Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 760 ggr
[postmortum91]
0

När inträder skatten?

När man säljer saker privat, när måste man betala skatt?
Om jag säljer ett par skor för 50 kronor, så betalar man ju ingen skatt. Men om man säljer ett hus, så gör man väl det? Var går gränsen?

parsley
0

Du kan sälja personligt lösöre för 50.000  kr per år utan att betala skatt för vinsten.  Säljer man t ex begagnade kläder, skor eller prydnadssaker så är det ju inte ens säkert att man gör vinst på försäljningen. Har du t ex köpt ett par skor för 300 kr och säljer dem för 50 kr så gör du en förlust på 250 kr. http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/torgochmarknadshandel.4.18e1b10334ebe8bc80003665.html?posid=6&sv.search.query.allwords=f%F6rs%E4ljning%20l%F6s%F6re

[postmortum91]
0

Okej, tack :)

Så om jag köper ett hus för 1 miljon och sedan går priset ner till 950 000, då slipper jag också betala skatt?

parsley
0

Det finns något som heter reavinstbeskattning, vilket innebär att man betalar skatt på vinsten. Säljer man ett hus med förlust så finns det inget att beskatta.  Ta en mäklare till hjälp eller fråga skattemyndigheten om det är något du undrar över när det gäller husaffärer.