Tatueringar i vården
Jag har en fundering jag tänkte kolla om ni har ett bra svar på. Jag har alltid velat tatuera in en bild och går ni i allvarliga tankar kring detta. Det kommer ske men jag har fortfarande inte svårt med var jag ska placera den.
Hur bemöts man i vården när man har tatueringar som syns när man är sjuksköterska? Jag tänkte mig om man har tatuering på underarmen eller liknande som syns när man har arbetskläderna på sig? Är det ok? Hur fungerar det? Jag studerar just nu till sjuksköterska och vill inte att något sådant här ska skapa problem för mig i framtiden. Isåfall sätter jag den på ett ställe som inte syns när man har arbetskläder på sig.
Finns det några sjuksköterskor här inne som har tatueringar eller som vet hur det är när man har tatueringar inom vården?
Har inga egna erfarenheter, mer än flitig pat i vårdsnurran, och jag har stött på både vältatuerade och piercade sköterskor. Piercingar etc får de plocka av sig av hygienskäl, men tatureringarna verkar absolut vara accepterade. Har sett nån kille med typ hela överkroppen gaddad, han jobbade på akuten. 🙂
sett många med armarna täckta av tatueringar så det skall inte vara problem, så länge de inte har något stötande motiv antar jag.
Jobbar inte inom vården, men är rätt ofta in på sjukhuset och tar prover och så. Jag har sett flera med tatueringar, så det borde inte vara något problem tycker jag.
//Jessie
En god (kvinnlig) vän har täckt mycket hud, hon jobbade inom psyk först. Nu steriliserar hon intrumenten på lasarettet och syns iofs inte lika mycket. Men ingen har klagat eller sparkat henne för det.
Tror det är mer accepterat numer. Man höjer inte ögonbrynen lika mycket, möjligen vid ansiktstatueringar.
Det är överlag accepterat med såväl synliga tatueringar och piercingar inom vården. Har aldrig hört talas om arbetsgivare som sagt något om det och mina tatuerade arbetskamrater har aldrig fått negativa kommentarer från patienter heller. Själv har jag ansiktspiercingar, inga problem det heller (piercingar är ok utifrån hygiensynpunkt, som ett tillägg till det #1 skrev).
jag pluggar till undersköterska och jag jobbar även på ett äldreboende. jag har aldrig fått några komentarer i skolan ang att man ska skyla sina tatueringar, Jag har på underarm och vad som syns när jag har arbetskläderna på mig.
många av dem äldre där jag jobbar tycker det är jätte kul att titta på mina tatueringar och frågar ofta om dom och om jag har fler så får jag visa dem andra med :P
Jag hade min praktik på Lassarettet och inte heller där möttes jag av onda blickar varken hos personal eller hos patienterna. även här så tyckte patienterna snarare det var fint och intressant att fråga om dem.
Sedan så kanske man inte ska ha utmanande tatueringar på ställen där det syns, heller tycker jag inte att man ska tatutera ansiktet om man jobbar inom vården.
Men jag tror inte att du behöver vara orolig för framtida yrke inom vården. =D
Charlotta-B
Jag tycker helt och hållet att det beror på vilket motiv eller text det är. Som ett exempel är vården till för alla, och jag skulle personligen ta väldigt illa upp om jag behandlades av någon som hade tatueringar som indikerar xenofobi hos personen i fråga. Och jag skulle inte bara ta illa upp för egen räkning, utan alla andra som kommer från andra länder och tvingas möta sånt i vården.
Självklart handlar det om motivet! Jag hade tänkt göra något så oskyldigt som tassar dock så tror inte att någon kan ta illa upp för det :)
Jag har inte märkt av något negativt kring personal med tatueringar, varken bland andra Medarbetare eller patienter.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Jag har jobbat i vården i 25 år och det är många som är tatuerade numera. Både patienter och personal😉
/Maria

Jobbar som undersköterska på ett äldreboende sen några år och har två synliga en minnens tatuering på underarmen och en familjetatuering på halsen har aldrig fått höra något negativt från varken de gamla, personalen eller anhöriga. Hörde heller aldrig nåt när jag jobbade på sjukhus. Tror att detta med tatueringar överlag är mycket mer "accepterat" i dagens samhälle, men sen tycker jag aldrig oavsett yrke att du ska ha provocerande tatueringar som inte går att dölja.