Synliga ådror...
Jag undrar om det verkligen är normalt med synliga ådror och brustna blodkärl på benen när man bara är 27 år gammal?
Jag var 24 när jag opererade åderbråck för första gången.
/Maria
Hur kärl och bristningar framträder på huden och när i åldern de kommer är ofta ärftligt. Vissa får det tidigt och andra väldigt sent, hör gärna med din mamma om hur det var för henne.
Mvh. Silverhuldra
Jag är 21 och börjar se det på benen nu. Tror det har att göra med hur man sitter och inte så mkt med åldern. Att sitta med benen i kors tror jag är orsaken till att man får sådär över huvud taget. Så normalt och normalt, ja det tror jag att många har så i den åldern och även tidigare (som jag!).
um jag är 40 och sitter jämt med benen i kors dagarna i ända… så nä..
det har med ärftlighet att göra. Min sambo har opererat sig två ggr jag har inga tendenser till åderbråck what so ever.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag är snart 27 och har har en del synliga små kärl på benen och fötterna, speciellt på höger fot. Gissar att det beror på att jag ofta sitter med benen i kors.
saken är den att det uppstod efter att jag ätit en antidepp medicin så tänk om det var en biverkning efter den? Jag läste en gång att vissa mediciner kan påverka huden, t.ex att den blir tunnare?
Fråga din läkare om det med medicinbiverkning.
Har samma erfarenhet som flera beskrivet ovan, att det är genetiskt. Hade en granne när jag växte upp som hade enormt mycket och stora åderbråck på benen. Han satt inte med benen i kors, för han satt i princip aldrig. :-)
Själv är jag 46 och har inte minsta antydan till något åderbråck.
Jag började kunna se mina kärl riktigt tydligt redan när jag var 18. Nu är jag 23 och det har blivit mer så det sitter nog mycket genetisk och inte riktigt vad man sysslar med. Men vem vet, jag kanske har gjort något som "framkallat" dom tidigare :)