Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 10268 ggr
anonymous-
1

Behandla svamp under antibiotikabehandling?

Hej, jag har vad jag misstänker fått svampinfektion i underlivet som troligen är antibiotikan som har triggat igång det. Det är irriterat, kliar, blygdläpparna är svullna och det är rött runt slidan och på blygdläpparna.  Har även fått mer vita flytningar än vanligt.

Jag ska ta antibiotika 750 mg i 10 dagar, har 5 dagar kvar att inta det. 
Jag undrar om jag kan behandla mig redan idag då jag inte står ut med kliandet eller om det är bäst att försöka stå ut och behandla mig efter antibiotika behandlingen är klar? 

Jag var på apoteket idag och köpte Pevaryl Econazol  som jag blev rekommenderad av  en apotekare, undrar också om ni har några erfarenheter av den.

Jag kan tillägga att jag aldrig har haft svampinfektion tidigare, inte vad jag kan minnas i alla fall. Pratade med min läkare via telefon och hon sa att det 100% var antibiotikan som orsakat det och att jag skulle gå till apoteket. Brukar man inte gå till en gynekolog första gången man misstänker att man har fått det?  Eller ska jag gå efter vad min läkare säger till mig?

Karmatarerskanise
0

Man ska aldrig behandla något innan det är kollat. Men visst låter det som Svamp eftersom du äter antibiotika.

Själv hade jag vätat till efter avslutad kur innan jag behandlade det för att minska risken för att det kommer tillbaka.

Är det både salva och vagiatorer?

anonymous-
0

Det stämmer Hera, det är både salva och 3 stycken vagitorier.

Jag funderar på att behandla det efter jag har avslutat antibiotikan. 
Men jag undrar om det kan försvinna av sig själv, och om jag fortfarande ska behandla mig om symptomen försvinner efter dessa 5 dagar?

Finns det någon bra huskur som kan lindra svedan och kliandet under den här tiden så skulle jag vara tacksam för all tips jag kan få. Just  nu har jag på mig min mans kalsonger och en kjol då det verkar underlätta besvären lite. 

Det som oroar mig lite med att vänta 5 dagar till är att det blir tätt inpå då min mens förväntas att komma, hur blir det med att behandla sig samtidigt som man har mens? Eller det har kanske ingen betydelse?

Karmatarerskanise
0

2 Försvinner symptomen ska du inte behandla. Svamp kan läka ut av sig själv, men långt ifrån alltid. 

Jag har hört att filmjök kan lindra.

Hur det är med mens vet jag inte. Läs bipacksedeln.

Ladydragon
1

Kan du så vänta tills du är klar med antibiotika kuren….tror man inte ska behandla när man har mens…kolla bruksanvisningen 

ett tips som kanske kan lindra lite är att tvätta underlivet och sen ha på lite badolja själv använder jag Acos bad o duscholja

Bill&Bull
0

Se till att lufta underlivet så mycket som går, smörj med irritationsdämpande salva, bepanthen funkar för mig. Jättebra mot irriterad hud och ev sprickor.

||My Love For Animals Is Immortal||

oh-la
0

när jag åt en längre kur antibiotika sist fick jag också som du. jag testade en tampong med filmjölk som Hera nämnde, och det lindrade faktiskt! bättre än pevarylen eftersom det sved så jag trodde jag skulle gå under.

Ladydragon
0

#6 ja Pevaryl är ökänt för att det kan svida ordentligt…alternativet är att prova Canesten istället  eller vanlig tablett 

man brukar rekommendera ett besök hos en gynekolog när man får Svamp första gången…dock är min erfarenhet att så tycker inte gynekologerna själva utan dom tycker att man ska prova med salva först o se… 🤔

sen finns det även behandling med 1 tablett som tas via munnen…finns nu som receptfri behandling (Diflucan) 

så funkar inte krämen så kan du ju eventuellt prova tabletten istället…

Karmatarerskanise
0

#7 Jag har aödrig hört en gyn säga att man ska testa själv med behandling om man aldrig fått diagnosen. Det är jyst första gången en läkare bör konstatera Svamp, så man inte felbehandlar. Efter det är ddt lätt för patienten atg känna igen symtomen.

Ladydragon
0

#8 jättebra att du har sluppit detta och jag hoppas andra slipper det oxå…

men tyvärr är det i alla fall så jag har blivit bemött….sökte Gyn första gången ajg fick svamp…fick ett ungefär vad gör du här gå ner till Apoteket och köp salva än störa oss
fick söka igen efter några år då jag blivit resistent mot Svamp salvorna återigen gå ner o köp salva….suck 

men jag har fått ett bättre mottagande på min vårdcentral där jag har fått utskrivet medicin (Diflucan) som man tar via munnen (tablett) 

sen oxå när man väl har Svamp och inget funkar så blir i alla fall jag lite desperat då klådan verkligen driver en till vansinne…

anonymous-
0

Tack för alla svar.

Tydligen har jag fått 4 dagar för tidig mens upptäckte jag idag men mensen är lite ljusare i färgen än vad den brukar vara. Kan det bero på svampen eller antibiotikan? Hittade inget om detta i bipacksedeln eller så har jag missat det.
Kanske ska tillägga att jag inte direkt har någon mensvärk heller som jag brukar ha. 
Tänkte om tampong är bäst att använda så att man inte irriterad underlivet för mycket?

Förlåt med så många frågor, men har aldrig haft problem med underlivet tidigare så jag har inte direkt någon erfarenhet själv.

Ladydragon, du är inte ensam om det. Jag ringde till dom idag men fick svaret att testa salvan först och om inte det hjälpte så skulle jag återkomma. 

Jag har köpt bepanthen salva och det har lindrat mycket av besvären, som det känns nu så verkar det gå över sakta men säkert. (peppar peppar)

Karmatarerskanise
0

Om du dessutom har förändrat mensmönster råder jag till en gynkontroll.

Tant Grön
0

#2 Du undrar om det finns någon huskur. Om klådan sitter utvändigt så kan du blanda ca en halv tesked bikarbonat med en halv kopp vatten och badda/tvätta med det. Gör det ett par gånger och skölj med vatten. upprepa 2 - 3 gånger per dag.  Vet inte om man kan ta det invändigt. Jag skulle nog inte göra det.

oh-la
0

#12, fast Svamp beror ju på att pH i i underlivet blir för högt när antibiotikan dödar av bakteriefloran i underlivet som producerar mjölksyra och sänker pH. Bikarbonat är ju i sig pH-höjande, vilket snarare skulle göra det till en ännu gottigare plats för svampen. det man vill göra är att sänka pH igen i så fall.

Tant Grön
0

Bikarbonat är svampdödande.

Tant Grön
0

Och stillar klåda