Tatueringar i vården
Jag har en fundering jag tänkte kolla om ni har ett bra svar på. Jag har alltid velat tatuera in en bild och går ni i allvarliga tankar kring detta. Det kommer ske men jag har fortfarande inte svårt med var jag ska placera den.
Hur bemöts man i vården när man har tatueringar som syns när man är sjuksköterska? Jag tänkte mig om man har tatuering på underarmen eller liknande som syns när man har arbetskläderna på sig? Är det ok? Hur fungerar det? Jag studerar just nu till sjuksköterska och vill inte att något sådant här ska skapa problem för mig i framtiden. Isåfall sätter jag den på ett ställe som inte syns när man har arbetskläder på sig.
Finns det några sjuksköterskor här inne som har tatueringar eller som vet hur det är när man har tatueringar inom vården?
Har inga egna erfarenheter, mer än flitig pat i vårdsnurran, och jag har stött på både vältatuerade och piercade sköterskor. Piercingar etc får de plocka av sig av hygienskäl, men tatureringarna verkar absolut vara accepterade. Har sett nån kille med typ hela överkroppen gaddad, han jobbade på akuten. 🙂
sett många med armarna täckta av tatueringar så det skall inte vara problem, så länge de inte har något stötande motiv antar jag.
Jobbar inte inom vården, men är rätt ofta in på sjukhuset och tar prover och så. Jag har sett flera med tatueringar, så det borde inte vara något problem tycker jag.
//Jessie
En god (kvinnlig) vän har täckt mycket hud, hon jobbade inom psyk först. Nu steriliserar hon intrumenten på lasarettet och syns iofs inte lika mycket. Men ingen har klagat eller sparkat henne för det.
Tror det är mer accepterat numer. Man höjer inte ögonbrynen lika mycket, möjligen vid ansiktstatueringar.