Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 2676 ggr
akittehmonster
0

UVI - hjälp

Fått urinvägsinflamation för 2  gången dom 2 senaste månaderna, men inte suttit på kall mark och kissat efter sex. Vad kan vara orsaken?
många säger att man ska dricka vatten så går det över, stämmer det? Eller C vitamin berika saker för att sura ner Ph-t 

Förra gången höll den i 2-4 dagar och jag åt huvudverkstabletter (ipren/alvedon) mot den och den gick över tillslut. Några tips på vad jag kan göra om jag inte vill åka till doktor? 

Det gör sjukt ont, det kommer blod, och blir sur av det allmänt och det går ut på min stackars pojkvän.

Lexie82
1

Kommer det blod så åk till läkaren! Obehandlad UVI kan gå upp i njurarna,och då kan det gå så illa att man dör av det!

akittehmonster
0

Men brukar ha blod efter sex, det är helt normalt för mig. Jag pratade med dom inne på varbergs sjukhus och dom sa att jag skulle vänta och se om det blir värre.

Denna kommentar har tagits bort.
akittehmonster
0

Har också pstav och haft små blödningar sen jag fick den. Det forsar inte blod men det finns där.

akittehmonster
0

Kollade även på internet och har inte syntomen för det med njurarna.

Maria
3

Har du fått infektionen konstaterad av läkare? I så fall är det märkligt att du ingen behandling fått för som tidigare skrivit så ska man inte gå med en obehandlad UVI som dessutom kommit tillbaka ganska snart.

/Maria

[mr_mac]
0

Jag har druckit en del citrus vatten de hjälper lite..men dunder med är helt klart tranbärsjuice.. ser alltid till att ha en liter hemma

lycka till!

akittehmonster
0

#7 tack 
#6 det är nästan över igen, gör inte ont för tillfället. lite sova, tabletter och c-vatten så är de lite bättre :)

Karmatarerskanise
0

Min väninna gick med det utan att gå till läkare och fick njurbäcken inflammation.

akittehmonster
0

jag mår bättre nu, tydligen hade jag tabletter hemma för det. gör ont när jag kissar men bara tatt 1 tablett. :)

Maria
0

Vad är det för piller du tar?

Du behöver förmodligen en antibiotikakur.

/Maria

[Tuulikki]
1

Drick citronvatten eller tranbärsjuice (inte den sötade varianten). Kissa inte stup i kvarten om det inte finns något att kissa ut. Uppsök läkare om det gör jätteont eller kommer blod. 

Första sommaren jag bodde här fick jag UVI och det var på väg upp i njurarna :P Var på vårdcentralen i stan och det enda doktorn gjorde var att klämma lite på magen så jag fick säga var det gjorde ont, sen fick jag medicin utskrivet och det gick bort på några dagar.

akittehmonster
2

#11 det är antibiotikakur utskriven då jag redan haft det. 

#12 tack sofia!! Ditt tips verkar hjälpa! Druckit citronvatten, och kissar inte hela tiden. och nu känner jag inte av det så mkt.

Anonym
5

#13 du är väl så smart så att du vet att man ska äta en hel kur med antibiotika för att bli frisk? Om inte så är det ditt egna fel att du fått tillbaka skiten igen.

Karmatarerskanise
4

#13 Man ska inte få över piller från en kur.(det ska inte bli över piller! ) Då har du gjort fel och då är det inte konstigt att du har fått det igen. 

Att leka med antibiotika är det som förstör.  Gå till läkare och gör det ordentligt!

Michiis
0

Du kan behöva en annan antibiotika nu sen sist du hade UVI (dock äre konstigt att du har kvar sen sist..) men iaf för du kan ha blivit resistent mot den antibiotikan nu och den inte hjälper denna gång. 
Men jag förstår inte riktigt, har du inte vart och kollat och fått det bekräftat att du har UVI denna gång? För då är det bara onödigt att ta antibiotikan.. 
Så gå till läkare och få hjälp ! Bara onödigt att gå med UVI och leka doktor själv, det kan bli så mycket värre.

// Michis

soundtrack
2

Man behöver inte söka vård för en okomplicerad uvi. Många gånger räcker det med att dricka mer än vanligt så man rensar genom systemet och kissar ut bakterierna, brukar ta några dagar. Kissar man blod, får feber eller ont över njurarna ska man dock alltid söka. Läkarna skriver ut på tok för mycket antibiotika vilket leder till resistensutveckling så just uvi har man (iaf i mitt landsting) gått ut med rekommendationer att man ska försöka undvika att behandla. Att äta antibiotika-tabletter du hittat hemma är inte att rekommendera, dela pga jag skrev ovan + att det inte är säkert att dom biter på just den bakterien du blivit infekterad av denna gången.

[SophD]
0

Åh blir sååå trött på vissa läkare som säger att man ska vänta, avvakta eller komma tillbaka om det inte blir bättre. TJATA på läkarna om du inte får någon tid, för det kan sluta riktigt illa. Men väns mamma fick ligga på sjukhus med dropp i över 1 månad pga att väntat för länge med att söka läkarvård 

Har själv haft UVI till och från i flera år, och det vet inte vad det är. Men drick mycket, citronvatten, osötad tranbärsjuice (finns i life-butiker) , och undvik att äta och dricka andra söta saker, håll dig varm

Valkyrija
0

UVI är inget att leka med. Gå till läkaren och få antibiotika. Själv fick jag UVI 4 ggr på 3 mån. Inte kul alls. Ont som satan gör det.. Drick mycket vatten, kissa ofta, undvik allt sött och ät/drick sura saker så som tranbär, citronvatten osv :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

akittehmonster
1

Det är över, jag mår bra. Pratat med läkare och allt.

emma071
0

jar har haft det så ofta att jag behöver bara ringa och säga att jag har UVI och sen får jag hämta ut antibiotika. 
men annars så drick massor av tranbärsjuice , inte sån man blandar själv, utan färdig. och citron vatten, tänk surt!

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

akittehmonster
0

Jag åt fil och drack citronvatten och åt citron