Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 2276 ggr
rosvia
0

Tips på preventivmedel?

Slutade med p-piller för ett bra tag sedan men känner att jag skulle behöva börja att använda preventivmedel nu igen. Men denna gång inte p-piller.. 
Har ni några tips på vad man kan använda? Gärna så man inte får mensen haha
Berätta gärna utförligt om det ni tipsar om och hur det fungerar/fungerat för er! 👍

Karmatarerskanise
0

Jag har p-ringar. Dessa släpper ifrån sig hormonerna jämt över dygnet så de brukar påverka humöret mindre än p piller som släpper hormonerna mer ryckigt.

Man stoppar in en ring och har den i tre veckor.  Sedan kan man ta ut den och vara ringfri en vecka för mens innan man stoppar in en ny.

Eller så stoppar man in en ny ring direkt och skippar mensen som jag gör.  I början fick jag mellanblödningar men allt eftersom jag hållt på att skjuta upp ju färre mellanblödningar har jag fått.

Nu släpper jag fram mensen några få gånger per år.

[Tuulikki]
0

Just nu väntar jag på att tiden ska gå så jag kan utvärdera mina mediciner för att sedan börja med minipiller, Cerazette. Funkar dem lär jag sätta in en p-stav efter ett tag, men jag är inte säker än :)

Andra preventivmedel som jag funderat på är som #1 nämner p-ring, men även p-plåster. Ringen känns smidigare och fräschare än ett plåster dock ^^

rosvia
0

Tack för svar! :) #1 P-ring kan nog vara ett alternativ känns det som! Vad kostar det ungefär och har du upplevt minskad sexlust på grund av p-ringen?

Karmatarerskanise
0

3 Ingen minskad sexlust.

300 något för tre ringar. Kanske närmare 400 hållet. Har dålig koll.

De är ganska dyra. Men det är det väl värt om man frågar mig. Det enda som fungerat av alla p piller och p plåster jag testat. Påverkar mig inte negativt på något plan och det är lite att komma ihåg.

rosvia
0

#4 Okej, då ska jag ta och läsa lite mer om det! Men hade egentligen helst sluppit mindre blödningar och blödningar överlag dock :/

Karmatarerskanise
0

Det hade jag i början när jag sköt upp mensen. Inte längre.

Finns inget preventivmedel som garanterat tar bort mensen. Är olika från person till person.

[JeanetteK]
0

Jag hade p-spruta under en relativt lång period. Då fick man ingen mens. Man hämtade ut sin spruta var tredje månad på apoteket och gick till mvc och fick hjälp med sprutan. Man fick den i sidan av rumpan. Kändes inte och var väldigt smidigt tyckte jag. 

Skälet till att jag slutade var att jag fick torra slemhinnor av den. Men det är individuellt och behöver inte gälla dig.

Karmatarerskanise
0

7 Min väninna blödde väldigt oregelbundet av p sprutor.

[JeanetteK]
0

#8 Jasså! Jag blödde ingenting alls. Otroligt att det kan vara så olika. 🙂

Loris M
0

Jag har hormonspiral sedan många år tillbaka och är jätte, jätte nöjd! Fördelar är att jag nästan aldrig får mens. De få gånger de ändå händer så varar det inte mer än en till två dagar och det blir så lite att jag kan använda trosskydd. En annan fördel är att man kan ha spiralen i fem år. Jätte bekvämt! Det gick jätte fort och smidigt att sätta in den och  gjorde inte ont.  

Finns inga nackdelar alls för min del, har aldrig haft några biverkningar eller besvär. Det enda man behöver tänka på är att inte glömma bort att boka en ny tid för insättning av en ny spiral…. efter fem år!! 🙂

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Fridaaaa
0

P-ring har jag, supernöjd! Ger 340 kr för 3 ringar. Mår mycket bättre på det än med p-piller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

rosvia
0

#10 Låter det som att hormonspiral också skulle kunna vara ett alternativ! Antingen det eller P-ring som Hera och Fridaakesson skrev.
Men du har inte upplevt någon som helst minskad sexlust med hormonspiralen? 🙂

Loris M
0

#12 Nej, faktiskt inte. 🙂Inga förändringar överhuvudtaget, men sen kan det så klart vara olika från person till person. Men det gäller iofs alla preventivmedel. Hoppas att du hittar något som passar dig bäst!

rosvia
0

#13 Men va härligt! Jag fick en massa biverkningar av p-piller (neovletta 28) så som minskad sexlust, nedstämdhet och en massa så därför söker jag något annat än just p-piller. Men som du säger är det olika från person till person. Tack för svar, ska boka en tid på umo nu på direkten! 🙂

Loris M
0

#14 Det var så lite! 🙂Lycka till!

emeliiiiieee
0

Har också en hormonspiral och ja, den är bra men med mycket besvär för mig.

Positiva är att den sitter i fem år och jag har nästan mer lust nu än innan jag satte in den,

Nackdelen är att jag har blödit konstant sen jag satte in den, dvs en månad nu och det kan hända att jag blöder i upp till 5 månader till.  Gjorde skitont att sätta i trots jag var hög på morfin.

Du får nästan prova dig fram, det som funkar för mig kanske inte funkar för dig :)

[oroligkaninägare]
0

P-stav har jag har nu någon gång små små blödningar typ i en eller två dagar sällan alltid mens fri förutom korta Pytte blödningarna sällan då krävs det bara trosskydd :)