Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1364 ggr
[Glitterregn]
0

Varför är jag så glömsk?

Hej! Jag är en tjej på 15 år som hela livet varit väldigt glömsk. Dom senaste tre åren har det bara gått utför. Blir jag bedd att hämta ett glas vatten kan jag gå in i köket, se att det finns frukt på bordet och ta med en frukt till mig eftersom jag glömde bort glaset med vatten. Dessa saker händer minst fyra gånger dagligen. Jag har även fått svårt att koncentrera mig och jag har även blivit otroligt lätt distraherad och trött. Jag orkar ingenting längre, känner mig helt slut dygnet runt. Någon som någon idé om vad detta beror på? Jag har funderat över både järnbrist och B-12 brist.

jossan...
0

forskning visar att om man går igenom en dörröppning så kan man lättare glömma det man tänkte på i det förra rummet… (enligt en kille i min klass) men det skulle vara ganska lågiskt eftersom att jag och många andra glömmer sånt precis på samma sätt som du:) inget att oroa dig för tror jag.

Gud vad bra jag stavar…

Intehärutandär
2

Nu är Du tonåring, så då är det inte så konstigt att du är glömsk. Du går genom kroppsliga förändringar, Du ska försöka fundera ut vem Du ska bli som vuxen, relationer osv osv. Massor av saker som far omkring i huvudet och distraherar då och då. 

Har själv en 15-åring som glömmer saker h e l a tiden. :)

För övrigt så är det svårt att säga. Jag har alltid varit glömsk, för jag inte haft så bra uppväxtförhållanden och levt under press. Då blir det kaos i hjärnan och de vanliga sakerna fungerar inte som det ska. Och under lång tid blir det permenta skador/ärr. 

Självfallet ska Du gå till Dr och se om Du ha brist på b-vit, järn, d-vit osv. Det är steg 1 i uteslutning.

-Aida-
0

Jag glömmer saker också på samma sätt som du ts, har varit så här hela mitt liv, är 22 just nu, ingen doktor hittade nåt fel på mig, ibland kommer jag på mig själv att en annan tanke flyger in och tar över så jag glömmer nåt jag skulle hämta och står i rummet och funderar vad tusan jag gör därinne. 😂
Tänker jag däremot på grejen jag ska hämta hela tiden tills jag nått den då glömmer jag de inte.

Karmatarerskanise
0

Det är mycket som händer i kroppen i tonåren.  Därför är många trötta.

Hormonerna är vilda.

Men är du orolig kan du ringa vårdcentralen.