Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: sjukdomar
Läst 2792 ggr
Anonym
1

Livmodershalscancer

Hej,

Jag undrar om man bör vaccinera sig mot livmodershalscancer även om man inte är oskuld? Jag är 20 år och har haft en och samma partner i 1,5 år. Kostar det? Min ungdomsmottagning svarar inte på mail och har telefontid när jag inte kan komma ifrån och ringa…

Fridaaaa
0

Jag har inte vaccinerat mig och kommer inte göra heller. 
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Fragor-och-svar-om-vaccination-mot-HPVlivmoderhalscancer-/ kan du läsa mer kring det.
Tydligen är det gratis upp till 26 år, men när jag kollade på gardasil (eller hur det stavas) så fick jag inte samma info men på 1177 borde det ju stämma?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
0

#1 Det verkar bara gälla Stockholms län? Eller gäller det hela Sverige?

Varför har du valt att inte vaccinera dig?

Anonym
0

Jag har fått ta det gratis i 6:an hos skolsköterskan gratis -.-

Fridaaaa
0

#2 Inte en aning faktiskt, för tycker jag läser olika på olika ställen, men tänkte mest på infon kring livmoderhalscancer.

Därför att vaccination är aldrig 100% säkra, här kostar det vad jag har fått info om och var inte billigt samt väldigt nålrädd (är flera sprutor man ska ta).

http://gardasil.se/ finns mer att läsa.

Fridaaaa
0

#3 Ja det var inte många år sedan de började med det, jag är 23 år, vi hade inte det så, och inte heller ts eftersom hon är 20 år. men är bra att de har det så nu

Anonym
0

Det som gör att jag dragit ut på det är att jag inte kan få tag i min ungdomsmottagning, och nu såg jag att gränsen även går vid 20… Får man gå i annan kommun/län?

Fridaaaa
0

#6 Inte en aning hur dem ställer sig till det. Alltid gått på ungdomsmottagning i min kommun så att säga.

Karmatarerskanise
0

Har man redan haft sex är ju risken att man redan fått smittan. Eller?

Anonym
0

#8 Ja, men det finns flera sorter som man vaccinerar mot. Kolla länken Frida skickade.

jackiejohn
0

Jag är inte vaccinerad Själv men min lillasyster blev det i skolan tror det var tre sprutor totalt (är några år sen..) och det var ju bäst om du var oskuld har jag förr mig. Bara för att du tar detta vaccin betyder inte det att du inte kan få livmoderhalscancer, du är vaccinerad mot några sorter livmoderhalscancer men inte alla då det finns olika typer. Det finns inte 100% vaccin mot cancer i dags läget. Det är allt jag vet hoppas de hjälper något :)

Anonym
0

#10 tack, nej jag vet att det inte ger fullständigt skydd och ta det är bäst att göra som oskuld. Men vad hag sett (mer och mer nu) är att man säger stt om man haft få partners (vilket jag haft då min första är den jag är tillsammans med nu) så kan det ändå vara värt det då man kan bli "smittad" i framtiden av någon annan. Jag har inga planer på att byta partner men man vet ju aldrig… Sen kanske det är för sent?

JossanH
1

Saken är som sagt den att vaccinet innehåller vissa olika virus som det ska "skydda" emot, men långt ifrån alla virus som man kan bli smittad av och få livmoderhalscancer av. En av riskerna när man inte är oskuld är att man redan har blivit smittad och skapat ett eget skydd och att vaccinet triggar igång detta och istället gör att man blir sjuk. En andra risk är förstås biverkningarna av själva vaccinet och har läst om både lätta biverkningar till stora, livslånga biverkningar i form av tex olika eksem och ledvärk. Taget från FASS: "Biverkningar som rapporterats sedan introduktionen på marknaden inkluderar: Svimningar, ibland åtföljda av skakningar eller stelhet, har rapporterats. Även om svimningsepisoder är mindre vanliga ska patienter observeras under 15 minuter efter att de fått HPV-vaccinet. Allergiska reaktioner som kan inkludera svårighet att andas, väsande ljud (bronkospasm), nässelutslag och utslag har rapporterats. Några av dessa reaktioner har varit allvarliga. Liksom för andra vacciner innefattar biverkningar som rapporterats under allmän användning följande: svullna körtlar (hals, armhåla eller ljumske), Guillain-Barrés syndrom (muskelsvaghet, onormala känselförnimmelser, krypningar i armarna, benen och överkroppen), yrsel, kräkningar, ledsmärta, värkande muskler, ovanlig trötthet eller svaghet, frossa, allmän sjukdomskänsla, ökad risk för blödningar och blåmärken samt hudinfektioner på injektionsstället." Bör även nämnas att en av de som uppfunnit gardasil inte själv anser att man bör använda vaccinet då det är verkningslöst.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
0

12 var har du källa på att en av skaparna inte ställer sig bakom det?

JossanH
1

#13 jag hittar det inte nu men du kan få läsa det här så länge http://nyadagbladet.se/halsa/gardasil-ar-farligt-och-fungerar-inte/ Och en snabb Google på gardasil så ser man både dödsfall och andra allvarliga biverkningar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
1

http://www.cbsnews.com/news/gardasil-researcher-speaks-out/ Tyckte jag kände igen namnet. "Dr. Harper helped design and carry out the Phase II and Phase III safety and effectiveness studies to get Gardasil approved, and authored many of the published, scholarly papers about it." Hon har inte varit med och skapat vaccinet men varit med och tagit fram studier som ska stödja vaccinet, vilka hon nu drar tillbaka.

Sajtvärd på Iller.ifokus

annia1
1

JossanH du skriver "En av riskerna när man inte är oskuld är att man redan har blivit smittad och skapat ett eget skydd och att vaccinet triggar igång detta och istället gör att man blir sjuk. " 
Vart har du läst det nånstans. För det är första gången jag hör att gardasil istället gör en sjuk. Enda vaccinet jag har hört om som gjort att människor har blivit sjuka är vaccinet mot svininfluensan och dom personerna har fått narkolepsi. 

Och nej vaccinet är inte verkningslöst. Man kan inte säga om gardasil skyddar mot livmoderhalscancer i dagens läge eftersom livmoderhalscancer har så lång inkubationstid. Det är som regel först när man är framemot 40-45 års åldern man får det så det kommer ta åtskilliga år till innan man kan säga hur effektivt det är. Det man kan se är att det varit effektivt mot själva virusstammarna, men mot själva sjukdomen tar lång tid innan man ser hur bra det är.

Det man hittills sett att kondylom som också ingår har minskat rejält bland de som vaccinerat sig. Finns bland annat skrivit här där de tar upp hur kalla fakta hanterade gardasil.

Sen ska man inte heller glömma att det gäller inte bara livmoderhalscancer som gardasil ev skyddar mot utan även cellförändringar för cellförändringar är ju förstadie till cancern. 

Det har även visat sig att det vaccin som ligger i gardasil troligen även kommer kunna skydda mot till exempel analcancer.

Sen när det gäller vaccinet och dödsfall och biverkningar. 2012 hade 27 miljoner människor blivit vaccinerade, antal vaccinerade bör ligga bra högre idag. Ja det finns dödsfall. Men det är inte fler än 5-10 st där man kan säga att vaccinet kan vara orsaken till dödsfallet.  5-10 st av 27 miljoner är inte många.

När det gäller biverkningar. Ja finns alltid risk för biverkningar och det gäller alla mediciner. 

Gardasil är ett läkemedel och med läkemedel finns alltid risker och det är vare sig bättre eller sämre än andra läkemedel, vare sig det gäller dödsfall eller biverknigar.

.

JossanH
1

#16 det finns hur mycket som helst att läsa om saken om man söker lite. Man vet inte alls i dagsläget hur/om vacciner faktiskt fungerar och på vilket sätt. Man mäter antikroppar, men ett immunförsvar är så mycket mer komplicerat än endast antikroppar. Jag vet många som blivit påverkade av vacciner och det finns flera vacciner som kan ge sjukdomen. Tex MPR kan ge atypisk mässling som är en av de värsta formerna av mässling- som endast vaccinerade personer kan utveckla. När poliavaccinet kom kanske du hört talats om? Där sjukdomen drabbade ett stort antal som vaccinerades. Pandemrix har _bland annat_ gett narkolepsi men även andra neurologiska problem. Man räknar med att ca 10% av alla biverkningar verkligen rapporteras. Jag tänker faktiskt inte gå in djupare i diskussionen då jag vet hur det slutar ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

annia1
1

JossanH så du vill inte svara på vart du läst att man kan bli sjuk av gardasil. Så du gör som de som är emot vaccineringar när man vill få svar, men det är ok.

Ja det finns hur mycket som helst att läsa om man söker, men väldigt mycket är bara skrämselpropaganda från de som är emot vaccineringar.

Det stämmer att man inte vet i vilken grad vaccinet kommer skydda. Livmoderhalscancer har en inkubationstid på 20-25 år. Och de första som blev vaccinerad var nånstans runt 2005 så inte förrän nånstans runt 2025-2030 kan man börja se effekter på cancern. Och inte ens då kan man säga helt säkert eftersom de första som blev vaccinerade är så få plus att de som vaccinerades i början inte hörde till rätt grupp som ska vaccineras, var mest vuxna som vaccinerades då. Så inte förrän nånstans runt 2040 kan man börja säga nåt någorlunda  säkert åt endera hållet.

När det gäller cellförändringar så har jag inga fakta för inkubationstiden, men den bör ligga på 8-10 och det grundar jag på att man börjar kallas på cellprovstagning vid 23-25 år. Så där kan man i sverige kanske börja se effekter om en så där 5 år nånting alltså nånstans runt 2020 för vi har inte vaccinerat så länge. 

När det gäller kondylom där man har sett effekt så är inkubationstiden kort. Nu hittar jag inte siffrorna, men inkubationstiden ligger på några veckor upp till nåt år.

Sen som jag sa så är inget läkemedel riskfritt. Utan risken finns alltid oavsett läkemedel att man kan få biverkningar eller om det vill säg riktigt illa att man kan dö.

.

JossanH
0

#18 http://www.fda.gov/ohrms/dockets/ac/06/briefing/2006-4222B3.pdf VAERS (Vaccine Adverse Event Reporting System) har inrapporterat 103 dödsfall..

Sajtvärd på Iller.ifokus

annia1
1

JossanH det stämmer att det är 103 inrapporterade dödsfall där. Men det betyder inte att det är 103 personer som dött av gardasil. Det betyder bara att de 103 även hade tagit vaccinet.

Läser man i det registret så finns det en som dött till följd av sin diabetes. En hade rätt många narkotikaklassade preparat i kroppen. Två stycken dog av hjärtproblem, problem som dom visste att dom hade sen förut, men inte behandlats på nåt sätt för. De andra kommer jag inte ihåg.

Så läser man de fall som finns där så på de flesta så finns det bara några få som kan vara direkt relaterat till vaccinet. En som man med säkerhet kan säga dött av vaccinet fick en anafylaktisk chock, alltså en så kraftig allergisk reaktion av vaccinet så den dog.

Så du får gärna läsa det som finns i registret och ta fram de fall där det faktiskt står att orsaken är vaccinet. 

Sen även om de 103 som är inrapporterade faktiskt hade avlidit av gardasilet så är det få om man jämför med hur många som fått det och det är som jag sa över 27 miljoner. Så vaccinet är inte farligare än andra läkemedel.

Det jag vill få svar på är vart du läst att man kan bli sjuk om man tar gardasil, för det är en nyhet för mig.

.

Facie
0

Jag vaccinerade mig mot det när jag var ca 15 år, dvs för 5 år sedan ungefär. Då var sprutorna svindyra och de var inte direkt någon garanti på att de funkade för de hade inte funnits tillräckligt länge tror jag.

Pretty wise //

JossanH
1

#20 läste du inte länken du bett om? Där är din källa för att det ökar risken för cancer med dryga 40%. Ang dödsfallen så var det bara en parentes till ditt tidigare inlägg. Jag nämnde enbart rapporterade dödsfall.

Sajtvärd på Iller.ifokus

annia1
3

JossanH är det det som står på sidan 13 i dokumentet. Så nej det säger inte att risken för cancer ökar. Utan det det säger att man får minskat skydd om man redan är smittad med en av stammarna som finns i vaccinet och det säger ju sunda förnuftet att är man smittad med en av stammarna så ger inte vaccinet skydd mot just den stammen.

Är det nåt i annat i dokumentet så tala om vilken sida det är på för jag hittar ingenting om att risken för cancer ökar. Och tror inte det finns en enda myndighet som är så idiotisk att dom godkänner ett vaccin som ska skydda mot cancer ökar risken.

Men tala om vilken sida du ser att det ökar risken för det hittar jag inte. Det på sidan 13 säger att man inte är skyddad mot den stammen man redan är smittad med.

Det med att cancer ökar det är nåt som de som är emot vaccin vridit siffrorna till. Jag kommer inte ihåg om det är newsvoice eller vaccin.me som sprider de uppgifterna. Vilka är helt uppåt väggarna.

.

annia1
0

Facie nej tyvärr så finns ingen garanti då man ännu inte kan se "färdiga" resultat. Det är den största nackdelen med vaccinet att det tar så lång tid innan nån vet. 

De flesta mediciner oavsett slag så ser man effekter på det stora hela omedelbart, men då det gäller vaccinet mot livmoderhalscancer så är det den långa inkubationstiden på cancern som gör att man inte kan säga. Vore bra om samma gällde vaccinet som alla andra mediciner då skulle vi redan veta.

.