Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: fysisk-hälsa
Läst 6891 ggr
Bananbullar
4

Svårt att andas av alkohol

Jag har blivit "diagnosiserad" med vcd (vocal cord dysfunktion) för ungefär 4 år sedan. Jag fick lov att ge upp min tenniskarriär pga detta. Symtomen kom när jag ansträngde mig och ibland var de värre och ibland mindre. Jag hittade aldrig något samband mellan "attackerna", utan kom helt utan mönster.

Idag är jag 21 år och lider fortfarande av det här. Har kommit fram till att om det är kvavt/varmt ute är det jobbigare att andas om jag anstränger mig. Att sitta i en bastu går inte. Men fortfarande är det vissa dagar det är enklare att andas, och andra svårare, utan någon egentligen orsak.

Men nu till min fundering. Kring det senaste året har jag ibland fått svårt att andas i samband med alkohol! Ibland känner jag det efter bara en cider, att det blir tyngre att andas, men så kan det försvinna helt efter ett tag. Ibland känner jag ingenting på hela kvällen, tills jag får svårt att andas vilket kan följa med att jag får panik - vilket skapar ännu svårare att andas - vilket skapar mer panik. 
Detta har hänt några gånger och det enda som hjälper då är att jag antingen får vara själv och lugna ner mig i lugn och ro. Eller att någon håller mig sällskap och bara pratar om alldagliga saker så att jag kan fokusera på någonting annat.

Jag tycker detta är mycket irriterande och undrar om alkoholen och vcd kan ha något samband med varandra? Eller handlar det om någonting annat som gör att jag ibland får svårt att få luft? Det är väldigt obehagligt, även om det är mest obehagligt för de i min omgivning som oftast inte förstår vad som händer.

Tankar, funderingar, åsikter? Eller någon som vet var jag kan skriva för att få bättre svar?

(Visste inte riktigt vad jag skulle lägga den under för rubrik)

Karmatarerskanise
2

Jag reagerar ibland genom att svullna i halsen, kraftigt. Har dock bara märkt det i samband med öl och det hände oftare när jag var yngre.

Svullnar så mycket att hela min röst förändras. Men det har alltid gått över. 

Om din diagnos har med det att göra borde du fråga läkaren om.

[silkesnosen]
4

Alkohol påverkar ju hela din kropp..muskler till hur signaler skickas i hjärnan..till hur de samarbetar. Det är ju troligen fult logiskt. Jag skulle givetvis undvika alkohol. Alkohol är ju ingen livsnödvändighet.

nlinds
1

Min sambo blir likadan, speciellt när han druckit whisky. Han får utslag över hela kroppen och får svårt att andas, dessutom lider han av astma så det gör inte saken bättre..

Jag kan få svårt att andas när jag dricker sprit, men aldrig när jag dricker öl/cider eller liknande.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi