Hjälp mellanblödning!!
Hej! Jag är 12 år o fick mensen när jag var 11 år. Den var oregelbunden till för några månader sedan. Och jag har ALDRIG haft en mellanblödning. Och nu när jag vakna imorse så var det en brun fläck i trosorna, jag trodde först att jag bajsat på mig. Varför går jag mellanblödningar ?! Kan det vara farligt ?!! Jag är hypokondriker och tror såklart att jag precis har fått min dödslott! ;-) Tack på förhand!
Senaste mensen jag hade fick jag 4 juli. Sen så varade den i ca 5 dagar ( är den vanliga tiden )
Jag blöder ganska mycket, när jag går på toa så är kisset rött ( vilket det brukar vara när jag har mens ). mängden är ungefär som en vanlig mens.
Mensen kan fortfarande vara lite oregelbunden eftersom du inte haft den så länge, även om du tycker att den varit regelbunden några gånger nu.
Jag fick dock mensen för ofta (var tredje vecka) pga järnbrist, så om det fortsätter såhär så kan det vara något att kolla upp. Men det är inget farligt.
Annars rekommenderar jag att du kontaktar ungdomsmottagningen om du är orolig, dom brukar vara väldigt duktiga på att lugna och besvara frågor.
Men mellanblödningar är inget farligt.
//Jessie
Okej :-) Jag har varit väldigt orolig denna veckan, kan det vara det som påverkar?
Kissar du rött måste du kontakta vården. Urinen ska inte ändra färg vid mens, och absolut inte vara röd.
Det är aldrig blodrött, mer åt det rosa hållet
Det blir ljusrött när jag har mens, det är bara då som jag har rött, aldrig annars
Det händer ibland när jag går på toa dom två första dagarna när mensen är som rikligast
Mitt kiss blir också lite rödare under mensen, eftersom det "tar med" lite av mensblodet när man kissar. Kissar man blod är det en annan sak.
Om man är stressad eller orolig så kan mensen påverkas.
//Jessie
Det händer ALDRIG annars, bara när mensen är riklig, då borde det väl ändå bero på att mensen o urinen blandas? :o
Använder man menskopp eller tampong så blir inte kisset rött. Däremot om man använder binda så kan det ligga kvar lite blod i slidan i väntan på lite extra för att rinna ner., så det kan vara det som följer med när du väl väljer att kissa. Jag hade det så iallafall när jag använde binda förr, kan använda någon gång nu med i nödfall men ogillar känslan av att det rinner.
#16 Okej, tack för svaret :-) varför tas så många inlägg bort från tråden, jag blir helt förvirrad ;-) ?
Så lite så :-) Det med inläggen kan jag inte svara på, en bugg kanske?
Inlägg från en medlem är bprttagna eftersom medlemmen inte är välkommen här.
#18 :-) #19 okej :-)
Jag som haft min mens regelbunden i många år fick för ett par månader sedan mensen en vecka för tidigt. Det låter som du råkat ut för något liknande :) Även om man har mens 12-13 gånger per år så har man kanske bara ägglossning 10 gånger per år och de menserna när man inte haft ägglossning kan vara lite annorlunda, både komma för tidigt och för sent.
Håll koll på om det är att du "kissar" rött eller om det är att det kommer med mensblod bara. För det senare är vanligt om man använder binda som många redan sagt :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#21 Okej :-) Den verkar avta nu, har knappt kommit nått. Tror ni att detta kan påverka när min mens kommer, eller kommer den att komma i tid även om jag har haft en mellanblödning?
#22 Det är nog omöjligt att svara på. Var det en mellanblödning bör den ju inte påverka mensen för mkt, men är det en tidig mens så kommer nog mensen senare.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Hur vet jag om det är en tidig mens eller mellanblödning? Det är ju mindre än en vanlig mens, men det kanske kan bero på att den kom för tidigt (?). Den håller fortfarande på, men är typ bara en droppe per dag. Den är brunaktig.