för att orka fungera.

#10 20 min har jag hört? Men samtidigt fungerar kroppar olika och läst med att kroppar börjar förbränna olika också. 
Men min förbränner bra i raska promenader före 40 min också 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.